اسناد حمل کالا

اسناد حمل کالا

اسناد حمل کالا

هر یک از افرادی که در زمینه تجارت و بازرگانی فعالیت می کنند باید به خوبی بدانند که اسناد حمل چیست. اسناد حمل کالا آن دسته از اسنادی می باشد که ویژگی و ویت یک کالای صادراتی و وارداتی را به خوبی نشان می دهد. در واقع شما باید بدانید تعیین کننده کالاهای مورد معامله اسناد حمل می باشد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

این نمونه از اسناد یکی از مهمترین اوراقی هستند که در مجموعه خرید خارجی از آنها استفاده بسیار زیادی می شود. فردی که خریدار کالا می باشد باید بعد از انجام دادن تعهدات مالی که دارد می تواند با ارائه دادن اصل اسناد حمل، اقدامات مربوط به ترخیص کالایش را انجام دهد. 

در دنیای حمل و نقل کالاهای تجاری اسناد و مدارک زیادی وجود دارد که هر یک از آنها ویژگی های خاصی دارند. شما باید بدانید اسناد حمل کالا یکی از آن مدارکی می باشد که ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارد و دارای انواع متفاوت است. اسناد حمل از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و هر  یک از بازرگانان و تاجران که در این زمینه فعالیت می کنند باید به خوبی با این اسناد آشنایی داشته باشند. در یک دسته بندی کلی اسناد حمل را به دو گروه تقسیم بندی می کنیم، یکی از آنها برای حمل متداول کالا می باشد و دیگری برای کالاهای خاص است. 

 

اسناد حمل کالا

انواع اسناد حمل کالا 

هر یک از مدارکی که شما برای تجارت و بازرگانی نیاز دارید دارای انواع مختلفی می باشد. باید بدانید که اسناد حمل کالا هم دارای مدل های متنوعی می باشد و هر یک از آنها هم دارای ویژگی های متنوعی است. برخی از این اسناد که اهمیت بسیار زیادی دارند و باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید عبارت می باشد از :

  1. بارنامه 

به طور کلی شما باید بدانید بارنامه سندی می باشد که به وسیله شرکت عامل و یا حمل کننده بعد از اینکه کالا را ارسال می کند صادر می شود.  بارنامه ها انواع متفاوتی دارند و هر یک از آنها برای شیوه خاص حمل و نقل کالا می باشند.

–  بارنامه دریایی یکی از انواع بارنامه هایی می باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد و تاجران از آن استفاده بیشتری دارند. این نمونه از بارنامه ها را شرکت کشتیرانی و یا نماینده این شرکت برای دریافت کالا صادر می کند. این نمونه از بارنامه ها را در چند نسخه صادر می کنند که هر یک از آنها اعتبار لازم را دارد. 

– بارنامه هوایی که به طور معمول آن را در 12 نسخه متنوع صادر می کنند، البته که باید بدانید 3 نسخه آن از تجارتی اهمیت بسیار بیشتری دارد. دیگر نسخه های آن برای بخش های داخلی هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد.  

– راه نامه و یا همان کامیون بار یکی از دیگر اسناد حمل کالا می باشد که برای حمل با کامیون از آن استفاده می کنند. این سند را آن دسته از حمل کنندگانی که کامیون دارند باید در دست داشته باشند. 

– راه نامه مربوط به راه آهن از دیگر اسناد حمل می باشد که شرکت های راه آهن برای حمل کالا صادر می می کنند. این نمونه از بارنامه ها غیر قابل انتقال می باشند و ویژگی های منحصر به فردی دارند.

  1. پیش فاکتور 

پیش فاکتور یکی از مهمترین اسناد حمل کالا می باشد که بین خریدار و فروشنده بسته می شود. در این اسناد هر یک از اطلاعاتی که مربوط به فروشنده و خریدار است را وارد می کنند. البته که باید بدانید اطلاعات زیادی در این پیش فاکتور وجود دارد و شما باید به خوبی اب این اطلاعات آشنایی داشته باشید. هر اطلاعاتی مربوط به کالای ارسال شده، وزن کالا، قیمت کالا، بسته بندی کالا و  …. را در این اسناد وارد می کنند. 

  1. فاکتور 

فاکتورهای تجاری یکی از اسناد مهمی است که خریدار باید گمرک آن را تحویل دهد. این سند حمل ارزش واقعی کالا را به خوبی تعیین می کند. همچنین شما باید بدانید با در دست داشتن این سند می توانید نشان دهید که مالکیت کالا برای شما می باشد. اطلاعاتی مانند آندرس و ناف فروشنده و خریدار، توضیحات مربوط به مالا، قیمت مالا، بندر ارسال محموله، شرایط پرداخت و … را در این اسناد می توانید مشاهده کنید. 

  1. گواهی مبدا 

این نمونه از اسناد حمل کالا به خوبی نشان می دهد که کالای خریداری شما در کدام کشور تولید و ساخته شده است. در واقع باید بدانید این مسئله در بررسی های نهایی نقش مهمی دارد. اطلاعات زیادی در این سند وجود دارد که بیشتر مربوط به مشخصات خریدار و فروشنده، محل ساخت کالا، مقدار کالا، روش حمل کالا، مشخصه کالا و …. می باشد. اتاق بازرگانی این سند را به خوبی مورد بررسی قرار می دهد. 

  1. لیست بندی و یا عدل بندی 

این نمونه از سند حمل که شما باید داشته باشید نشان دهنده جزئیات هر یک از کالاهای بسته شده می باشد. ابعاد، وزن و تعداد کالا را به خوبی در این سند می توانید مشاهده کنید، البته که باید بدانید قیمت در این سند وجود ندارد. این سند را آن زمان که بازرسین می خواهند کالا را بررسی کنند نیاز دارند. انبارداران هم برای صادر کردن قبض انبار به این سند نیاز دارند و باید آن را به خوبی بررسی کنند تا اجازه دهند کالای خود را ترخیص کنید. همچنین باید بدانید این سند اطلاعات دیگری مانند مشخصات فروشنده و خریدار، وزن کالا، ابعاد کالا، نوع بسته بندی و … را دارد. 

  1. گواهش آزمایش یا بازرسی 

این نمونه از اسناد حمل کالا را نماینده شرکت های بازرسی صادر می کند. در این سند نو بودن کالا، بسته بندی مناسب داشتن کالا، اندازه و ابعاد کالا، نحوه بارگیری کالا، کیفیت و سالم بودن کالا به خوبی بررسی می شود. استانداردهای اجباری که گمرک تعیین می کند را باید این سند داشته باشد و نشان دهد که کالای صادراتی هم این استانداردها را دارد. شما باید بدانید هر یک از اطلاعات درون این سند به خوبی توسط بازرسین مورد بررسی قرار می گیرد و سپس کالا ترخیص می شود. 

  1. اسناد حمل کالا بیمه نامه 

بیمه نامه از دیگر اسنادی می باشد که از آن به عنوان یکی از اسناد حمل نام می برند. کالایی که صادر می شود باید دارای بیمه نامه باشد، در این صورت امنیت کالا تضمین شده است و با خیالی آسوده آن را خریداری می کنید. این گواهی دارای پوشش های متنوعی می باشد و هر یک از پوشش های آن برای کالاهای خاصی می باشد. شما باید به خوبی هر یک از آنها را مورد بررسی قرار دهید و بدانید که برای کالای شما کدام بیمه نامه ضروری است و باید صادر شود.

  1. گواهی نامه صادرات 

در بسیاری از کشورها برای اینکه اظهار نامه های صادراتی را تکمیل کنند به گواهی صادرات نیاز دارند. فردی که صادر کننده است باید این نمونه از اسناد حمل کالا را به درستی صادر کرده و تحویل مشتری خود دهد. نوع کالایی که قرار است صادر شود در این گواهی آورده می شود. همچنین باید بدانید مقصد نهایی کالا و مواردی که برای استفاده از کالا ضرروی است را می توانید در این کالا به خوبی مشاهده کنید. صادر کردن این گواهی بر اساس اصول مشخص شده ای می باشد که بازرسین به آن توجه زیادی دارند و اهمیت می دهند. شما هم باید به این مسئله اهمیت دهید.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا