واردات نهاده های دامی

همه چیز درباره ی واردات نهاده های دامی

واردات نهاده های دامی

با توجه به کمبود تغذیه دام طی سال های گذشته واردات نهاده های دامی از کشورهای مختلف بخش مهمی از واردات کل ایران را تشکیل می دهد. نهاده های دامی شامل محصولات گوناگونی می باشند که جهت افزایش شیردهی، پرورار کردن و تولید مثل مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه واردات نهاده های دامی از کشورهای گوناگون انجام می شود شرکت های واردکننده باید با نحوه انجام این کار به خوبی آشنا باشند که در ادامه مطلب در رابطه با چگونگی انجام این کار برای شما توضیح می دهیم.

لیست ارقام مختلف نهاده های دامی

به طور کلی نهاده های دامی به علوفه و ترکیباتی گفته می شود که دام ها برای تامین انرژی مورد نیاز روزانه خود از آن تغذیه می کنند. نهاده های دامی شامل اقلام متنوعی مانند سویا، ذرت، جو، کلزا، ذرت دامی، سبوس و ویتامین های مخصوص دام ها می باشند. کشور ما به هجده میلیون تن علوفه برای تامین نهاده های دامی مورد نیاز داخلی احتیاج دارد و این در صورتی است که تامین داخلی ما تنها هشت میلیون تن می باشد. البته که برخی از نهاده های دامی مانند کاه کلوش از باقی مانده گندم و جو کاشته شده در جاهای مختلف کشور تامین می شود، اما این مقدار کافی نبوده و دولت برای تامین سایر نیازها در زمینه ی خوراک دامی به واردات آن ها روی آورده است.

کاشت این علوفه و نهاده ها برای تغذیه دام در داخل کشور قابل اجراست اما با توجه به هزینه ها و بحران کمبود آبی که با آن مواجه هستیم، واردات ایده منطقی تری می باشد. رتبه ی دوم صادرات نهاده های دامی در کل دنیا به روسیه تعلق دارد؛ با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی خوب ما با روسیه، شرایط برای واردات نهاده های دامی از این کشور، راحت تر از کالاهای دیگر و کشورهای دیگر فراهم است. تولید صد و بیست و یک میلیون غلات در سال، رقم چشمگیری در زمینه تولید نهاده های دامی است و طبیعی است که روسیه یکی از صدر نشینان این تجارت است.

واردات غلات و انواع علوفه های دامی به نسبت کشورهای دیگر برای ما کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر می باشد. به صورت جزئی کشور ما ذرت را از کشورهای آرژانتین، رومانی، اوکراین، برزیل، کامرون و روسیه، جو را از روسیه، قزاقستان، برزیل و رومانی وارد می کند. همچنین کنجاله سویا را از هند و برزیل تهیه می کند. هزینه های واردات هر کدام از این نهاده ها با توجه به تناژ و کشور مورد نظر متفاوت می باشد. به طور کلی هزینه های گمرکی، تست کالای وارداتی، سازمان غذا و دارو، حمل و نقل، عوارض و غیره همگی از آن دسته مواردی می باشند که مستقیما بر روی هزینه واردات نهاده های دامی تاثیر می گذارند.

مراحل واردات نهاده های دامی

مراحل واردات نهاده های دامی نیز مانند کالاها و مواد دیگر، در گرو طی کردن سلسله مراتبی است که هر تاجری باید بر آن مسلط باشد. مراحل واردات نهاده های دامی نیز مانند سایر کالاها به شرح زیر می باشد:

  • ابتدا شرکت مربوطه باید با سربرگ شرکت خود تقاضای خود را مبنی بر خرید محصول، نوع محصول، تناژ، قیمت و طریقه پرداخت وجه و مشخصات بانک (Loi-ICPO)ارائه دهد.
  • ارائه پیشنهاد همکاری از فروشنده به خریدار به همراه تمام جزئیات معامله و محصول
  • ثبت و ارائه یک پیش نویس از قرارداد خرید محصول به خریدار
  • پس از مطالعه قرارداد، هر دو طرف فروشنده و خریدار باید قرارداد را امضا نمایند.
  • پس از اینکه قرارداد امضا شد، یک پیش فاکتور باید توسط فروشنده تنظیم شود و به خریدار ارائه گردد که به آن (PROFORMA INVOICE ) می گویند.
  • پس از صدور پیش فاکتور درخواست خرید توسط فروشنده ثبت می شود.
  • پس از ثبت درخواست خرید، فاکتور اصلی خرید توسط فروشنده به خریدار ارائه می شود تا امور مالی مراحل خود را طی کند.
  • پس از پرداخت و طی کردن پروسه مالی، فروشنده زمان بار زدن کالا، جزئیات کامل حمل و نقل و ارسال کالا را برای خریدار بیان می کند.
  • بعد از تمامی مراحل بالا بارگیری آغاز می شود و تمامی جزئیات و مدارک مربوط به ارسال کالا باید برای خریدار فرستاده شود و خریدار آن را تایید نماید.
  • پس از اینکه بارگیری به اتمام رسید، تمامی اسناد مربوط به جزئیات معامله باید به صورتی امن به دست خریدار برسد که معمولا برای این کار یا از کشتی استفاده می کند و یا از پست های DHL برای رساندن مدارک به دفتر خریدار کمک میگیرند.

شرایط و قوانین واردات نهاده های دامی

همانطور که توضیح داده شد امروزه واردات این محصول از کشورهای مختلفی انجام می شود که برای انجام این کار باید شرایط و قوانین واردات نهاده های دامی در کشور را در نظر گرفت. در قدم اول جهت واردات این محصول باید گواهی ضدعفونی محموله تحویل داده شود. همچنین پس از واردات این محصول به کشور نمونه برداری انجام شده و به سازمان انرژی اتمی ارسال می شود تا میزان مواد رادیو اکتیو موجود در آن بررسی شود. یکی دیگر از شرایط و قوانین واردات نهاده های دامی آنالیز شیمیایی و میکروبی آن مطابق با موسسه استاندارد است و در صورتی که محموله استاندارد لازم را نداشته باشد واردات آن با محدودیت مواجه می شود. همچنین محموله وارداتی باید دارای گواهی بهداشت از دامپزشکی دولتی در کشور مبدا باشد. بسته های وارداتی باید دارای برچسب شامل نام وارد کننده، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و نوع محصول باشند. در هنگام واردات نهاده های دامی از کشورهای مختلف باید برای آن محموله پروفرما صادر شود که شامل نام و آدرس فروشنده و خریدار، وزن، محل بارگیری، نوع و مشخصات وسیله حمل و نقل و غیره است. بنابراین تمامی تجار جهت واردات محموله نهاده دامی باید شرایط و قوانین مربوط به آن را رعایت کنند.

مجوز واردات نهاده های دامی

اخیرا با توجه به بحران آب در کشور و عدم مدیریت تامین نهاده های دامی با کمبود شدید در این زمینه مواجه شده ایم؛ در شرایط کنونی تقریبا نیمی از نهاده دامی موجود در کشور از طریق واردات تامین می شود و به همین دلیل لازم است مجوز واردات نهاده های دامی از مراجع مربوطه دریافت شود. در نظر داشته باشید که به نهاده های دامی ارز دولتی تخصیص پیدا می کند ولی با توجه به کمبود ذخایر ارزی بخشی از این محصول به صورت آزاد توسط شرکت های واردکننده تامین می شود.

واردات نهاده های دامی از کشورهای مختلفی به ایران مجاز است ولی شرکت های واردکننده باید مجوز واردات نهاده های دامی را دریافت کنند. از جمله سازمان های دخیل در امر مجوز واردات نهاده های دامی می توان به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد. برای دریافت مجوز واردات نهاده های دامی متقاضی باید در سامانه جامع تجارت درخواست واردات خود را ثبت کند و مدارک موردنیاز را در سامانه دامپزشکی تکمیل کند؛ سپس این مدارک توسط سازمان دامپزشکی بررسی می شود و در صورت موافقت از طریق این سازمان به شخص اعلام می شود. پس از اعلام موافقت جهت واردات باید بر اساس نوع کالا تعرفه گمرکی مربوط به آن نیز پرداخت شود و در نهایت این مجوز از طریق سازمان دامپزشکی صادر خواهد شد.

راهنمای واردات نهاده های دامی

در ادامه مراحلی که باید برای واردات این نهاده ها انجام شود، لازم است که به یک سری نکات کلیدی و مهم نیز دقت شود. یکی از مهم ترین مراحل در طی کردن سلسله مراتب واردات، انجام امور بانکی و نحوه ی پرداخت وجه می باشد. این پروسه باید کاملا با توافق خریدار و فروشنده طی شود. در کل سه راه برای عملی کردن امور بانکی و پرداخت وجه، پیش روی خریدار است :

  • اولین راه پرداخت وجه، پرداخت به کمک حواله TT می باشد که این پرداخت می تواند به صورت یکجا یا به صورت اقساطی و چند مرحله ای صورت گیرد.
  • راه دوم پرداخت وجه برای خرید انواع کالاهای وارداتی گشایش اعتبارات اسنادی LC می باشد.
  • راه سوم نیز دریافت ضمانت نامه بانکی پرداخت است.

نهایتا یک تاجر برای خرید از بازارهای خارجی باید به طور کامل، تمام وجوه نیازهای داخلی و کالاهای وارداتی را مورد بررسی قرار دهد. در نظر داشته باشید که یک اشتباه کوچک در واردات انواع کالا می تواند سرمایه های هنگفتی را هدر دهد. شناخت محدودیت ها و ممنوعیت ها، تسلط کامل بر قوانین واردات و صادرات، تسلط بر زبان کشور مورد نظر و یا حداقل کمک از یک مترجم، دریافت کارت بازرگانی، تسلط بر پروسه های گمرکی و ترخیص کالا و غیره همگی مواردی هستند که موفقیت شما را در تجارت انواع کالا، تضمین خواهند کرد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا