انواع کانتینر

انواع کانتینر

انواع کانتینر

از جمله اصلی‌ترین تجهیزاتی که برای حمل و انتقال محموله‌های مختلف از طریق روش‌های گوناگون حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع کانتینرها هستند؛ باید بدانید که حمل بار در نقاط مختلف جهان بیشتر از طریق دریا صورت گرفته و در واقع 90 درصد از بارها به وسیله کشتی‌های حمل بار به هر گوشه از جهان منتقل می‌شوند. پس تعجبی ندارد که برای بسته بندی و جای دادن حجم بسیار زیادی از محموله‌ها در یک کشتی باربری، لازم است از انواع مختلفی از کانتینرهای حمل و نقل استفاده شود که هر یک کاربردی خاص داشته و در مواردی ویژه از آن‌ها استفاده می‌شود.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

به واقع واحدهای کانتینر اصلی‌ترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت حمل و نقل هستند. بسته به نوع کالا و محموله‌ای که برای حمل و نقل و صادرات انتخاب شده است، لازم است از نوع مناسبی از کانتینرها با اندازه استاندارد استفاده شود. امروزه انواع مختلفی از کانتینرها برای حمل و انتقال بارها و محموله‌های گوناگون تولید شده که پاسخگوی نیاز هر یک از صادر کنندگان و مالکان بارها می‌باشند. با مطالعه این مقاله و با توجه به ویژگی‌های هر یک از انواع مختلف کانتینرها و همچنین با در نظر داشتن نوع محموله خود، می‌توانید مناسب‌ترین نوع کانتینر را برای انتقال بارهای مورد نظر خود انتخاب کنید. در ادامه به معرفی انواع کانتینر می‌پردازیم.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

انواع کانتینر

تاریخچه استفاده از کانتینر

اولین دوره استفاده از انواع کانتینرها با تاریخ استفاده از کشتی‌های کانتینری گره خورده است. در واقع با شروع حمل و نقل بارها با استفاده از کشتی‌ها، ایده طراحی تجهیزات مناسب باربری با استفاده از کشتی در ذهن صنعتگران جرقه زد. با استفاده از اولین مدل کشتی‌های کانتینری برای انتقال بارها در اوایل دهه 1950 میلادی، طراحی انواع کانتینرهای حمل بار برای انجام صادرات کالا با استفاده از این کشتی‌ها آغاز گردید. با این حال علاوه بر طراحی انواع کانتینرها برای انتقال محموله‌ها به وسیله کشتی، از این تجهیزات برای انتقال محموله‌ها از طریق قطار نیز استفاده می‌شد؛ در گذشته برای بارگیری کانتینرها در کشتی و قطار، از جرثقیل‌های مخصوص استفاده می‌شد. اگر چه امروزه نیز استفاده از جرثقیل مرسوم می‌باشد، اما با این حال بارگیری با کانتینرها با استفاده از سیستم‌هایی پیشرفته‌تر صورت می‌گیرد.

دسته بندی انواع کانتینرها بر اساس طراحی

انواع کانتینرها را بر اساس سبک طراحی آن‌ها در انواع زیر دسته بندی می‌کنند:

  • کانتینرهای حمل کالاهای خشک
  • کانتینرهای یخچال دار
  • کانتینرهای حرارتی
  • کانتینرهای بدون سقف
  • کانتینرهای تاشو
  • کانتینرهای دارای پهلوی باز
  • کانتینرهای مخزن دار
  • کانتینرهای دارای تهویه هوا
  • کانتینرهای عایق
  • کانتینرهای مخصوص انتقال حیوانات

 

معرفی انواع کانتینرها برای حمل بار

به طور کلی انواع کانتینرها را از نظر اندازه و نوع آن‌ها دسته بندی می‌کنند. موارد زیر از جمله پراستفاده‌ترین کانتینرهای حمل بار می‌باشند:

  • کانتینر حمل کالاهای خشک

از انواع کانتینرها می‌توان به کانتینرهایی که برای حمل کالاهای خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند یاد کرد که با نام ظرف خشک نیز از آن‌ها یاد می‌شود. این کانتینرها به طور کامل محصور شده‌اند و در برابر نفوذ آب و هوا، کاملا عایق هستند. دارای یک سقف بسیار محکم و همچنین دیواره‌هایی کاملا مقاوم می‌باشند. این کانتینرها یکی از پراستفاده‌ترین نوع کانتینر می‌باشند و برای بارگیری انواع مختلف محموله‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. از این کانتینرها می‌توان به طور مخصوص برای حمل انواع خاصی از محموله‌های فله مایع یا خشک بهره برد. این کانتینرها به طور معمول در اندازه 20 الی 40 فوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کانتینرهای یخچالی

صادرات محصولات خوراکی، یکی از مهم‌ترین پروسه‌های صادراتی و حمل در هر یک از کشورها می‌باشد. از آنجایی که حمل بار از روش دریایی ممکن است زمان بیشتری ببرد، در نتیجه برای حمل محموله‌های غذایی باید شرایط لازم را فراهم آورید چرا که در طول این مدت امکان فاسد شدن چنین محموله‌هایی وجود خواهد داشت. بدین ترتیب برای انتقال محموله‌های غذایی، بهتر است از کانتینر یخچالی استفاده شود که این محموله‌ها را کاملا سالم نگه داشته و از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات مواد غذایی را مطالعه کنید.

  • کانتینرهای دارای پهلوی باز

برای بارگیری محموله‌ها در انواع کانتینرها، لازم است کانتینری انتخاب شود که اندازه مناسب داشته باشد و کار را ساده‌تر کند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کانتینرهایی که دارای پهلوی باز هستند این است که درهایی در قسمت‌های کناری این کانتینرها تعبیه شده و از این طریق بارگیری آسان‌تر انجام شه و زمان کمتری نیز صرف بارگیری محموله‌ها می‌شود. در واقع از این کانتینرها برای انتقال محموله‌هایی استفاده می‌شود که به روشی سخت بارگیری می‌شوند.

  • کانتینرهای بدون سقف

یکی دیگر از انواع کانتینرها، نوع بدون سقف آن‌ها هستند که مشخصا برای آن‌ها سقفی نصب نمی‌شود. در نتیجه بهتر است از این کانتینرها برای انتقال محموله‌های کاملا خشک استفاده شود. البته در مواردی برای استفاده از این کانتینر سقف آن را می‌پوشانند؛ متریال‌های برزنتی بهترین گزینه برای پوشاندن سقف این کانتینرها می‌باشند.

  • کانتینرهای مورد استفاده برای حمل خودرو

 برای انتقال خودرو، از کانتینرهای مخصوص این کار استفاده می‌شود. این کانتینرها در اندازه 20 و 40 فوتی تولید شده و به ترتیب می‌توان برای بارگیری 1 الی 2 خودرو از آن‌ها استفاده کرد.

  • کانتینرهای دارای مخزن

کانتینرهای مخزن دار از انواع کانتینرهایی هستند که در طراحی آن‌ها از 1 الی 2 جدار به کار می‌رود. این کانتینرها به طور معمول جهت انتقال محموله مایعات و گازهایی که ممکن است خطرناک باشند استفاده می‌شوند. از آنجایی که اکثر محموله‌های قابل حمل با استفاده از این کانتینرها بسیار مهم و با ارزش به شمار می‌آیند، این نوع کانتینر از جمله مهم‌ترین انواع تجهیزات حمل بار بوده و به نسبت محصولات مشابه خود قیمتی بالاتر دارد.

  • کانتینرهایی که تهویه هوا دارند

بعضی از محموله‌ها در صورتی که برای مدت زمانی طولانی در یک فضای بسته قرار گیرند، ممکن است آسیب ببینند و خراب شوند؛ محموله‌هایی همچون مواد غذایی، لوازم آرایشی و غیره. به همین دلیل باید از کانتینرهایی همچون کانتینرهای دارای تهویه برای حمل آن‌ها بهره برد.

  • کانتینرهای عایق بندی شده

از انواع کانتینرهای مورد استفاده برای حمل محموله‌ها به شکل دریایی، کانتینرهایی دارای عایق می‌باشند که با استفاده از مواد و متریال‌های عایق تولید شده‌اند. در نتیجه از محموله‌هایی که در برابر گرما یا سرمای زیاد حساس بوده و ممکن است آسیب ببینند، در برابر نفوذ دمای نامناسب محافظت می‌کنند. به طور معمول از این کانتینرها برای انتقال مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، دارو و… استفاده می‌شود.

  • کانتینرهای حرارتی

این کانتینرها مجهز به یک موتور حرارتی هستند و برای انتقال بارهایی که به حرارت بالا نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کانتینرهای تاشو

از انواع کانتینرها که به آسانی قابل بارگیری بوده و فضایی کوچک از کشتی را اشغال می‌کنند، کانتینرهای تاشو می‌باشند.

  • کانتینرهای مورد استفاده برای حمل حیوانات

همانطور که از نام این کانتینرها مشخص است، کاربرد اصلی آن‌ها حمل و انتقال حیوانات می‌باشد. این کانتینرها مجهز به دریچه تهویه هوا، نظافت و همچنین قسمت خاصی برای آب و غذا دادن به حیوانات در طول سفر می‌باشند.

انواع کانتینر

دسته بندی انواع کانتینرها براساس سایز

همانطور که گفته شد انواع کانتینرها را با توجه به سایز آن‌ها در دسته‌های مختلف قرار می‌دهند؛ البته باید توجه داشته باشید که از هر نوع خاص از کانتینر چند سایز متفاوت تولید می‌شود که جهت انتقال محموله‌ها با اندازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع کانتینرها در اندازه های 10، 20، 40 و High Cube تولید و استفاده می‌شوند. اندازه این کانتینرها به ترتیب 2.5*3، 2.5*6 و 2.5*12 می‌باشد. ارتفاع کانتینرهای 10 الی 40 فوتی برابر با 2.60 متر و کانتینر High Cube دارای 2.90 متر ارتفاع می‌باشد. به طور معمول انواع کانتینر 40 فوت و 20 فوت، بیشترین استفاده را برای حمل و انتقال محموله‌های مختلف دارند.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا