ابعاد کانتینر

ابعاد کانتینر

ابعاد کانتینر

برای حمل بار به نقاط مختلف جهان از روش های مختلفی مانند حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی استفاده می شود که هر یک از این روش ها، تجهیزات مختص به خودشان را دارند. کانتینرها از جمله مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که در حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به بررسی ابعاد کانتینرهای حمل بار که در انواع مختلفی وجود دارد و برای انتقال بارهای گوناگون استفاده می‌شوند می‌پردازیم.

روش حمل و نقل بارها به شکل دریایی از گذشته تا کنون با تحولات بسیاری همراه بوده است؛ از دیجیتال سازی گرفته تا قوانین سختگیرانه وضع شده برای حفاظت از محیط زیست تا تغییر ابعاد کانتینر‌های حمل و نقل، فناوری‌های جدید، اصلاحات، مقررات و غیره که به طور مداوم این روش حمل و انتقال بار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یکی از مهم‌ترین تحولات رخ داده در تاریخ حمل و نقل به روش دریایی زمانی بود که اولین کانتینر باربری برای آسان‌تر شدن امور مرتبط با حمل و انتقال بار معرفی شد. امروزه در سراسر جهان بسته به نوع بار از ابعاد مختلف کانتینر حمل و نقل استفاده می‌شود و بیش از 17 میلیون کانتینر در ابعاد و اندازه مختلف در سطح جهان برای حمل و نقل دریایی به کار گرفته می‌شود. همین موضوع حمل و نقل دریایی را به یکی از بهترین روش‌ها برای حمل و انتقال بار تبدیل ساخته است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

اکثر کانتینرهایی که برای حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای گواهی استاندارد ISO هستند، به این معنی که فقط هنگام تولید و آزمایش طبق مشخصات ارائه شده توسط سازمان بین المللی استاندارد ISO برای اطمینان از مناسب بودن آن‌ها جهت استفاده برای حمل و انتقال کالاهای مختلف در سراسر جهان وارد بازار می‌شوند. البته جز استفاده از این تجهیزات برای حمل و نقل دریایی، از آن‌ها جهت حمل بار به شکل ریلی یا زمینی نیز استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم مشخصات مهم این ابزار حمل و نقل را تحت بررسی قرار دهیم؛ مشخصاتی مثل ابعاد کانتینر و علائم درج شده روی آن. موادی که برای ساخت ‌کانتینرهای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا فولاد یا آلومینیوم هستند؛ از کانتینرهای فولادی و آلومینیومی بیشتر برای انتقال بارهای خشک و بسته بندی شده استفاده می‌شود.

تنوع ابعاد کانتینرهای حمل بار

ابعاد کانتینرها از جمله ویژگی‌های بسیار مهم و تعیین کننده ای است که به ما نشان می دهد از کدام کانتینر برای انتقال چه نوع و چه مقدار باری می‌توان استفاده کرد. کانتینرها معمولا از جنس آلومینیوم یا فولادی هستند و یک سری تفاوت‌ها بین آن‌ها وجود دارد و ابعاد داخلی کانتینرهای فولادی بزرگ‌تر هستند و در نتیجه می‌توان حجم بیشتری از کالاها را در این کانتینرها جای داد. اما سوالی که وجود دارد این است که ابعاد کانتینرهای حمل بار معمولا به چه اندازه‌ای هستند؟ برای بررسی ابعاد کانتینرهای حمل بار، لازم است به بررسی ویژگی‌های کانتینرهای پر استفاده در سراسر جهان که برای حمل بار به روش‌های مختلف به کار می‌روند بپردازیم. کانتینرهای 40 و 20 فوت از جمله پراستفاده‌ترین کانتینرهای مورد استفاده در سراسر جهان برای انتقال بار در سراسر جهان می‌باشند. ابعاد کانتینر 20 فوت که از جمله پراستفاده‌ترین کانتینرهای حمل بار با استفاده از روش دریایی هستند و در کشتی‌های حمل بار در هر اندازه‌ای چه کوچک و چه بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شرح زیر است:

  • طول 6.06 متری
  • عرض 2.44 متری
  • ارتفاع 2.59 متری

ابعاد کانتینر حمل و نقل 40 فوتی که مشخصا دو برابر کانتینرهای 20 فوتی فضا برای بارگیری و انتقال محموله‌ها دارند و از جمله کم هزینه‌ترین کانتینرهایی هستند که برای حمل بار از طریق دریا مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شرح زیر است:

  • طول 12.19 متری
  • عرض 2.44 متری
  • ارتفاع 2.59 متری

ابعاد کانتینر 45 فوتی که به نسبت کانتینرهای 40 فوتی ظرفیت بیشتری دارند، یک فضای اضافی ارزشمند را برای حمل و انتقال محموله‌ها به وجود می‌آورند و می‌توان جهت حمل بار به شکل کارآمد و با هزینه‌ای کمتر از آن‌ها استفاده کرد، به شرح زیر است:

  • طول 13.71 متری
  • عرض 2.44 متری
  • ارتفاع 2.59 متری

در واقع می‌توان گفت ابعاد کانتینر ۴۰ فوتی و ۴۵  فوتی تقریبا به یک اندازه است و ظرفیت بارگیری این دو نوع کانتینر مشابه با هم می‌باشد. علاوه بر این کانتینرها، ابعاد دیگری از کانتینرهای حمل و نقل در بازار وجود دارند که بیشتر برای حمل و نقل جاده‌ای و ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از جمله کانتینرهای 8، 10، 53 و 60 فوتی‌.

چه اطلاعاتی روی کانتینرها درج می‌شود؟

ویژگی مهم دیگری که لازم است علاوه بر ابعاد کانتینرها مورد بررسی قرار گیرد، کد ISO درج شده بر روی هر کانتینر می‌باشد. این کد جزئیاتی همچون نوع کانتینر، هدف استفاده از آن و غیره را نشان می‌دهد. علاوه بر آن تمامی جزئیات در رابطه با وزن کانتینر و همچنین وزن محموله‌ای که با استفاده از آن حمل می‌شود، بر روی درب انتهایی آن درج شده است. در واقع وزن کانتینر حمل و نقل وزن واقعی ظرف خالی است که توسط شرکت‌های سازنده این کانتینرها تولید شده و در اختیار مسئولان حمل بار قرار می‌گیرد. علاوه بر آن اطلاعاتی در رابطه با بار حمل شده به وسیله کانتینر نیز روی آن درج می‌شود که حداکثر وزن باری را نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از یک کانتینر ISO حمل کرد.

مورد مهم دیگری که روی کانتینرها درج می‌شود، عدد نشان‌دهنده‌ی وزن ناخالص کانتینر است که وزن کلی کانتینر و همچنین میزان باری که می‌توان با استفاده از آن حمل کرد را مشخص می‌کند. ایده بارگیری کالاها با استفاده از یک کامیون و حمل آن‌ها با استفاده از روش جاده‌ای و در ادامه ایده انتقال بار با استفاده از قطار و روش ریلی و سایر روش‌های دیگری که برای انتقال یک محموله به یک نقطه مشخص از جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث جرقه زدن ایده ساخت کانتینرها در ابعاد متنوع شد. اما گام مهم دیگر استانداردسازی ابعاد کانتینرهای حمل و نقل برای جابه‌جایی آسان محموله‌ها با استفاده از روش‌های مختلف در سراسر جهان بود. ایده استانداردسازی ابعاد کانتینرهای حمل و نقل تاثیرات بسیار مثبتی بر تجارت جهانی به جا گذاشت و به تولید کنندگان این امکان را داد تا کالاها را در کارخانه‌های خود بارگیری کرده و مستقیما به فروشگاه‌ها و انبارها بفرستند. امروزه 5000 کشتی باربری در سراسر جهان وجود دارد که از حجم زیادی از کانتینرها برای انتقال در سراسر جهان بهره می‌برند. استانداردترین ابعاد کانتینرها یعنی کانتینرهای 20 و 40 فوتی با عنوان کانتینرهای حمل بار خشک نیز شناخته می‌شوند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب انواع کانتینر را مطالعه کنید.

بررسی ابعاد کانتینر 40 فوت های کیوب

نوع خاصی از کانتینرهای حمل بار 40 فوتی وجود دارند که از آن‌ها با عنوان کانتینر 40 فوتی های کیوب یاد می‌شود و تنها تفاوتی که بین این کانتینرها با کانتینرهای معمولی و استاندارد وجود دارد به تفاوت بین ارتفاع این دو کانتینر ربط پیدا می‌کند. ابعاد کانتینر 40 فوت های کیوب به شرح زیر است:

  • طول 12 متری
  • عرض 2.5 متری
  • ارتفاع 2.9 متری

با توجه به اختلاف موجود بین ارتفاع این نوع کانتینر با یک کانتینر معمولی، کانتینرهای های کیوب با عنوان کانتینر ارتفاع بلند نیز شناخته می‌شود. از این نوع کانتینر تقریبا در تمامی روش‌های حمل و انتقال بار استفاده می‌شود و هیچ تمایزی در این باره وجود ندارد. امکان بارگیری و تخلیه بار بسیار راحت، امنیت بالای استفاده از این نوع کانتینر، استفاده بهینه از فضای وسیله حمل بار از طریق این کانتینرها و غیره از جمله مزایای مهم بکارگیری این نوع کانتینر برای حمل بار می‌باشد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا