کارگو چیست

کارگو چیست

کارگو چیست

حمل و نقل بین المللی از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در سطح جهان صورت می‌گیرد و تاثیرات بسیاری را در تجارت و اقتصاد جهانی برجا گذاشته است. حمل و نقل بار در سطح بین الملل قدمتی دراز مدت داشته و از سالیان بسیار دور در سراسر جهان صورت می‌گیرد. روش‌های مختلفی برای حمل و نقل در سطح بین الملل به کار می‌روند، در واقع با توجه به ماهیت و نوع بار می‌توان از روش‌هایی مختلف برای انتقال یک محموله به یک مقصد خاص استفاده کرد.

سوالی که پیش می‌آید این است که کارگو چیست؟ کارگو یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های حمل و نقل بار در سطح بین الملل است. در واقع در این مقاله به بررسی پاسخ سوالات مختلف شما در رابطه با کارگو می‌پردازیم. در پاسخ به این که معنی کارگو چیست باید گفت کارگو به حمل و نقل محموله‌های تجاری ربط پیدا می‌کند و در واقع هنگامی که قصد دارید یک محموله تجاری را در سطح بین الملل انتقال دهید، می‌توانید از طریق کارگو اقدام کنید.

پاسخ اصلی به این سوال که کارگو چیست این است که در صورتی که افراد برای حمل بار از کشور خود به کشوری دیگر به شکل تجاری عمل کرده و در واقع محموله را با استفاده از یک هواپیمای غیرمسافربری به مقصد ارسال کنند، از روش کارگو استفاده کرده‌اند. با پاسخ به این سوال که کارگو یعنی چه، مورد مهم دیگری که باید به آن تاکید داشته باشیم این است که کارگو در سراسر جهان از مسیرهای مختلف قابل انجام است؛ سوال این است که روش اصلی حمل و نقل کارگو چیست؟ در کشور ایران کارگو بارها از مسیر هوایی انجام شده و در واقع وسیله اصلی حمل و نقل هوایی، هواپیما می‌باشد. از این رو سوال بسیاری از افراد هنگام جست و جو در رابطه با معنی اصلی کارگو این است که کارگو هواپیما چیست.

ساده‌ترین تعریف برای کارگو این است که در صورتی که به عنوان یک تاجر از کشوری همچون ترکیه محصولات و کالاهایی را خریداری کرده باشید، باید این محصولات را به شکل تجاری وارد کشور کنید و با اخذ مجوزها و طی کردن مراحلی که باید، پروسه انتقال بار به کشور را تکمیل کنید. پیش‌تر نیز اشاره شد که برای حمل و نقل بارهای تجاری از روش کارگو، از هواپیما‌های تجاری که غیرمسافربری هستند استفاده می‌شود که این می‌تواند پاسخ سوال شما درباره این باشد که هواپیمای کارگو چیست؛ از جمله هواپیماهایی که برای کارگو مورد استفاده قرار می‌گیرند و در واقع مخصوص حمل و نقل بار می‌باشند می‌توان به هواپیمای بلوگا و آنتونوف 225 اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب کارگو از ترکیه به ایران را مطالعه کنید.

چه تفاوتی بین کارگو و فریت بار وجود دارد؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم برای انتقال بار و محموله‌های مختلف به یک نقطه خاص از جهان، می‌توانید از روش‌ها و مسیرهایی گوناگون بهره ببرید. از جمله روش‌هایی که برای انتقال بار در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به روش کارگو و فریت بار اشاره کرد. ممکن است بپرسید که تفاوت اصلی بین فریت بار و کارگو چیست و هر روش به چه شکلی برای حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر تجار و بازرگانان برای حمل بار از یک کشور به کشور دیگر، از نیروهای انسانی استفاده می‌کنند؛ هر فرد مسافر این امکان را دارد که چند کیلو بار را با خود و از طریق هواپیمای مسافربری به یک کشور خاص انتقال دهد. در واقع پروسه حمل بار از طریق فریت بار به وسیله هواپیماهای مسافربری صورت می‌گیرد.

در مقابل روش کارگو قرار می‌گیرد؛ پیش‌تر با پاسخ به این که کارگو چیست شما را با تفاوت بین فریت بار و کارگو آشنا ساختیم. تفاوت این دو روش در این است که حمل بار به روش کارگو برای انتقال بارهای تجاری استفاده می‌شود و فریت بار ماهیتی غیرتجاری داشته و از طریق مسافران انجام می‌شود. تفاوت بین این دو روش تنها در ماهیت آن‌ها خلاصه نمی‌شود؛ برای انتقال بار با استفاده از هر روش باید مراحل خاصی را طی کنید و نیاز به دریافت یک سری مجوز خواهید داشت و در واقع لازم است کار حمل و نقل را پیرو شرایط و محدودیت‌های تعیین شده انجام دهید. علاوه بر آن هزینه پرداختی برای انتقال کالا به شکل کارگو، به طور حتم با هزینه‌ای که باید برای حمل کالا از روش فریت بار پرداخت شود متفاوت خواهد بود. این‌ها تنها تفاوت‌هایی کوچک بین این دو روش می‌باشند و هر یک از این روش‌ها به طور کلی ماهیتی کاملا متفاوت از هم دارند. برای حمل بارهایی که کوچک و کم وزن هستند، می‌توانید از طریق فریت بار اقدام کنید و کارگو را برای انتقال محموله‌های بزرگ و حجیم انتخاب کنید. به طور کلی برای حمل بار از هر روش، لازم است به شکل دقیق با قوانین آشنایی داشته باشید و پیرو شرایط و محدودیت‌های تعیین شده اقدام کنید. با آگاهی از تمامی اصول تعیین شده در رابطه با پروسه حمل بار با استفاده از هر روش، حمل کالا آسان و سریع‌تر صورت خواهد گرفت.

مراحل کارگو بار

برای انتقال بار از طریق هر یک از روش‌های حمل و نقل باید یک سری مراحل را پشت سر بگذازید که کارگو نیز از این قضیه مستثنی نیست. ممکن است بپرسید که مراحل اصلی حمل و انتقال بار از طریق کارگو چیست و حمل بار از این روش به چه شکل انجام می‌شود؟ به طور کلی برای کارگو بار مسیر آسانی پیش روی شما قرار خواهد گرفت و نیاز به انجام کار چندان دشواری نخواهد بود. پس بهتر است قبل از اقدام برای کارگو بار، اطلاعات کامل در این باره را به دست آورده و سپس اقدام کنید.

بهترین کار این است که از یک شرکت حمل و نقل کمک گرفته و تمامی اطلاعات در این رابطه را با کسب مشاوره از متخصصان حمل بار که در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند، به دست آورید. با مراجعه به این شرکت‌ها، در ابتدا باید اطلاعاتی در رابطه با نوع بار خود، وزن، حجم و اندازه آن و تمامی اطلاعات مرتبط با مشخصات این بار را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهید. در نهایت این که می‌توانید اطلاعاتی نظیر هزینه کلی مورد نیاز برای کارگو را از طریق کسب مشاوره از نیروهای متخصص این شرکت‌ها به دست آورید. در نهایت با طی کردن تمامی مراحل و آماده کردن مدارک و مجوزهای لازم برای کارگو، هرگونه اقدامی که لازم باشد توسط شرکت حمل و نقل بار صورت می‌گیرد. بنابراین در صورتی که قصد انتقال بار به یک کشور خاص را دارید اما به جز راه هوایی راه ارتباطی دیگری با کشور مقصد ندارید، می‌توانید محموله خود را از طریق کارگو انتقال دهید.

باید بدانید که شرکت‌های حمل و نقل تنها در زمان انتقال محموله مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرند و پس از ترخیص کالا از گمرک، هیچ مسئولیتی در قبال آسیب دیدن محموله شما را گردن نخواهند گرفت. همانطور که گفته شد قبل از این که برای کارگو یک محموله خاص اقدام کنید، باید اطلاعاتی کامل در رابطه با این روش کسب کنید؛ برای مثال بهتر است بدانید که چه مجوزهایی برای کارگو بار باید دریافت کرد، یا این که آیا نوع کالا و محموله شما با محدودیت خاصی برای کارگو مواجه است و در واقع در لیست کالاهای ممنوعه برای کارگو قرار دارد. آگاهی از این اطلاعات می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد و شما را چند قدم جلوتر ببرد.

هزینه کارگو چقدر است؟

موضوع بسیار مهم دیگری که لازم است تحت بررسی قرار گیرد، هزینه لازم برای کارگو می‌باشد. هزینه کارگو با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود و نمی‌توان یک مقدار ثابت را برای آن در نظر گرفت. برای این که هزینه کلی کارگو را تعیین کنیم، لازم است عوامل تاثیرگذار در تعیین این هزینه را تحت بررسی قرار دهیم. سوال این است که عامل اصلی و تعیین کننده هزینه کارگو چیست؟ در ادامه به هر یک از این عوامل به شکل جداگانه اشاره کرده و تاثیرات آن‌ها در تعیین این هزینه را تحت بررسی قرار می‌دهیم.

  • نوع محموله:

از جمله عوامل تعیین کننده هزینه‌ی مورد نیاز برای کارگو، نوع محموله می‌باشد؛ در واقع برای کارگو نوع خاصی از محموله‌ها به یک کشور هزینه‌ای متفاوت از کارگو همان محموله به کشور دیگر نیاز است. مثلا کالاهای آسیب پذیر و کالاهایی که تاریخ انقضایی کوتاه دارند، با هزینه‌ای متفاوت به کشورهای مختلف جهان منتقل می شوند. تفاوت قیمتی که ناشی از نوع محموله می‌باشد، از قوانین تعیین شده توسط کشورهای مختلف برای حمل و نقل بین المللی و یا خواستگاه شرکت‌های حمل و نقل ناشی می‌شوند.

  • وزن و اندازه محموله:

عوامل مهم و تعیین کننده دیگر هزینه‌ی کارگو، وزن و اندازه محموله‌ی مورد نظر می‌باشد. مشخصا هر چه وزن محموله‌ی شما بیشتر باشد، هزینه‌ای که برای کارگو آن نیاز دارید نیز بیشتر می‌شود و بالعکس. در کنار آن هر چه ابعاد محموله مورد نظر شما بزرگ‌تر باشد، اقدامات مرتبط با بسته بندی، بارگیری، ترخیص کالا و غیره پیچیده‌تر انجام خواهند شد. در واقع هر چه اندازه و ابعاد محموله مورد نظر بزرگ‌تر باشد، کارگو با هزینه‌ی بیشتری انجام می‌شود. هر یک از مراکز فعال در زمینه انتقال بار در سطح بین الملل با توجه به عواملی مثل حجم و اندازه کارگو هزینه‌ای متفاوت از شرکت‌های دیگر را تعیین می‌کنند.

  • مسافت:

مسافت و طول مسیر در هزینه کلی کارگو تاثیر می‌گذارند. همانطور که می‌دانید کارگو به شکل هوایی و از طریق هواپیماهای تجاری مخصوص صورت می‌گیرد، در نتیجه لازم است مسافت هوایی را بررسی و محاسبه کرده و برای تعیین هزینه کلی کارگو به این عامل توجه داشت. هر چه مسافت هوایی بین دو کشور مبدا و مقصد بیشتر باشد، هزینه بیشتری برای کارگو نیاز است.

  • شرایط و قوانین:

پیش‌تر نیز گفته شد که برای کارگو باید پیرو یک سری قوانین عمل کنید و در واقع نیاز به دریافت یک سری مجوزها خواهید داشت. قوانین مربوط به کارگو در هر کشور متفاوت است. در واقع در بعضی کشورها با توجه به قوانین، هزینه حمل و نقل هوایی متفاوت است. علاوه بر آن بعضی از کشورها مبلغی را به عنوان مالیات برای کارگو تعیین می‌‌کنند. پس برای محاسبه هزینه کلی کارگو لازم است که حتما این قوانین را نیز در نظر داشته باشید.

  • خدمات شرکت‌های حمل و نقل بین المللی:

هر یک از شرکت‌های حمل و نقل بین المللی، تعرفه‌ای خاص را جهت ارائه خدمات مختلف برای کارگو تعیین می‌کنند که برای محاسبه هزینه کلی کارگو، باید به این هزینه‌ها نیز توجه داشت و سیاست‌های ارائه خدمات کارگو توسط این شرکت‌ها را نیز مد نظر قرار داد. مسلما شرکت‌های معتبر و صاحب نام، هزینه بیشتری برای ارائه خدمات در زمینه کارگو دریافت می‌کنند.

کدام کالاها را می‌توان کارگو کرد؟

همانطور که گفته شد یک سری کالاها وجود دارند که امکان کارگو کردن را ندارند و با یک سری محدودیت‌ها برای کارگو همراه هستند. بنابراین توصیه ما این است که پیش از اقدام برای کارگو، اطلاعات لازم درباره این کالاها را به دست آورده و اطمینان حاصل کنید که محموله مورد نظر شما در لیست این کالاها قرار نداشته باشد. به طور خلاصه نمی‌توان برای انتقال هر کالایی از طریق کارگو وارد عمل شد. قوانین هر یک از کشورهای جهان برای حمل و انتقال کالاهای مختلف متفاوت است و امکان ارسال هر نوع بار به هر کشوری وجود ندارد و در واقع برای وارد کردن برخی محموله‌ها یکسری ممنوعیت‌ها برای افراد وجود خواهد داشت. بنابراین آگاهی از این ممنوعیت‌ها پیش از اقدام برای کارگو یا بکارگیری هر یک از روش‌های دیگر حمل کالا برای شما ضروری است تا از به وجود آمدن هر مشکلی، جلوگیری شود.

در صورتی که سعی کنید این قوانین را نادیده گرفته و هر نوع کالایی را به یک کشور خاص وارد کنید، ممکن است که محموله مورد نظر توقیف شود و علاوه بر آن ملزم به پرداخت جریمه خواهید بود و عواقب سنگینی پیش روی شما خواهند بود. از جمله کالاهای این کالاهای ممنوعه می‌توان به کالاهای پرخطر همچون انواع سلاح، مواد مخدر، نوشیدنی‌های الکلی، عتیقه جات و کالاهای بسیار گران قیمت و تاریخی و غیره اشاره داشت. برخی از این قوانین و محدودیت‌ها تنها در یک بازه زمانی خاص رسمیت داشته و در زمان کنونی دیگر اعتباری ندارند. پس با آگاهی از تمامی محدودیت‌ها و قوانین حمل و نقل بین المللی و کارگو، می‌توانید برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کرده و مراحلی که باید را پشت سر بگذارید و در نهایت محموله خود را بدون هیچ سختی و ممانعتی به مقصد مورد نظر خود انتقال دهید. برای کارگو محموله‌هایی که شامل کالاهایی همچون محصولات آرایشی و بهداشتی و مواد دارویی می‌باشند، باید مجوزهایی لازم را دریافت کنید. به طور کلی با در نظر داشتن قوانین و سیاست‌های حمل و نقل بین المللی در هر نقطه از جهان، می‌توانید جهت کارگو انواع محموله‌ها اقدام کنید.

آیا کارگو به شکل دریایی نیز انجام می‌شود؟

تا اینجا به سوال مختلفی پاسخ داده شد؛ مثلا این که کارگو چیست؟ چه میزان هزینه‌ای برای کارگو نیاز است؟ مراحل انجام کارگو به چه شکل است و غیره. سوال دیگری که به وجود می‌آید این است که آیا برای کارگو به جز مسیر هوایی می‌توان از مسیر دیگری نیز استفاده کرد؟ به طور کلی در نقاط مختلف جهان برای کارگو از دو مسیر استفاده می‌شود؛ مسیر هوایی و دریایی. استفاده از هر مسیر برای کارگو به عواملی مختلف وابسته است؛ مثلا نوع کالا، حجم آن، بودجه کلی برای حمل و نقل، سیاست‌های تعیین شده برای حمل و نقل بین المللی توسط کشورهای مبدا و مقصد و غیره . در ایران بیشتر از مسیر هوایی برای حمل و نقل بار به روش کارگو استفاده می‌شود. بسته به این که مسیر ارتباطی بین کشورهای مبدا و مقصد چه مسیری می‌باشد و با توجه به این که مرز بین این کشورها چیست، از روش‌های مختلف برای کارگو استفاده می‌گردد.

تا اینجا مطالب زیادی در باب کارگو هوایی ذکر شد؛ باید بدانید که مسیر هوایی کارگو از بهترین و سریع‌ترین مسیرهایی است که می‌توانید انتخاب کنید. البته در کنار این که کارگو در سریع‌ترین زمان از مسیر هوایی انجام می‌شود، هزینه‌ی لازم برای آن نیز زیاد می‌باشد. در مقابل کارگو از مسیر دریا قرار می‌گیرد که برای سالیان بسیار دور و دراز از روش‌های اصلی حمل و نقل بین المللی و کارگو شناخته می‌شد. مهم‌ترین مزیت کارگو دریایی این است که از این طریق می‌توانید محموله‌هایی بسیار عظیم با حجم و وزن زیاد را به مقصد مورد نظر خود انتقال دهید. علاوه بر آن انتقال بار از مسیر دریایی با هزینه‌ای بسیار مناسب و ارزان انجام می‌شود و در واقع می‌توان برای حمل بار به شکل ارزان و با بودجه‌ای پایین، از این مسیر استفاده کرد. عیب اصلی کارگو از مسیر دریایی زمان بسیار طولانی است که برای انتقال محموله از این مسیر لازم است. بنابراین اگر رسیدن سریع بار به مقصد برای شما مهم می‌باشد، بهتر است از مسیرهای سریع‌تر همچون مسیر هوایی بهره ببرید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا