تجارت با چین

تجارت با چین

تجارت با چین

تجارت با چین از دیرباز تا به امروز، یکی از با کیفیت ترین تجارت هایی بوده که در ایران گسترده بوده و هنوز هست. البته تجارت با چین نه تنها برای ایران، بلکه برای خیلی از کشورهای بزرگ دنیا نیز یک امتیاز محسوب می شود چرا که چین به عنوان یکی از بزرگ ترین اقتصادهای کل دنیا شناخته شده است و محصولات آن در زمینه های مختلف، طرفداران خاص خودش را دارد. تجارت با چین شامل صادرات و واردات کالاهای مختلف می شود و این ارتباط به هیچ وجه یک طرفه نیست، با این حال با توجه به تحریم هایی که علیه ایران حاصل شده، ارتباط و تجارت با چین برای ایران، یک امتیاز بزرگ محسوب می شود چرا که ایران می تواند به واسطه ی این کشور، به بازار جهانی و محصولاتی که در آن عرضه می شود، دسترسی پیدا کند.

یکی دیگر از مواردی که تجارت با چین را برای ایران جذاب و آسان می کند، بحث شرکت نکردن چین در فعالیت های تحریمی علیه ایران است. همین موضوع باعث شده تا چین رابطه ی تجاری و سیاسی خود را با ایران حفظ کند که در کنار این موضوع، تجارت با چین در مقایسه با سایر کشورها، خیلی راحت تر انجام می شود و سلسله مراتب تجارت با کشورهای دیگر را ندارد. از آنجایی که تجارت با چین یک سابقه ی دیرینه در ایران دارد، تولیدکنندگان چینی شناخت بسیار کامل و دقیقی از بازار و نیازهای داخلی ایران دارند. طبیعی است که این تولیدکنندگان بتوانند به راحتی هرچه تمام تر با تولید محصولات دلخواه ایرانیان، جای خود را در بازار ایران و ایرانیان، محکم تر نمایند.

دو نمونه از معروف ترین محصولات چینی که بازار این روزهای ایران را در دست گرفته شامل ماشین های شاسی بلند چینی و انواع گوشی های موبایل می شود. با نگاهی سرسری به نمایشگاه های ماشین داخلی، متوجه خواهید شد که دیگر خبری از ماشین های شاسی بلند و یا مدل بالای اروپایی نیست و اگر هم هست، قیمت های نجومی این محصولات، سد بزرگی برای خرید و استفاده از آن ها هستند. از این رو، می توانید شاهد انواع و اقسام ماشین های چینی باشید که رنگ ها و مدل ها و شاسی های مختلف با قیمت های منطقی و استاندارد وجود دارند و مشتری را ناچار به خرید می کنند. از حق نگذریم، وجود این تحریم ها علیه ایران، یک امتیاز برای چین بوده تا بتواند محصولات خود را در قالب محصولات لوکس، وارد بازار ایران نماید. با این حال دانستن این موضوع هیچ دردی را درمان نمی کند و تنها راه چاره، حفظ تجارت با چین تحت هر شرایطی است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب واردات دستگاه و ماشین آلات از چین را مطالعه کنید.

طبق یک سری آمار جسته و گریخته می توانیم ادعا کنیم که تقریبا بالای بیست و پنج درصد از کل نیازهای داخلی ایران به واسطه ی تجارت با چین تامین می شود و خیلی از تجار و اقتصاددانان معتقدند که در آینده این عدد بالاتر هم خواهد رفت! در زمینه ی واردات کالا و تامین نیازهای داخلی بازار ایران، کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و کره جنوبی، رقبای سرسخت چین هستند ولی با این حال باز هم چین در راس این لیست قرار دارد. البته که تجارت با چین، شرایط خاص خودش را می طلبد؛ شرایطی مانند تسلط بر زبان، آگاهی از نیازهای داخلی چین و آشنایی با اقتصاد و قوانین تجارت با چین، از جمله مهم ترین مواردی هستند که یک تاجر در زمینه ی تجارت با چین، باید بر آنها تسلط داشته باشد. در ادامه درباره ی مزیت ها و ویژگی ها و شرایط تجارت با چین، بیشتر برایتان صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم که اگر به این موضوع علاقه مندید، تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

راهنمای تجارت با چین

همان طور که بارها و بارها در پاراگراف های قبلی به آن اشاره کردیم، یکی از مهم ترین اصول راهنمای تجارت با چین این است که شما بدانید، چین بزرگ ترین کشور صادرکننده ی دنیاست! دانستن این موضوع می تواند کمک زیادی به شما بکند. اما ابتدا بیایید با هم بررسی کنیم که اصلا چه اصلاحات و سیاست هایی توانسته چین را به بزرگترین اقتصاد صادرکننده جهان تبدیل نماید. 

چین تمرکز خود را بر روی دادن اختیارات بیشتر به شرکت های دولتی گذاشته و طی آن با آزاد سازی قیمت ها و حذف کشاورزی مشترک و تمرکز زدایی مالی، توانسته یک نظام متنوع بانکی را ایجاد کند. اما توسعه ی بازارهای بورس و وارد کردن و بازی دادن شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری و تجارت در این کشور، از دیگر فعالیت های مهمی است که چین در زمینه ی رونق اقتصادی کشور خود انجام داده است. 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب اتاق بازرگانی ایران و چین را مطالعه کنید.

حالا که صحبت از سرمایه گذاری در چین شد، بد نیست بدانید که با سرمایه گذاری در چه زمینه هایی شما می توانید، آینده ی روشنی را برای فعالیت اقتصادی خود در چین، رقم بزنید. زمینه هایی مانند کشاورزی، استخراج مواد اولیه و زمینه های حمایت از محیط زیست، انرژی و حمل و نقل، بهترین گزینه برای سرمایه گذاری خواهند بود. برای سرمایه گذاری در چین، همه چیز به مقدار پولی بستگی دارد که قرار است طی سرمایه گذاری، وارد این کشور شود. اگر مبلغ این سرمایه زیر سی میلیون دلار باشد، پروژه ی سرمایه گذاری باید توسط مقامات محلی بررسی و تایید شود اما اگر این مبلغ بالای چهل میلیون دلار بود، بررسی و تایید پروژه بر عهده ی مقامات دولتی است. برای سرمایه گذاری در کشور چین شما به یک سری مدارک احتیاج دارید که شامل موارد زیر می شود:

  • ارائه ی یک تقاضانامه که توسط هیئت مدیره و یا رئیس شرکت امضا شده است
  • ارائه ی اسناد مربوط به تاسیس دفتر اصلی یا همان دفتر مرکزی
  • ارائه ی یک برگه ی تاییدیه دال بر تایید وضعیت مالی شرکت
  • معرفی نماینده ی شرکت طی یک نامه و ارائه ی رزومه ی کاری و تحصیلی وی
  • کپی تمام اوراق شناسایی مثل عکس، پاسپورت، اجاره نامه یا سند دفتر و غیره

آموزش تجارت با چین

یکی از مهم ترین اصول آموزش تجارت با چین این است که شما بدانید هزینه ی واردات از چین به عنوان یک تاجر چگونه برآورد می شود. همانطور که میدانید هزینه ی واردات از هر کشوری به یک سری المان ها و پارامترهای مختلف بستگی دارد. یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی هزینه ی واردات این است که کالای وارداتی آیا نیاز به انبارداری و یا بررسی در آزمایشگاه دارد یا خیر! در کنار این موضوع، قیمت خرید کالا، چگونگی واردات کالا و انتخاب نوع سیستم حمل و نقل، همگی مواردی هستند که بر روی هزینه ی واردات تاثیر خیلی زیادی می گذارند. در زمینه ی آموزش تجارت با چین در بخش واردات نیز، باید همین موارد به عنوان فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر روی هزینه ی تجارت را در نظر گرفت. قیمت کالا خریداری شده، هزینه بازرسی کالا، هزینه‌ های مربوط به گمرک، ثبت سفارش و تخصیص ارز،  هزینه حمل‌ و نقل، هزینه مربوط به انبارداری کالا، ترخیص کالا و بیمه بار همگی در کنار هم می توانند هزینه های مربوط به واردات از چین را رقم بزنند. 

برای تجارت با چین، یک سری گمرکات هستن که بهترین گزینه به حساب می آیند و شرایط مساعدی برای این کار دارند. بندر امام خمینی (ره)، منطقه آزاد تجاری چابهار، منطقه ویژه بوشهر 1، غرب تهران، گمرک منطقه ویژه شهید رجایی، فرودگاه امام خمینی (ره)، منطقه ویژه اقتصادی بم و تهران امور واردات، هر کدام بهترین گمرک برای تجارت با چین محسوب می شوند که به روش‌ های مختلف دریایی، هوایی و حمل و نقل زمینی قابلیت تجارت و حمل و نقل کالا را دارا هستند. اینکه یک تجارت هوایی، زمینی و یا دریایی منتقل شود نیز به مواردی مانند میزان هزینه، نوع کالا و هزینه های حمل کالا، بستگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

آموزش تجارت با چین طبیعتا در گرو تسلط بر قوانین این تجارت این کشور است اما مواردی مانند پیچیدگی قوانین و مقررات تجاری و تغییرات دائمی آن ها و شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی موجود در این کشور باعث می شود که فاکتورها و شرایط تجارت با این کشور دائما در حال تغییر باشد. همچنین چین به دلیل منحصر به فرد بودن در نظام سیاسی و اقتصادی، به نوعی سیاست هایی جداگانه به نسبت سایر کشورهای دنیا دارد و نهایتا قوانین تجارت با چین نیز به همین منوال با تمامی کشورهای دنیا متفاوت خواهد بود. پس اگر فرد به عنوان یک تاجر و یا بازرگان بخواهد در تجارت با چین موفق شود، حتما باید بر قوانین و شرایط تعریف شده ی این کشور برای صادرات تسلط کافی را داشته و بر آن ها وارد باشد. از این رو برای آموزش تجارت با چین، معمولا پیشنهاد می شود که از مشاوران متخصص در زمینه ی صادرات و واردات کمک بگیرید چرا که اطلاعات آن ها با توجه به وظایفی که برایشان تعریف شده است باید لحظه به لحظه آپدیت و به روز باشد. با این تفاسیر حتما خودتان هم می دانید که هیچ آموزشی مانند تجربه، نمی تواند شما را به مقصدی که می خواهید نزدیک نماید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب قانون صادرات و واردات را مطالعه کنید.

تجارت در چین

برای تجارت در چین شما ابتدا باید پایه های روابط خود را در چین قوی و محکم سازید. مقامات تجاری اصلی و مقامات دولتی، حرف او را برای موفقیت شما برای تجارت در چین می زنند پس بهتر است که قبل از هر چیزی، ارتباط خود را با این مقامات قوی کنید. علاوه بر این لازم است برای محکم کاری ارتباط با مقامات و موفقیت سرمایه گذاری و تجارت در چین، در رویدادهای سازمانی و انجمن های صنعتی و غیره شرکت کنید. لازمه ی یک ارتباط خوب، تسلط بر زبان چینی است؛ یادتان باشد اگر بر این زبان تسلط کافی ندارید، حتما از یک مترجم برای برقرار ارتباط خود بهره بگیرید. برای موفقیت در تجارت در چین، شما باید سیستم پیچیده مالیات بر ارزش افزوده چین را مطالعه کرده و بر آن تسلط داشته باشید. لازم به ذکر است که بدانید دولت چین از مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک منبع درآمد مالی به ویژه برای دولت مرکزی استفاده می کند.

بارها برایتان گفته ایم که بخش زیادی از نیازهای بازار داخلی ما توسط محصولات چینی تامین می شود. این محصولات شامل مواردی همچون قطعات صنعتی و ماشین ‌آلات، لوازم جانبی اتومبیل، کاغذ، قطعات و لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر، مواد اولیه شیمیایی و معدنی، قطعات ساختمانی و لوازم خانگی می باشد. طبیعتا هر تاجری به دنبال این است که پرسودترین محصول را برای واردات از چین انتخاب نماید. اما نکته ی قابل توجه این است که افراد برای تجارت در چین، به حداقل چقدر سرمایه احتیاج دارند؟

پاسخ این سوال را می توان داد اما اگر به دنبال این موضوع هستید که یک رقم ثابت برای کف سرمایه گذاری در چین بیابید باید بگوییم که سخت در اشتباهید! سرمایه گذاری و تجارت نه تنها با چین بلکه با هر کشور دیگری، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. مواردی مانند میزان و حجم کالا، نوع کالا و چگونگی حمل ‌و نقل، از جمله مهم ترین مواردی هستند که مقدار سرمایه ی اولیه برای شما را در تجارت با چین مشخص می نماید. 

اما درباره ی تجارت چین با دنیا باید بگوییم که بله، این کشور هم با تمام فعالیت های زیادی که در زمینه ی تولید و صادرات دارد، باز هم به وارد کردن محصولات مختلف برای برطرف کردن نیازهای داخلی بازار خود، احتیاج دارد. محصولات عمده کشاورزی مانند برنج، گندم، ذرت، ارزن، محصولات عمده معدنی مانند پنبه، الیاف، پشم، ابریشم، نفت خام، سنگ آهن، ماشین، طلا و مدارهای مجتمع می باشد که عمده واردات چین از مناطق آسیایی تامین می شود. کشورهایی مانند کره جنوبی (۱۴۹ میلیارد دلار)، ژاپن (۱۳۶ میلیارد دلار)، ایالات متحده آمریکا (۱۳۳ میلیارد دلار) و آلمان (۹۵ میلیارد دلار)، از جمله مهم ترین نقاطی هستند که صادرات به چین از جانب آن ها صورت می گیرد. اما درباره ی ایران باید بدانید که اقلامی که جانب ایران به این کشور طی تجارت با چین صادر می شود شامل مواردی مانند قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ام وی ام، گوشی تلفن همراه، الکترود گرافیتی، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰cc، تجهیزات و قطعات و ماشین آلات پالایشگاهی، ماژول ال ای دی، قطعات دستگاه اکسس پوینت شبکه و غیره می باشد.

تجارت با چینصادرات محصولات کشاورزی به چین

ایران، با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود، از ظرفیت‌ بالایی به منظور تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار می‌باشد. در نتیجه صادرات محصولات کشاورزی به چین می‌تواند سود زیادی برای تجار ایرانی به همراه داشته باشد. پیش از اقدام به صادرات محصولات کشاورزی به چین، باید در ابتدا فضای اقتصادی این کشور را به خوبی بشناسید تا بتوانید به درستی در انتخاب نوع محصولات کشاورزی و چگونگی صادرات محصولات کشاورزی به چین تصمیم بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات محصولات کشاورزی به چین را مطالعه کنید.

صادرات خرما به چین

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان است. ایران با تولید سالانه انواع خرما می تواند قسمتی از تقاضای بازار مصرف چین را پاسخگو باشد و نقش مهمی در صادرات خرما به چین ایفا کند. از میان انواع خرمای صادراتی ایران، خرمای مضافتی و خرمای زاهدی جز بیشترین آمار صادرات خرما به چین را به خود اختصاص داده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات خرما به چین را مطالعه کنید.

خرید از چین

خرید از این کشور به انواع مختلفی تقسیم می شود که خود شخص نیز می تواند به صورت مستقیم اقدام به خرید نماید. کشور چین به عرضه کالا با کمترین قیمت شهرت یافته است و بسیاری از اجناس تولیدی خود را به سراسر دنیا صادر می نماید. یکی از مزایایی که در هنگام خرید کالا از وب سایت های اینترنتی شامل حال شما خواهد شد ارسال رایگان محصول می باشد که سبب جلب توجه افراد زیادی شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب خرید از چین را مطالعه کنید.

واردات جنس و کالا از چین

برای واردات جنس از چین، باید مشخصات فنی و لیست قیمت کالا را بشناسیم. برای دریافت قیمت باید با فروشنده‌های چینی چانه زده و خود را برای دریافت جنس، آماده کنیم. واردات جنس از چین، مستلزم این است که نمونه جنس وارداتی از چین را دریافت کنیم تا بتوانیم کیفیت آن را شناخته و با دقت و بررسی بر روی آن، مطمئن شویم که استانداردهای لازم را دارد. در مرحله بعد هر دو طرف بر سر قیمت و شرایط دیگر توافق می‌کنند و پیش فاکتور دریافت خواهد شد. برای واردات جنس از چین، باید از تعرفه گمرکی و شرایط واردات نوع جنس از چین اطلاع داشته باشیم.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب واردات کالا از چین را مطالعه کنید.

واردات لباس از چین

پوشاک کشور چین از محبوبیت و طرفداری بسیار زیادی در کشور ایران برخوردار است چرا که با داشتن قیمت مناسب توانسته است توجه بسیاری از مردم کشورمان را به سوی خود جلب کند. هر چند که قوانین بسیار سر سختی پیش روی وارد کننده وجود دارد ولی با این حال بسیاری از افراد به دنبال واردات لباس از چین هستند چرا که به خوبی می دانند با وارد کردن پوشاک و لباس میتوانند سود بسیار خوبی را به دست بیاورند و پاسخ بسیار خوبی را به تقاضای بازار بدهند

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب واردات لباس از چین را مطالعه کنید.

واردات بدلیجات از چین

یکی از مهم ترین اصولی که هنگام واردات بدلیجات از چین بایستی به آن فکر کنیم همان نیاز کشور است، دومین اصل در این راستا، تنوع در طراحی محصول مورد نظر است که سبک و سیاق های متنوعی را به مصرف کنندگان ارائه می کند، اما سومین عامل که بسیار اهمیت دارد آبکاری مربوطه است که باعث افزایش توسعه بدلیجات وارداتی شده است. پس در بازار بدلیجات وارداتی توجه به کیفیت، ارائه تنوع محصولات به حجم زیاد و هم چنین آبکاری مربوطه، مهم ترین گزینه ها در امر روی آوردن به واردات بدلیجات از چین است.

واردات گوشی از چین

یکی از مهم ترین دلایل که واردات گوشی از چین، برای ما ایرانی ها مهم شده، محدودیت ایران برای تامین کالاهای مورد نیاز خود از سایر کشورهای پیشرفته دنیا است. امروزه کشور چین توانسته با نیروی انسانی ارزان و با تکیه بر دانش فنی و توانایی های خود، بازار بسیاری از محصولات ضروری مردم دنیا را در دست بگیرد، به طوری که ابتدا کمیت مربوط به محصولات را افزایش می دهند و سپس به کیفیت کار می افزایند، مساله ای که سال ها قبل ژاپن این سیاست را دنبال می کرد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب واردات گوشی از چین را مطالعه کنید.

پرسودترین کالای وارداتی از چین

پرسودترین کالای وارداتی از چین ممکن است مطابق با معیارهای زمان و هزینه تغییر کند و همواره ثابت نخواهد ماند، علاوه بر این باید به یک موضوع مهم دیگر نیز اشاره کنیم و آن هم واردات لوازم خانگی است، خرید لوازم خانگی اهمیت بالایی دارد و افراد زیادی خواستار خرید بهترین مدل لوازم خانگی هستند، لباسشویی، یخچال، ظرفشویی از موارد پر فروش از میان لوازم خانگی است.

بهترین کالا برای واردات از چین

در جهان امروز تکنولوژی و دیجیتال حرف اول را می زند به همین خاطر وارد کردن تجهیزات هوشمند مثل ساعت هایی با برند های جدید و شناخته شده می تواند گزینه خوبی به عنوان بهترین کالا برای واردات از چین، همچنین گوشی و لب تاب از جمله لوازم پر استفاده ای هستند که دیگر کمتر کسی پیدا می شود که از تلفن همراه استفاده نکند. دوربین های امنیتی نیز یکی دیگر از گزینه های عالی برای واردات از چین به حساب می آید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب بهترین کالا برای واردات از چین را مطالعه کنید.

حمل کالا از چین به ایران

برای حمل کالا از چین به ایران گزینه‌های مختلفی وجود دارد و می‌توان از روش‌های گوناگون حمل بار وارد عمل شد؛ روش‌هایی همچون حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی. نکته‌ای که وجود دارد این است که روند ترخیص کالا در ایران کمی سخت است و برای وارد کردن و حمل بار از چین به ایران، لازم است پروسه پیچیده‌ای را برای ترخیص بار مورد نظر خود از اداره گمرک ایران طی کنید. بعضی از محموله‌ها شما را مجاب به دریافت چندین مجوز از سازمان‌های گمرکی مختلف می‌‌کنند و در نهایت پروسه ترخیص کالاها از گمرک ایران بسیار سخت و هزینه‌بر خواهد شد.

کارگو از چین به ایران

هزینه کلی مورد نیاز برای کارگو از چین به ایران و دبی ثابت نیست و عوامل مختلفی وجود دارند که تعیین کننده این هزینه می‌باشند. از جمله عوامل مهم و تعیین کننده هزینه کلی مورد نیاز برای کارگو از چین به ایران و دبی می‌توان به نوع محموله، اندازه و وزن محموله، مسافت مسیر انتقال، قوانین و سیاست‌های کشورهای مبدا و مقصد و همچنین خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های حمل و نقل برای کارگو اشاره کرد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا