واردات و صادرات گردو

واردات و صادرات گردو

واردات و صادرات گردو

واردات گردو و خرید و فروش این میوه مغذی ایران در سال ۹۹ اندکی چالش برانگیز بوده است. همانطور که می دانید گردو یکی از انواع آجیل و خشکبار است که ارزش تغذیه ای فوق العاده بالایی دارد. اگر به آمار ثبت شده در واردات و صادرات گردو نگاه کنید، اولین مفهومی که بسیار برجسته تر به نظر می رسد تغییرات قیمت گردو در راستای قیمت ارز و دلار است.

تمام محصولات کشاورزی و باغداری که از خارج از کشور وارد ایران می‌شوند تحت تاثیر قیمت دلار قرار دارند. جالب آن است که بدانید قیمت مغز گردو و قیمت گردو به همراه پوست بسیار متفاوت است. این در حالی است که واردات و صادرات نهال گردو هم جایگاه شناخته شده ای در این بازار دارد.

در چند سال اخیر، واردات گردو ممنوع بوده است. دلیل این قوانین هم کاملاً مشخص است. قیمت گردوهای وارداتی و همچنین کیفیت آنها به هیچ عنوان قابل مقایسه با گردو های تولید شده در داخل ایران نیست. از طرف دیگر، واردات انواع گردوی خارجی باعث ‌می شود بازار گردوی مرغوب ایرانی راکد بماند و این یعنی ضربه خوردن به اقتصاد و تولید داخل.

 با توجه به اینکه واردات گردو و صادرات نهال گردوی ایرانی هر دو به معنای رشد اقتصادی کشور هستند، با این حال، پرورش درختان گردو در بهترین شهر های ایران می تواند بازارهای داخل را تامین کند و از لحاظ دیگر منابع خوبی برای صادرات گردو به کشورهای خارجی باشد. یکی از پردرآمدترین مشاغل در حوزه  تولید گردو، پرورش انواع نهال گردو است. در قسمت بعدی مطلب درباره انواع نهال گردو و اهمیت آن در کاهش واردات گردو از خارج به ایران بیشتر صحبت می کنیم.

واردات گردو چه ایران به مشکلاتی را به همراه دارد؟

 قبل از ورود به هر بحث تخصصی درباره واردات گردو یا صادرات گردوی ایرانی و حتی صادرات نهال گردو لازم است در این قسمت به مشکلات و چالش هایی اشاره کنیم که واردات انواع گردو به ایران، آنها را به وجود می‌آورند.

 همانطور که می دانید مناطق کوهستانی و شهرهایی که آب و هوای معتدل یا سردسیری دارند بهترین نواحی برای کاشت نهال گردو و پرورش هستند. همه ما با ارقام گردوی ایرانی نظیر گردوی تویسرکان آشنایی داریم. این گردوها در شهرستان تویسرکان استان همدان پرورش داده می‌شوند و هر ساله چندین تن از آن به بازارهای جهانی صادر می شود. تصور کنید اگر واردات گردو به ایران از حد استاندارد خود خارج شود تا چه اندازه به تولیدکنندگان، کشاورزان و باغداران گردو آسیب وارد می شود.

 مشکلات واردات گردو به ایران را می توان از جنبه علمی و تحقیقاتی هم مورد بررسی قرار داد. بسیاری از دانشمندان و محققانی که در حوزه اصلاح نهال گردو و تولید گردوهای اصلاح شده در حال فعالیت هستند، به دنبال این هدف هستند می باشند که گردوهای مرغوب را برای کاشت در شرایط آب و هوایی مختلف ارائه دهند. واردات انواع گردو  فرصت پیشرفت در این حوزه را از دانشمندان خواهد گرفت. 

به طور قطع زمانی که گردوهای وارداتی در بازار ایران به تدریج افزایش پیدا کنند، مسئله پرورش نهال های گردوی اصلاح شده تولید کشور ایران به تدریج کمرنگ تر خواهد شد و این یعنی رکود در دانش اصلاح نهال گردو که در نتیجه به طور غیر مستقیم در اقتصاد این حوزه منعکس می شود.

 با توجه به توضیحات فوق می توان نتیجه گرفت که تولید داخل، بسیار بیشتر از نیاز به واردات انواع گردو است بنابراین در چند سال اخیر مجوز واردات گردو صادر نمی شود. بسیاری از باغداران گردو هم دنبال این هستند تا بتوانند محصولات خود را صادر کنند.

بهترین راهکارها برای افزایش صادرات گردو

اکنون که مشکلات واردات گردو را به طور اجمالی عنوان کردیم شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که چاره کار دقیقاً چیست و چگونه می توان صادرات گردو را افزایش داد؟

 ارائه راهکارهایی که بتواند مراحل صادرات گردو را ساده تر کند می ‌تواند آمار صادرات این میوه مغذی را بسیار افزایش دهد. نبودن قوانین دست و پاگیر در گمرکی برای صادرات انواع گردو از ایران به کشورهای خارجی یکی از این راه حل ها است. صادرات انواع گردو به شرطی بیشتر می شود که گردوها مرغوب باشند و ارزش تغذیه ای آنها به اثبات برسد. حجم قابل توجهی از گردوی ایرانی به همراه پوست صادر می‌شود؛ البته صادرات مغز گردو هم جایگاه شناخته شده‌ای دارد.

 صادرات گردوی ایرانی به بیشتر از ۳۰ کشور جهان انجام می‌شود؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و کشورهای اروپایی مانند آلمان و انگلستان بهترین بازار برای واردات گردو از ایران هستند.

 استان های همدان، کرمان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و خراسان مرکزی، بهترین مناطق را برای کاشت درختان گردو در اختیار دارند. درصد زیادی از گردوی صادراتی از این استان‌ها به دست می آید.

چه عواملی بر قیمت واردات گردو یا صادرات آن موثر است؟

واردات گردو و یا صادرات آن با توجه به اینکه به صورت گردو همراه با پوست یا مغز گردو باشد قیمت متفاوتی دارد. همین عامل جزو اولین فاکتورهای موثر در قیمت صادرات گردو معرفی می شود. انواع گونه های گردو در فصل‌های مختلف سال به بار می نشیند. در تمام فصل ها می توانید گردو های مرغوب را در بازار پیدا کنید. قیمت گردوها با توجه به همین فصل برداشت تعیین می شود.

 بهترین و مرغوبترین گردوی ایرانی، گردوی تویسرکان همدان است که هر ساله حجم قابل توجهی از آن تولید می‌شود و به بازارهای داخلی در سراسر کشور ارائه می شود. صادرات گردوی تویسرکان یک منبع درآمدزا برای باغداران این نواحی می باشد.

 میزان تقاضا در بازارهای خارجی برای خرید گردوی ایرانی عامل دیگری است که در قیمت صادرات گردو تاثیرگذار است. گردوهای مرغوب ایرانی به کشورهای ترکیه، آلمان ایتالیا و عراق صادر می شوند. تغییرات قیمت ارز و مرغوب بودن گردوها عوامل دیگری هستند که قیمت گردو را برای صادرات تحت تاثیر قرار می‌دهند.

واردات گردو یا واردات نهال گردو؟

 واردات گردو می تواند به باغداران و کشاورزان و درآمدزایی آن‌ها آسیب جدی وارد کند. با این حال چاره‌ دیگری وجود دارد که می تواند بهترین فرصت برای تولید گونه های مشابه خارجی را برای داخل کشور فراهم کند. واردات نهال گردو از گونه های مختلف باعث می شود باغداران در باغ های خود داخل ایران، گردوهای اصلاح شده یا گردوهای خارجی را پرورش دهند و هم بازارهای داخلی را تامین کنند و هم نیاز به واردات گردو مرتفع خواهد شد.

  در بحث واردات نهال گردو با نهال گردوی پیوندی، نهال گردوی فرانسوی، نهال گردوی خوشه ای، نهال گردوی اسرائیلی، نهال گردو کانادایی، نهال گردو شیلی، نهال گردو هاروارد، نهال گردو هارتلی و ده ها گونه دیگر سر و کار داریم. اگر این نهال ها طبق مجوز واردات گردو، نهال گردو و سازمان جهاد کشاورزی وارد کشور شوند و هر کدام در مناطق مخصوص به خود پرورش داده شوند، همان گردوهایی را که قرار است از خارج وارد ایران شود تولید خواهند کرد.

 درختان گردو که به واسطه نهال گردو ، پرورش داده می‌شوند، گردوهای مرغوب را تولید می کنند. این بهترین راهکار برای رفع نیاز ایران به واردات گردو است.

خرید و فروش انواع گردو و خرید و فروش نهال گردو در بازار کشاورزی بسیار پر طرفدار و پر تقاضا است. در حال حاضر بزرگترین نهالستان های گردو در استان های آذربایجان به پرورش نهال های گردو از گونه های ایرانی و گونه های وارداتی مشغول هستند. این می تواند یک فرصت امیدوارکننده برای تولید گردوهای مرغوب و صادرات گردو باشد که در نتیجه، افزایش درآمد و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

صادرات گردو به ترکیه

ترکیه یکی از همسایگان بسیار نزدیک ایران است و این کشور سال های زیادی است که رابطه ی تجاری، اقتصادی و سیاسی بسیار قوی با ایران دارد. البته این روابط حسنه در تجارت، اقتصاد و سیاست می تواند از وجود یک مرز مشترک طولانی بین ایران و ترکیه نیز ناشی شود، همان مرزی که زمینه را برای یک تجارت راحت با ترکیه فراهم می کند. تجار ایرانی، صادرات گردو به ترکیه را معمولا به صورت فله انجام می دهند تا محموله ی گردو به صورت فله وارد خاک ترکیه شود و سپس در این کشور، با توجه به استانداردهای تعریف شده در ترکیه، بسته بندی و روانه بازار گردد. این کار باعث می شود که هزینه ناشی از بسته بندی برای صادرات محصول، بر روی دوش تجار ایرانی نیفتد و سود بیشتری در این مسیر به این بازرگانان داخلی تعلق گیرد.

صادرات گردو به عراق

عراق یک کشور جنگ زده است که در سال های اخیر آسیب های جدی زیادی را در زمینه ی تجارت، اقتصاد، سیاست و غیره متحمل شده است؛ همین آسیب های جدی باعث شده تا این کشور ظرفیت بالایی برای واردات انواع محصولات خوراکی و غیر خوراکی داشته باشد. از این رو، ایران یکی از بهترین گزینه ها برای تامین نیازهای داخلی عراق محسوب می شود که سالانه محموله های مختلفی را با هدف صادرات، روانه ی این کشور جنگ زده می نماید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات گردو به عراق را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا