واردات انبه

واردات انبه

واردات انبه از پاکستان به کشور ایران یکی از مسائل چالش برانگیز اما بسیار مهم است که نقش پررنگ آن در وضعیت اقتصادی و رونق پایانه های مرزی در سمت پاکستان شناخته شده است. میوه انبه، بومی مناطق گرمسیری می باشد. این میوه در کشورهای هندوستان، پاکستان، اندونزی و برخی دیگر از کشورهای جنوب شرقی آسیا کشت می شود.

حجم زیادی از انبه از طریق پاکستان وارد ایران می شود. متاسفانه در اثر بسته شدن مرز پاکستان در مدت زمان طولانی، فرایند واردات انبه و مبادلات با رکود مواجه شد.

 مرز پاکستان هم برای واردات انبه بسیار قابل توجه بوده و هم برای واردات برنج پاکستانی اهمیت دارد. کشور پاکستان درصد زیادی از محصولات کشاورزی بومی خود را به ایران صادر می کند. تغییرات زیادی در واردات برنج و انبه از کشور پاکستان به ایران انجام شده است. سیاست های اقتصادی در یک دوره مشخص، این واردات را ممنوع اعلام کرد تا بتواند از تولید داخل حمایت کند. در همین راستا صادرات به کشور پاکستان هم متوقف شده است. به طور کلی، مرز پاکستان برای مبادلات بسته است. واردات انبه یکی از آنها محسوب می شود.

 با توجه به نکات بهداشتی و استراتژی ها برای ارسال محموله های صادراتی بین کشور پاکستان و ایران، پیش‌بینی می‌شود در آینده، همچنان واردات انبه از پاکستان یا صادرات کالا به این کشور از ایران همچنان با مشکل مواجه باشد. این مشکلات با مشورت مسئولان و ارائه راهکارهای لازم قابل حل است. امید می رود مرز پاکستان برای صادرات کالا و واردات انبه به زودی باز شود.

  مشکلات و چالش‌های واردات انبه از پاکستان به ایران

 به دنبال صحبت های فوق درباره واردات انبه از پاکستان به ایران در این قسمت به صورت مفصل‌تر درباره مشکلات موجود که در چند ماه اخیر در صادرات انبه از پاکستان به ایران وجود داشته است صحبت می کنیم. اگر یک جستجوی ساده در منابع خبری داشته باشید، سرفصل های مهمی را در این باره ملاحظه می‌کنید.

 واردات انبه از کشور پاکستان به ایران از طریق حمل و نقل زمینی با کامیون ها انجام می شود. با توجه به اینکه مرز پاکستان برای این مبادلات، مدتی بسته شدف کامیون هایی که حامل انواع کالاهای صادراتی از جمله انبه بودند در پایانه های مرزی مدت زمان زیادی را منتظر ماندند و همین عامل باعث شکایت رانندگان کامیون شد.

 این مشکل، تنها یک سمت قضیه است. دردسر اصلی زمانی مشاهده شد که در اثر طولانی تر شدن زمان انتظار کامیون های حامل انبه از پاکستان، تمام میوه ها در اثر جابجایی یا عدم تخلیه در زمان مناسب، خراب شدند. انبه های فاسد شدهف ارزش صادرات خود را از دست دادند بنابراین جز ضرر و زیان نتیجه‌ای در پی نداشت!

 از آنجایی که بازار تقاضا برای واردات انبه از پاکستان در ایران قابل توجه است، نمی‌توان به راحتی از این مشکلات عبور کرد. مسئولان هر دو کشور به دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند در پایانه مرزی پاکستان، فرصت صادرات و واردات را بهتر فراهم کنند. نه تنها برای انبه وارداتی از پاکستان این مسئله اهمیت دارد، بلکه صادرات و واردات میوه‌ها و سبزیجات میان این دو کشور هم حائز اهمیت است.

فیلیپین، رقیب پاکستان در صادرات انبه به ایران

 در واردات انبه از پاکستان به ایران، یک رقیب جدی وجود دارد و آن هم کشور فیلیپین است. اگر چه رعایت نکات بهداشتی باعث می‌شود تمام محموله های وارداتی از جنوب شرقی آسیا در پایانه‌های مرزی قرنطینه شود اما با رعایت این اصول بهداشتی، واردات انبه از فیلیپین با یک دستورالعمل کنترل شده مجاز شمرده شد. 

البته منابعی که این خبر را منتشر کرده‌اند مربوط به آخرین دستورالعمل ها در سال ۹۸ هستند. قوانین در مرز گمرک بر اساس ضوابط و مقررات اجرا می شود.

 چرا واردات انبه برای ایران اهمیت دارد؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، میوه انبه یکی از میوه های منطقه گرمسیری است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. انبه بر روی درختان بسیار بلند با ارتفاع ۱۰ متر رشد می‌کند. به طور بومی، درختان انبه در کشورهای مالزی، هندوستان، پاکستان، فیلیپین و اندونزی پرورش داده می شوند. به واسطه فناوری‌های جدید در علم کشاورزی، کشورهایی که در مناطق گرمسیری استوایی قرار دارند هم می توانند انبه پرورش دهند.

 ارزش تغذیه ای میوه انبه باعث شده است این میوه پر طرفدار در ایران، هم به صورت خام و هم برای تهیه کیک یا شیرینی به کار رود. خوردن انبه برای درمان دیابت و فشار خون مناسب است. همچنین به درمان کم خونی کمک می کند و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت سلول های بدن بسیار مفید هستند.

 از آن جایی که میوه انبه در مناطق گرمسیری رشد می کند ممکن است برای برخی از افراد آلرژی زا باشد. قبل از خوردن انبه حتماً تکه کوچکی از آن را امتحان کنید و مطمئن شوید که هیچ آلرژی نسبت به آن ندارید.

نکات مهم در واردات انبه از پاکستان

 برای اینکه فرآیند واردات انبه از پاکستان با سهولت بیشتری انجام شود، نیازمند همکاری مقامات دو کشور می باشد. تردد کامیون هایی که حامل بسته های میوه انبه هستند باید کاملاً کنترل شده انجام شود. هر چه سخت گیری ها و مقررات ورود کامیون های پاکستانی به مرز ایران کمتر باشد به نظر می‌رسد فرایند واردات، سریع‌تر انجام می‌ شود. لازم به ذکر است که نظارت دقیق و مقررات سختگیرانه برای ایجاد امنیت بیشتر در کشور، در نظر گرفته شده و هیچ مقصود و منظور دیگری در کار نیست.

 علاوه بر حمل و نقل زمینی برای واردات انبه از پاکستان، حجم زیادی از واردات توسط حمل و نقل هوایی انجام می گیرد. این حجم، چیزی حدود ۳۰ درصد است که در مقابل حمل و نقل زمینی بسیار قابل توجه می باشد.

 در واردات و صادرات انبه، به طور کلی، مرغوب بودن انبه ها، سالم بودن و دریافت تاییدیه های بهداشتی برای آلوده نبودن میوه ها به باکتری یا ویروس خطرناک الزامی است.

 بسته بندی های انبه برای صادرات و واردات بسیار اهمیت دارد. بسته بندی ها باید به گونه ای باشد که برای حمل طولانی مدت به میوه ها آسیب وارد نشود.

 قوانین و مقررات گمرکی در پایانه های مرزی در کشورهای صادرکننده و واردکننده یکی از مسائلی است که حجم مبادلات را تحت تاثیر قرار می دهد.

وجود مراعات های بهداشتی صادرات انبه از پاکستان به ایران را  با مشکل مواجه کرده است. این مسئله برای صادرات و واردات میوه ها و سبزیجات تازه هم وجود دارد. این مشکلات در شرایط شدیدتر، خسارت ‌های جبران ‌ناپذیری را به بازرگانان و تجار وارد می کند.

 تمام پرورش دهندگان میوه انبه، نگرانی‌هایی را از بابت عدم سفارشات صادراتی دارند. واردات انبه از پاکستان یک منبع درآمدزا برای باغداران محسوب می شود. مشکلات اقتصادی و بهداشتی میان دو کشور و مقررات دست و پا گیرف این وضعیت را به شدت بدتر می کند.

 کشورهای جنوب شرقی آسیا نظیر فیلیپین و پاکستان به شدت در معرض شیوع ویروس ها  قرار دارند. وضعیت بهداشتی در پاکستان یا فیلیپین که صادرات انبه را انجام می دهند بحث برانگیز است. بنابراین برای واردات انبه از پاکستان یا فیلیپین رعایت  استانداردهای بهداشتی و انجام آزمایش های بهداشتی برای تمام محموله ها ضرورت دارد.

برای صادرات و واردات انبه به طور کلی کشور ایران با کشورهای هم جوار، مذاکرات مثبتی انجام می دهد تا بتواند فرایند حمل و نقل و خدمات گمرکی و ساده تر کنند. آخرین دستورالعمل ها برای مبادلات و صادرات و واردات سبزیجات و میوه ها از مرز پاکستان به ایران را حتماً از طریق مراجع معتبر دریافت کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا