قیمت زعفران در عراق

قیمت زعفران در عراق

قیمت زعفران در عراق

بررسی عوامل موثر بر قیمت زعفران در عراق می تواند به تاجران ایرانی و عراقی کمک کند تا بتوانند در این مسیر صادراتی، بسیار موفق تر از قبل عمل کنند. در واقع این بررسی به تجار کمک می کند تا بتوانند عواملی که به گونه ای تاثیرات منفی بر روی قیمت زعفران در عراق می گذارند را پیدا کرده و در صدد برطرف کردن آن ها برآیند. جدای این موضوع، تسلط بر ابعاد مختلف قیمت زعفران در عراق به بازرگانان تازه کار نیز کمک می کند تا بتوانند با اطلاعات موثق تری در این مسیر قدم بردارند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادارت به عراق را مطالعه کنید.

همان طور که می دانید، ایران به عنوان یک تولید کننده ی بزرگ زعفران، حرف اول را در جهان می زند. البته با توجه به موقعیت ایران در تولید زعفران در حجم بسیار زیاد، کشور ما می توانست جایگاه ویژه تری را در بازار جهانی زعفران ازآن خود نماید که متاسفانه به دلیل برخی مسائل سیاسی و اقتصادی، چنین شرایطی مهیا نشد. با این حال ایران در صادرات زعفران بسیار فعال است و این تجارت یکی از اهرم های پرقدرت برای به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور به شمار می رود. به دلیل همین تولیدات انبوه و خطوط صادراتی بسیار فعال در زمینه ی فروش زعفران، انتظار می رود که تغییرات ارزی و عملکردهای سیاسی و اقتصادی ایران تا حدود زیادی بر روی قیمت زعفران در کشورهای مقصد تاثیر داشته باشد. البته این شرایط زمانی صدق می کند که پایین آمدن ارزش پول ایرانی را طی تحریم های ایجاد شده علیه ایران، نادیده بگیریم.

با تمام این تفاسیر، صادرات زعفران ایرانی به پنج قاره و چهل و هفت کشور دنیا دائما در حال انجام است. در واقع می توانیم بگوییم که تقریبا نود درصد از زعفران کل دنیا توسط تولید کنندگان ایرانی تامین می شود. جالب است بدانید که زعفران به صورت بسته ای و فله به خریداران ارائه می گردد. اما به صورت استاندارد، زعفران ها باید در بسته های گرمی و با بسته بندی های شیک روانه ی بازار شوند که این اتفاق گاهی برای این محصول رخ نمی دهد و این طلای سرخ به صورت فله ای از مرز کشور خارج و صادر می شود. این اتفاق غم انگیز به عنوان یک فاجعه در زمینه ی صادرات زعفران شناخته شده است. چرا که زمینه را برای قاچاق زعفران به راحتی فراهم می کند.

کشت و تولید زعفران در شهرهای شرقی کشور بیشتر است. به عنوان مثال استان خراسان رضوی یکی از فعال ترین شهر ها در زمینه ی کشت و تولید زعفران می باشد. مرغوبیت و کیفیت زعفران ایرانی در کل دنیا بی رقیب است و اصلا به همین دلیل است که هنوز کسی نتوانسته رتبه ی اول تولید زعفران در جهان را از تجار ایرانی سلب نماید.

یکی از خطوط فعال در زمینه ی تجارت زعفران، صادرات زعفران به عراق است. عراق یک کشور جنگ زده در همسایگی ایران است که به دلیل شرایط ایجاد شده برای این کشور، در حال حاضر قدرت تامین نیازهای داخلی از طریق تولیدات داخلی برای آن ها فراهم نیست. کما اینکه اگر هم چنین امکانی وجود داشت، شرایط تولیدات داخلی زعفران برای رفع نیازهای داخلی و صادرات آن، به هیچ وجه در این کشور ایجاد نخواهد شد. ایران و عراق رابطه ی سیاسی و تجاری خیلی خوبی با یکدیگر دارند و وجود مرزهای مشترک خیلی زیاد بین دو کشور نیز، زمینه را برای تقویت این ارتباط دوستانه فراهم می سازد. بنابراین طبیعی است که بخش قابل توجهی از صادرات زعفران ایرانی به عراق اختصاص یابد. با توجه به نزدیکی عراق به ایران، ناملایمت ها و تغییرات اقتصادی و تجاری ایران، می تواند تاثیر بیشتری بر روی قیمت زعفران در عراق بگذارد. با این حال صادرات زعفران به عراق برای تجار ایرانی یکی از آسان ترین تجارت هاست. چرا که کم بودن فاصله ی بین دو کشور مبدا و مقصد، می تواند ضررهای ناشی از نوسانات ارزی را برای تجار ایرانی جبران نماید. به همین دلیل خیلی از بازرگانان ایرانی به دنبال این هستند که خط مشی کاری خود را در زمینه ی صادرات زعفران برای کشور عراق، قوی تر نمایند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب تجارت با عراق را مطالعه کنید.

یادتان باشد که یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت نهایی یک محصول صادر شده، هزینه هایی است که از قِبَل حمل و نقل از کشور مبدا به کشور مقصد بر روی قیمت محصول افزوده می شود. کما اینکه هر چقدر این مسافت بیشتر باشد، هزینه ی حمل و نقل و نهایتا مبلغ افزوده شده به قیمت نهایی محصول نیز بیشتر خواهد بود. با در نظر گرفتن همین عبارات و یک حساب سرانگشتی ساده، در می یابید که صادرات هر محصولی به عراق، برای ایران تا چه حد می تواند پر سود و موفقیت آمیز باشد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

قیمت یک کیلو زعفران در عراق

زعفران معمولا در بسته های گرمی وارد بازار می شود و خیلی کم پیش می آید که کیلویی فروخته شوند. با این حال بررسی و تعیین قیمت یک کیلو زعفران در عراق، دستخوش متغیر های زیادی است که در ادامه به شرح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. حتما می دانید که قیمت یک کیلو زعفران در عراق بر حسب دینار محاسبه می شود؛ البته نه فقط یک کیلو بلکه در کل تمامی تجارت ها در عراق بر حسب دینار؛ واحد پول عراق انجام خواهد شد.

حالا که صحبت از واحد پول کشور عراق شد باید بگوییم که متاسفانه ارزش پول عراق در ابعاد جهانی، بسیار بالاتر از ارزش واحد پولی ایران است و طبیعتا قیمت زعفران در عراق، به مراتب به نسبت قیمت زعفران در ایران بالاتر خواهد بود. همین موضوع باعث می شود که بسیاری از تجار عراقی، بدون اینکه منتظر بازاریابی و فروشنده ی زعفران در کشور خود باشند، به راحتی به ایران سفر کنند و طی این سفر، زعفران را به صورت فله خریداری کرده و وارد خاک خود نمایند و با قیمت بالاتر به فروش برسانند. علاوه بر این، سالانه افراد زیادی برای سفر های زیارتی و سیاحتی وارد خاک ایران می شوند و زعفران مورد نیاز خود را با قیمت خیلی پایین تر خریداری می کنند. البته این شرایط برای بازرگانان ایرانی هم صدق می کند؛ یعنی این افراد به شخصه وارد خاک عراق می شوند و به صورت کاملا مستقیم به فروش محصول خود می پردازند. همین روال خیلی ساده می تواند در سود ناشی از قیمت زعفران در عراق، تاثیر مثبتی بگذارد و این تجارت را در مسیر موفقیت آمیزتری قرار دهد. چرا که طبیعتا فروش زعفران در ایران به ارزش ریال، چنین سودی را نصیب تجار و بازرگانان داخلی نخواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب قیمت جهانی زعفران را مطالعه کنید.

قیمت زعفران در کردستان عراق

کردستان یکی از شهرهای مرزی عراق است که اتفاقا نقش بسیار مهمی را در تجارت عراق و صادرات و واردات محصولات مختلف علی الخصوص زعفران ایفا می کند. با این حال، قیمت زعفران در کردستان عراق نیز به موارد خیلی مختلفی بستگی دارد. علاوه بر تاثیر مسافت بر روی قیمت زعفران در عراق که در پاراگراف های قبل مفصلا در باره ی آن توضیح دادیم، نوع زعفران نیز می تواند بر روی قیمت نهایی زعفران در عراق و هر کشور دیگری تاثیر بگذارد. خودتان می دانید که زعفران انواع مختلفی دارد. از زعفران سرگل و بسیار باکیفیت گرفته تا زعفران های با کیفیت پایین تر!

معمولا برای صادرات از زعفران های با کیفیت استفاده می شود. البته این قضیه برای کشورهای اروپایی که روی کیفیت محصول و بسته بندی آن ها بسیار حساس هستند، بیشتر صدق می کند. با این حال یکی از عوامل موثر بر روی قیمت زعفران در کردستان عراق و یا هر شهر دیگری این است که چه نوع زعفرانی برای صادرات انتخاب شده است. این موضوع نیز از یک نمودار استاندارد و ساده پیروی می کند که هر چقدر کیفیت زعفران بالاتر باشد، به تبع قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. نکته ی جالب درباره ی کردستان عراق این است که این منطقه دارای مناطق دیدنی و صنعت گردشگری بسیار قوی است. همین موضوع زمینه را برای بالا بردن ظرفیت بازار برای خرید زعفران، فراهم می کند. از طرفی وجود گردشگر در هر منطقه ای به معنای دایر بودن رستوران های متنوع است. استفاده از زعفران در غذاها، نوشیدنی ها و دسرهای گوناگون نیز باعث می شود که تقاضای خرید زعفران در این منطقه تا حد خیلی زیادی، افزایش یابد. جالب است بدانید که خاک کردستان عراق مستعد پرورش زعفران بوده و کاشت و تولید زعفران در این منطقه انجام می شود اما از آنجایی که تولیدات داخلی کفاف نیازهای بازار را نمی دهند، واردات زعفران در این منطقه در ابعاد وسیع صورت می گیرد.

قيمت زعفران در اربيل عراق

اربیل نیز یکی دیگر از شهرهای مهم عراق محسوب می شود که نقش بسیار مهمی در تجارت این کشور دارد. طبیعتا تفاوت قيمت زعفران در اربيل عراق با قیمت زعفران در کل عراق نباید زیاد باشد. با توجه به موارد گفته شده، مسافت، نوع زعفران، نوع بسته بندی و غیره، مواردی هستند که می توانند بر روی قیمت زعفران در اربیل عراق نیز تاثیر بگذارند.

صادرات زعفران به اربیل و کردستان معمولا از طریق مرز ایلام انجام می شود. در واقع این مرز کمترین مسافت با این شهر ها را داراست و طبیعتا هر چقدر مسافت کمتر باشد، هزینه حمل و نقل و نهایتا قیمت محصول نیز کمتر خواهد بود. فروش زعفران در این منطقه نیز معمولا به صورت فله صورت می گیرد. البته در برخی موارد فروش زعفران به صورت بسته بندی نیز انجام می شود که این موضوع تماما به سلیقه و خواست خریدار مربوط می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

قیمت زعفران در کشور عراق

گمان می کنیم که تمامی مواردی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی قیمت زعفران در کشور عراق، تاثیر می گذارند، مورد بررسی قرار گرفت. بله! کشور عراق یکی از بزرگ ترین و پرسود ترین بازارها برای فروش زعفران ایرانی محسوب می شود. اما تنها این موضوع کافی نیست. نکته ی جالب درباره ی صادرات زعفران به دنیا این است که برخی از کشورهای بزرگ و ثروتمند، زعفران را در تناژ خیلی زیاد از ایران خریداری می کنند و سپس در بسته بندی های گرمی و با برند مخصوص به خودشان روانه ی بازار می نمایند. البته این موضوع درباره ی عراق صدق نمی کند و برای کشورهای ثروتمندتر رخ می دهد.

ایالات متحده ی عربی، یکی از ثروتمندترین مشتریان زعفران ایرانی در کل دنیا محسوب می شود. نقطه ی عطف این ماجرا این است که این کشور بر خلاف اینکه هیچ گونه فعالیتی در زمینه ی تولید زعفران در کشور خود ندارد، بعد از ایران، یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان زعفران در جهان به شمار می رود. سیاست هوشمندانه ی این کشور و چند کشور دیگر در زمینه ی صادرات دوباره ی زعفران، چنان سودی را برایشان به ارمغان آورده که بخش عمده ی صادرات زعفران ایرانی، سالانه به همین کشورها اختصاص می یابد.

با توجه به نوسانات ارزی و تحریم های سفت و سختی که بر علیه ایران روا آمده، قدرت هر گونه حرکت پیروزمندانه ای برای در دست گرفتن بازار زعفران در ابعاد جهانی، از ایران سلب شده و همین موضوع زمینه را برای عرض اندام کشورهایی مانند اسپانیا و ایالات متحده ی عربی، به بهترین نحو مهیا می کند. در واقع تمام قوت صادرات زعفران از کشورهای فوق با تکیه بر خط تولید زعفران در ایران، تامین می شود. تا جایی که اگر تولیدات زعفران در ایران با مشکلی مواجه شود، این کشورها دیگر هیچ حرفی در زمینه ی صادرات زعفران به بازار جهانی، نخواهند داشت.

با این اوصاف، شرایط صادرات زعفران به کشوری مانند عراق نسبت به شرایط صادرات زعفران به کشورهای دیگر مانند ایالات متحده ی عربی و کشورهای اروپایی، بسیار متفاوت است. به همین دلیل اکثر بازرگانان تلاش می کنند تا صادرات آسان و قابل دسترسی عراق را برای خودشان حفظ نمایند. علاوه بر این صادرات زعفران به عراق، سالانه دستخوش صادرات چمدانی نیز می شود. همین موضوع ساده نیز می تواند بر روی قیمت زعفران در عراق تاثیر بسیار زیادی بگذارد. در کنار این موضوعات، مواردی مانند هزینه های گمرک، بیمه و تشریفات گمرکی را نیز به عوامل موثر بر قیمت زعفران در عراق باید اضافه نمایید. البته صادرات چمدانی تنها شامل صد گرم زعفران برای هر فرد می شود که این مقدار زعفران برای خروج از مرز کشور به تشریفات گمرکی نیاز ندارد. در نهایت یک تجارت خوب به یک بازاریابی و زمان یابی خوب نیاز دارد. یادتان باشد که محصول صادراتی باید در زمان مناسب و مکان مناسب به فروش برسد تا مسیر موفقیت را طی نماید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا