صادرات هندوانه به عراق

صادرات هندوانه به عراق

صادرات هندوانه به عراق

بدون شک همه می دانید که کشور ما یک کشور چهار فصل است و همین مزیت سبب شده است که ایران در در سطح جهان خصوصا منطقه ی خاورمیانه از نظر تولید سبزیجات و صیفی جات حرف اول را بزند. تنوع و کیفیت بالای تولیدات کشاورزی ایران سبب شد که امروزه کشورهای زیادی خصوصا کشورهای حوزه ی خلیج فارس از مهم ترین و اصلی ترین خریداران محصولات کشاورزی ایران باشند. در این میان صادرات هندوانه از ایران به این کشورها با استقبال خوبی مواجه شده است. به طور کلی اگر به صادرات میوه، سبزیجات و صیفی جات ایران به سایر کشورها یه صورت کلی نگاه کنید متوجه می شوید که بهترین بازار در جهان برای این محصولات ایرانی کشورهای حوزه ی خلیج فارس می باشند. چرا که این کشورها به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و خشکی که دارند نمی توانند این محصولات را در حجم های انبوه کشت و پرورش دهند و به ناچار مجبور به واردات این محصولات هستند.

در این میان بازار کشور عراق از مهم ترین مقاصد تجار ایرانی است. چرا که نه تنها به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی خود نمی تواند در حوزه ی کشاورزی پیشرفت کند بلکه یک کشور جنگ زده هم می باشد که نیازمند محصولات کشاورزی از کشورهای همسایه است. به همین دلیل امروزه حجم زیادی از محصولات کشاورزی و گلخانه ای ما به این کشور صادر می شود. حال اگر شما هم سودای صادرات هندوانه به عراق را دارید باید بدانید که صادرات این کالا نیز مانند سایر میوه ها و صیفی جات دارای فوت و فن های خاص خود است که حتما باید به آن ها مسلط باشید.

یکی از مهم ترین صیفی جاتی که امروزه از کشور ما صادر می شود و در کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار طرفدار دارد هندوانه است. نکته ای که در مورد صادرات هندوانه باید بدانید این است که این محصول ابعاد و اندازه ای بزرگتر از سایر میوه ها دارد و همچنین وزن آن هم بیشتر می باشد. کیفیت و مرغوبیت این صیفی جات ایرانی سبب شد که علاوه بر کشور عراق کشورهای دیگری چون روسیه، عمان، امارات و قطر هم از خریداران عمده و مهم هندوانه ی ایران باشند.

نکته ی دیگری که در زمان صادرات هندوانه به عراق یا هر کشور دیگری بهتر است آن را رعایت کنید این است که اگر می خواهید یک تجارت بدون دردسر داشته باشید و تجارت خود را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید حتی الامکان از خریدهای واسطه ای پرهیز کنید و سعی کنید هندوانه ها را مستقیما و بدون واسطه و از خود کشاورزان خریداری کنید. طبیعتا مرغوب بودن و باکیفیت بودن از دیگر نکات مهم صادرات هندوانه به عراق است. شاید این سوال برای تجار به وجود آید که صادرات هندوانه به عراق کی شروع می شود؟

در واقع بهترین زمان صادرات هندوانه زمانی است که کشاورزان بتوانند ابتدا بازار داخلی را تامین کنند و سپس مازاد آن را به سایر کشورها صادر کنند. در چنین زمانی صادرات می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد. صادرات هندوانه و دیگر صیفی جات و سبزیجات از مهم ترین منابع ارزآوری کشور محسوب می شوند چرا که با وجود تحریم ها کماکان صادرات میوه ها و صیفی جات از ایران به سایر کشورها انجام می شود به همین دلیل تجار زیادی علاقه مند ورود به این عرصه هستند.

حال اگر شما هم از علاقه مندان صادرات هندوانه به عراق هستید و می خواهید اطلاعات خود را در مورد صادرات هندوانه به عراق امروز و صادرات هندوانه به عراق در سال 1400 افزایش دهید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

صادرات هندوانه به عراق امروز

در حال حاضر یکی از بهترین بازارها برای صادرات صیفی جات و محصولات کشاورزی ایران، کشور عراق است. البته کشور عراق در سال 99 واردات برخی صیفی جات و میوه ها را به کشور خود ممنوع کرد به همین دلیل بازار فروش برخی از میوه ها و صیفی جات در این کشور مثل قبل مساعد و خوب نبود. البته که این ممنوعیت موقتی بود و کماکان این تجارت در حال اجرا است.

برای اطلاعات بیشتر مطلب تجارت با عراق را مطالعه کنید.

مرغوبیت و کیفیت تمام محصولات ایرانی اعم از میوه جات و صیفی جات در دنیا حرف اول را می زند و تجار عراقی هم علاقه مند به خرید صیفی جات و میوه های درجه یک و باکیفیت هستند و کیفیت محصول برای آن ها از همه چیز با اهمیت تر است و همین مساله سبب می شود که بازار عراق بهترین بازار برای صادرات انواع مواد غذایی ایرانی باشد. حال اگر شما بتوانید هندوانه های باکیفیت تر، شیرین و آبدار برای این تجارت پیدا کنید و حجم انبوهی از آن ها را به عراق صادر کنید می توانید بازار این کشور را در دست بگیرید. البته این اتفاق زمانی ممکن است که ممنوعیت صادرات هندوانه برطرف شود.

صادرات هندوانه به عراق در سال 1400

خوشبختانه کشور ما از نظر کشت و پرورش و تولید هندوانه های مرغوب، شیرین و باکیفیت موفق شد که رتبه ی پنجم در جهان را به خود اختصاص دهد. به دلیل اقلیم و ﺁب و هوای ایران امروزه اغلب شهرهای کشور می توانند انواع هندوانه های شیرین و آبدار و قرمز را کشت و پرورش دهند. به همین دلیل کشور ما در تولید این صیفی خودکفا است.

البته رتبه ی نخست صادرات هندوانه در دست کشور اسپانیا است و رتبه های بعدی به کشورهای مکزیک و ایران و مراکش و ایتالیا اختصاص یافته است. مهم ترین کشورهای واردکننده ی هندوانه هم کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا و هلند می باشند. در این بین کشور آمریکا بزرگترین وارد کننده ی هندوانه در جهان است. صادرات هندوانه به دلیل تحریم هایی که بر کشور وارد شد کمی دچار چالش شد اما صادرات آن متوقف نشده است به گونه ای که در سال جاری هندوانه ی ایران به بیش از 32 کشور در جهان صادر شد که عموما بخش عمده ی این محموله از طریق بنادر آزاد صادر می شود. بر اساس گزارش های ارائه شده صادرات هندوانه در چهار ماهه ی اول سال جاری نسبت به همین موقع در سال گذشته حدود 34 درصد افزایش یافته است. این افزایش صادرات سبب شد که ارزآوری این تجارت نیز 27 درصد افزایش یابد.

نکته ی مهمی که در مورد صادرات هندوانه به عراق و سایر کشورها قابل تامل است قیمت ریالی صادرات هندوانه است که قیمت هندوانه در سال جاری بیشتر از سال گذشته شده است. از آنجایی که ارزش  واحد پولی کشور به دلیل تحریم ها و فشارهای وارده کمی پایین آمده لذا خرید هندوانه از ایران برای بسیاری از کشورها صرفه ی اقتصادی دارد. از طرف دیگر از آنجایی که کشت و پرورش هندوانه نیازمند آب فراوانی است لذا اغلب کشورها از کشت این صیفی جات خودداری می کنند و ترجیح می دهند که این محصول را وارد کنند. در واقع یکی از مهم ترین دلایلی که سبب شد کشور عراق ممنوعیت واردات هندوانه را حذف کند همین موضوع است.

یکی از مهم ترین مزایای صادرات هندوانه به عراق وجود کیلومترها مرز زمینی مشترک بین دو کشور ایران و عراق است که سبب شده این کشور مقصد اول اکثر تجار باشد. از آنجایی که هندوانه محصولی است که در مسیر حمل و نقل امکان آسیب دیدگی آن زیاد است لذا اکثر تجار ترجیح می دهند این محموله ها را از مسیری عبور دهند که آسیب کمتری ببینند. در حال حاضر راه های ارتباطی زمینی و گمرک های زیادی بین دو کشور وجود دارد و انتخاب مسیر بسته به این دارد که شما قصد دارید محموله ی خود را به کدام شهر عراق صادر کنید. مثلا اگر می خواهید این محموله را به مناطق کردنشین عراق صادر کنید باید از گمرک پرویز خان این محموله ها را ارسال کنید.

پرویز خان یکی از مهم ترین مرزها و راه های ارتباطی بین دو کشور ایران و عراق است که حدود 54 درصد از کالاهای غیر نفتی ایران از این مرز وارد کشور عراق می شود. به همین دلیل این مرز نقشی مهم در جذب بازار عراق دارد. از طرف دیگر این مرز، نزدیک ترین راه ارتباطی بین عراق و کشور ما است و همچنین می تواند به عنوان یک پل بین ایران و سایر کشورها اروپایی باشد. به همین دلیل عمده محموله های صادراتی ایران از این مرز به عراق صادر می شود.

مراحل صادرات هندوانه به عراق

از آنجایی که در اکثر شهرهای ایران و در اکثر فصول سال هندوانه کاشت و برداشت می شود لذا فراوانی این محصول سبب شد که این صادرات برای اغلب تجار جذاب باشد. این صادرات به حدی مورد توجه افراد قرار گرفته است که حتی از نظر بسیاری از تجار صادرات هندوانه در گروه میوه ها و صیفی جات حتی از صادرات نفت هم جذاب تر و به صرفه تر است و سود و درآمد زیادی برای تجار دارد. تولید بالای هندوانه ی مرغوب در سراسر کشور سبب شد که رتبه ی پنج صادرات هندوانه در جهان به کشور ما اختصاص یافت. از مهم ترین هندوانه های صادراتی ایران می توان به هندوانه های قرقی، محبوبی، مغان و پوست سفید همدان و شریف آبادی اشاره کرد. طبیعتا صادرات هندوانه نیز مانند سایر صادرات ها دارای قوانین و مقرراتی است که رعایت کردن این اصول و مراحل برای هر تاجری الزامی است. کد تعرفه ی هندوانه در گمرک جهانی (HS Code)  به شماره ۰۸۰۷۱۱ می باشد. از جمله مراحل صادرات هندوانه عبارتند از:

  • بسته بندی هندوانه: یکی از مهم ترین مراحل این صادرات، بسته بندی هندوانه است تا برای صادرات زمینی و یا هوایی و یا دریایی آماده باشد.
  • اخد مجوزهای لازم: این صادرات نیز به مانند هر کالای دیگری نیازمند اخذ مجوزهای لازم از نهادها و ارگان های مربوطه است تا در این تجارت دچار مشکل و دردسر نشوید.
  • حمل هندوانه و اظهار کالای صادراتی به گمرک: بعد از اینکه محموله ی صادراتی را بسته بندی نمودید و مجوزهای لازم را اخذ نمودید باید هندوانه های صادراتی را به گمرک حمل کنید و اظهارنامه صادراتی این کالا را دریافت کنید.
  • تهیه کردن وسیله ی حمل و نقل: بعد از اینکه اظهارنامه ی گمرکی یا خروجی محموله را اخذ کردید باید وسیله ی لازم و مناسب جهت خارج کردن محموله از گمرک و مرز کشور و ورود آن به به کشور مقصد را فراهم کنید.
  • دریافت گواهی های مبدا و مقصد: بعد از اینکه مراحل بالا را جهت صادرات هندوانه انجام دادید در این مرحله باید فاکتور فروشی که از سوی صادر کننده صادر شده است از طرف اتاق بازرگانی تایید شود. اتاق بازرگانی بعد از اینکه این فاکتور را دید و آن را تایید کرد اقدام به صدور گواهی مبدا می کند و با این گواهی شما می توانید محموله ی خود را از کشور خارج کنید.
  • خروج محموله: پس از اینکه صادرکننده این جواز را دریافت کرد آن را به شرکت حمل و نقل می دهد تا محموله ها را بارگیری و به کشور مقصد حمل کند.

لازم به ذکر است بدانید برای صادرات هندوانه به عراق باید مدارکی هم داشته باشید که از جمله مدارک لازم جهت این صادرات شامل اخذ کارت بازرگانی، مجوزهای استاندارد و بازرسی کالا، فاكتور و لیست عدل بندی، قبض باسکول و تاییدیه وزن VGM و بارنامه و مانیفست می باشد.

نکات مهم در زمان صادرات هندوانه به عراق

طبیعتا هندوانه ای که برای صادرات مناسب و مرغوب باشد باید دارای ویژگی ها و مزایایی باشد که در زمان کشت و پرورش و تولید باید آن ها را رعایت کرد. به عنوان مثال اگر می خواهید هندوانه های شما به موقع برسند و همچنین شیرین و آبدار باشند باید به موقع و با حجم زیادی محصولات خود را آبیاری کنید. در واقع خشکسالی یکی از مهم ترین دلایلی است که سبب کاهش تولید هندوانه می شود به همین دلیل است که کشور ما نسبت به کشورهای حوزه ی خلیج فارس در تولید هندوانه پیشرفت بیشتری داشته است و این کشورها به دلیل گرم و خشک بودن شرایط لازم برای پرورش هندوانه های شیرین و آبدار را ندارند.

نکته ی دیگر در زمان صادرات هندوانه، بسته بندی هندوانه ها است. برای اینکه محموله ی شما بدون آسیب دیدگی صادر شود بهتر است از کارتن پلاست و یا کارتن های ضخیم چهار لایه که بسیار مقاوم هستند استفاده کنید. این جنس ها بهترین بسته بندی برای صادرات هندوانه هستند. علاوه بر این بهتر است در هر بسته ای فقط دو عدد هندوانه قرار دهید. البته این تعداد بسته به اندازه ی هندوانه ها دارد. لذا با توجه به وزن هندوانه ها و وزن بسته ها می توانید تخمین بزنید که در هر بسته بندی چند عدد هندوانه قرار دهید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا