واردات از آمریکا

واردات از آمریکا

واردات از آمریکا

موضوع واردات از آمریکا برای ایران، چیزیست که به محض شنیدن آن، یک پارادوکس در ذهن همه ی ما ایجاد می شود. دلیل این پارادوکس هم چیزی نیست جز کشمکش ها و مناقشات همیشگی آمریکا با ایران که در سال های اخیر به بالاترین حد خود رسیده و تحریم های زیادی بر علیه ایران از جانب آمریکا ایجاد شده است. صدمات ناشی از تحریم های آمریکا از هر طرف بر اقتصاد و سیاست ایران تاثیر گذاشته و قدرت هر گونه عرض اندام در بازارهای داخلی و خارجی را از ایران صلب نموده است. نوسانات ارزی شدید، تورم سر به فلک کشیده، کاهش ارزش واحد پول ایران در سطح جهانی، رکود اقتصادی و هزار و یک مشکل دیگر، همگی نتایج همین تحریم های سختگیرانه ی آمریکا علیه ایران می باشد.

با این تفاسیر بحث صادرات از آمریکا، با کمی تردید پیگیری می شود. درست است که واردات از آمریکا تحت هیچ شرایطی نمی تواند یکی از خطوط فعال وارداتی ایران محسوب شود، اما این به این معنا نیست که این تجارت به هیچ وجه سندیت و موجودیت ندارد. بلکه بر خلاف تمام تصوراتی که نتیجه ی همین روابط خصمانه ی ایران و آمریکاست، واردات از آمریکا انجام می شود و اتفاقا محصولاتی وجود دارند که از جانب ایران به سمت آمریکا نیز صادر می گردند. اما سوال اینجاست که آیا روابط تجاری این دو کشور به صورت مستقیم با یکدیگر انجام می شود؟!

پاسخ این سوال منفیست؛ هیچ کشتی ای که محموله ی محصولات آمریکایی را حمل می کند، مستقیما وارد گمرک ایران نمی شود و به مراتب این اتفاق برای گمرک آمریکا نیز اتفاق نخواهد افتاد. تمامی محصولاتی که در مسیر واردات از آمریکا، قرار است وارد ایران شوند، ابتدا از طریق خطوط کانتینری در کشورهای اروپایی جابجا شده و سپس با برند اروپایی و یا هر کشور دیگری روانه ی ایران می شوند. روند صادرات به آمریکا نیز برای ایران به همین روال انجام می شود. در واقع محصولات از کشتی مورد نظر خارج شده و به یک کشتی دیگر که در محدوده ی روابط تجاری دو کشور مجاز است، منتقل و سپس صادر می گردند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب واردات ایران را مطالعه کنید.

ابعاد مختلف واردات از آمریکا

نکته ی جالب درباره ی واردات از آمریکا و یا صادرات به این کشور از جانب ایران، این است که هر دو کشور می دانند که به صورت کاملا غیر مستقیم از یکدیگر محصولاتی را خریداری کرده اند و هیچ موضوع پنهانی در این تجارت وجود ندارد. با این اوصاف به دلیل همین روابط نابسامان بین ایران و آمریکا، ایران برای واردات از آمریکا باید هزینه های زیادی را پرداخت نماید و دلیل گران تمام شدن واردات از آمریکا برای تجار ایرانی، می تواند موارد خیلی زیادی را شامل شود. البته در حالت عادی نیز ( یعنی حالتی که روابط این دو کشور نرمال بود) واردات از آمریکا با مشقت ها و هزینه های زیادی روبرو می شد. یکی از این موارد تاثیرگذار، مسافت زیاد بین دو کشور است. خودتان می دانید که هر چقدر فاصله ی بین دو کشور بیشتر باشد، به همان نسبت هزینه های ناشی از نقل و انتقالات محموله نیز بیشتر خواهد بود و تجارت در چنین فاصله ای تا حد خیلی زیادی پر ریسک می باشد. علاوه بر این، برای اینکه اجناس و محصولات و کالاهای وارداتی از آمریکا بتوانند چنین مراحل سختی را بگذرانند تا وارد بازار ایران شوند، باید از واسطه گری های زیادی عبور کنند و هر چقدر در یک تجارت دست واسطه زیادتر باشد، قیمت تمام شده ی محصول مورد نظر نیز بیشتر خواهد بود.

اما مورد مهم دیگری که در واردات از آمریکا تاثیر بسیار زیادی دارد، ارزش واحد پول ایران در سطح جهانی است. با این ارزش واحد پولی، متاسفانه هر محصولی در بازار ایران در گران قیمت ترین حالت خود قرار میگیرد و ظرفیت خرید مردم برای تهیه ی چنین محصولاتی به شدت پایین است. از این رو در کنار تمام مواردی که واردات از آمریکا را برای تجار ایرانی سخت و دشوار می کند، ظرفیت بسیار کم بازار برای خرید چنین محصولاتی را نیز قرار دهید. در روابط تجاری بسیار کمرنگ بین ایران و آمریکا، شاید ایران به صورت مستقیم مجبور به وارد کردن یک سری کالاها و محصولات خیلی ضروری از این کشور شود اما واردات از ایران به سمت آمریکا هرگز مستقیما انجام نشده و کشورهای اروپایی معمولا قوی ترین واسطه در این تجارت هستند. در واقع محصولات ایرانی توسط تجار اروپایی خریداری می شوند و سپس با لیبل و برند اروپایی، روانه ی بازار آمریکا می گردند. طی این پروسه، هیچ نام نشان مستقیمی از ایران بر روی این محصولات وجود خواهد داشت.

واردات دارو از آمریکا

از مهم ترین محصولاتی که مستقیما از آمریکا وارد ایران می شوند، می توانیم به دارو و لوازم یدکی اشاره کنیم. بنابراین واردات دارو از آمریکا، شاید مهم ترین بخش تجارت ما با این کشور را تشکیل دهد. بررسی ها حاکی از این است که با تمامی شرایط سختی که تحریم ها بر علیه ایران ایجاد کرده باز هم سی درصد از داروهای مورد نیاز ایران از آمریکا وارد می شود. به هر حال ما نمی توانیم برتری این کشور را در مسائل پزشکی و دارویی به عنوان یک کشور جهان اول، کتمان کنیم. چرا که به هر حال ایران با توجه به شرایطی که دارد، هرگز قادر به سرمایه گذاری های کلان برای صنعت داروسازی نخواهد بود. از این رو واردات دارو از آمریکا، یکی از بدیهی ترین اتفاقاتی است که می تواند در تجارت دارو برای ایران رخ دهد.

یکی از شرایط واردات دارو از آمریکا این است که تنها داروهایی که تولیدات مشابه در ایران ندارند، از این کشور تهیه شوند. داروهایی مانند داروهای هورمونی، انواع ضد عفونی کننده ها، انواع مکمل های دارویی و غیره که ایران نمی تواند همانند آن ها در داخل تولید نماید، اجازه ی واردات از آمریکا را دریافت می کنند. به هر حال اصول بشردوستانه، از این موضوع پیروی می کند که هر چقدر تحریم ها علیه یک کشور شدید باشد، باز هم نباید شامل موارد دارویی و غذایی شوند اما دولت آمریکا بدون در نظر گرفتن این اصل، روز به روز دایره ی تحریم ها علیه ایران را تنگ تر و تنگ تر می نماید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب واردات دارو از آمریکا را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا