صادرات مواد غذایی

صادرات مواد غذایی

صادرات مواد غذایی

همانطور که می دانید همه ی کشورهای دنیا شرایط آب و هوایی لازم و مناسب برای پرورش انواع محصولات کشاورزی و غذایی را ندارند و همین مسئله سبب شد تا به واردات این محصولات روی بیاورند. چرا که این عامل مهم ترین علتی است که سبب می شود کشورها از تولید انواع محصولات غذایی باز بمانند و برای تامین نیاز مواد غذایی و خوراکی خود به سایر کشورها وابسته می شوند. در مقابل این کشورها بسیاری از کشورها نظیر کشور ایران دارای آب و هوای کاملا مناسب و متنوع برای تولید انواع محصولات غذایی و کشاورزی و شیلات هستند که سبب شده علاوه بر اینکه نیاز جامعه ی خود را تامین کنند بتوانند مازاد آن را به سایر کشورها صادر کنند. به گونه ای که در حال حاضر کشور ما انواع محصولات غذایی و کشاورزی و شیلات خود را به بیش از 40 کشور دنیا صادر می کند.

در حال حاضر حدود 34 کشور هم هستند که به دلیل نداشتن اراضی کشاورزی و نداشتن شرایط آب و هوایی لازم، توانایی تولید هیچ نوع محصول کشاورزی و خوراکی را ندارند. و لذا همین مساله سبب می شود که برخی از کشورهای دنیا به صادرکننده های برتر مواد غذایی در سطح دنیا تبدیل شوند و به این عنوان شناخته شوند که یکی از این کشورها ایران است. چرا که ایران از شرایط آب و هوایی بسیار خوب و متنوعی برخوردار است و کل دنیا می دانند که کشور ما یک کشور چهار فصل است و توانایی تولید انواع محصولات غذایی و کشاورزی را دارد. این ویژگی سبب شد که امروزه اغلب تجار به صادرات مواد غذایی چون سبزیجات و خرما و مرکبات و سایر مواد غذایی چون انواع ماهی ها و غیره روی بیاورند.

البته برای تجارت و صادرات محصولات غذایی به سایر کشورها باید بازار هدف خود را بشناسید و سپس در آنجا به بازاریابی محصولات خود بپردازد و در نهایت با یک بسته بندی شیک و جذاب به این صادرات بپردازید. البته مراحل صادرات مواد غذایی از مراحل و جزئیات دیگری هم برخوردار است که در ادامه ی مطلب به معرفی آن می پردازیم. حال اگر شما هم سودای صادرات محصولات غذایی را به سر دارید می توانید ما را تا انتهای مطلب همراهی نمایید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب بازاریابی صادرات را مطالعه کنید.

تجارت محصولات کشاورزی

تنوع تولید محصولات کشاورزی در ایران بسیار بالا است و همین موضوع سبب شد که عرصه ای گسترده برای تجار مواد غذایی پدید آید و هر کدام از آن ها در بخشی از صادرات مواد غذایی که در آن تجربه و دانش دارند فعالیت داشته باشند. حال اگر شما هم از علاقه مندان این تجارت هستید باید بدانید که تجارت مواد غذایی در سطح دنیا از فرآیندها و پیچیدگی های زیادی برخوردار است و همچنین به دلیل سود و درآمدزایی و ارزآوری این تجارت اغلب کشورها خواهان ورود به این تجارت هستند و تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا خود را به عنوان صادرکننده ی برتر مواد غذایی در دنیا معرفی کنند. 

این موضوع از آن جهت با اهمیت تر می شود که طبق پیش بینی های ارائه شده تا سال 2050 بیش از نیمی از کشورهای دنیا برای تامین مواد خوراکی و غذایی خود نیازمند سایر کشورها می شوند. از دیگر پیچیدگی ها و تنوع در این تجارت این است که صادرات این محصولات به عوامل دیگری چون نوع و تکنیک های بسته بندی مواد غذایی، به کارگیری روش های جدید برای نگهداری مواد، آشنایی با سلیقه و عادت های غذایی کشور مقصد، به کارگیری روش های حمل و نقل سریع مواد غذایی و همچنین قدرت خرید مردم کشور مقصد وابسته است. و لذا تمام تجاری که خواهان فعالیت در این تجارت هستند باید با در نظر گرفتن این عوامل اقدام به صادرات مواد غذایی نمایند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

خوشبختانه کشور ما در حال حاضر در این تجارت رشد چشمگیری داشته است و صادرات مواد غذایی در حال رونق است به گونه ای که از سال 2017 رشد و پیشرفت تجارت این محصولات در مقایسه با محصولات نفتی حدود 7 درصد بیشتر بوده است. از طرف دیگر کشور ما به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز از تنوع محصولات کشاورزی و غذایی زیادی برخوردار است و اکثر محصولات غذایی در آن تولید می شود که همین مزیت سبب می شود در آینده ای نزدیک کشور ما به یک تولیدکننده و صادرکننده ی برتر محصولات غذایی در سطح دنیا تبدیل شود. در حال حاضر هم کشور ما مشغول به صادرات انواع مواد غذایی به بیش از 40 کشور دنیا است که از عمده محصولات غذایی می توان به صادرات دانه های روغنی، صادرات میوه، چای، زعفران، خرما، میوه خشک، سبزیجات، محصولات دریایی، صادرات آجیل و خشکبار، حلوا شکری، انواع روغن و غیره اشاره نمود. کشور ما این محصولات غذایی را به کشورهای مختلفی صادر می کند که بهترین مقصد آن کشورهای اروپایی می باشد.

صادرات مواد غذایی به اروپا

بدون شک مواد غذایی مهم ترین و ضروری ترین اقلام مصرفی مردم کل دنیا شناخته می شود به همین دلیل وقتی کشوری نتواند این محصولات و نیاز مردم کشور خود را تامین کند سعی می کند که از طریق واردات از سایر کشورها این نیاز کشور خود را تامین کند. یکی از بهترین کشورها و مقاصد برای صادرات این محصولات، کشورهای اروپایی هستند. البته نه اینکه کشورهای اروپایی شرایط لازم برای تولید محصولات کشاورزی را ندارند ولی چون برخی از کشورها به طور قابل توجهی می توانند برخی از محصولات غذایی را در حجم قابل توجهی تولید کنند لذا کشورهای اروپایی به دلیل تنوع سلایق و عادت های غذایی، بهترین گزینه برای صادرات این محصولات می باشد. این مسئله سبب شد که امروزه صادرات مواد غذایی به اروپا با تنوع بسیار وسیعی از سوی کشورهای مختلف انجام گیرد.

صادرات و تجارت مواد غذایی یکی از پرسودترین تجارت ها برای هر کشوری به شمار می رود و مطمئنا هر کشوری که در این تجارت مشغول باشد از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار است چرا که این تجارت سبب بهبود روند اقتصادی و توسعه و پیشرفت اقتصادی می شود. این موضوع سبب شد که امروزه به امر تجارت مواد غذایی از سوی دولت ها توجه خاص و ویژه ای شود و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. اقلام مواد غذایی و خوراکی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و از طرف دیگر طرفداران مواد غذایی در اروپا از سلایق و عادت های غذایی متنوعی برخوردار هستند به همین دلیل امروزه صادرات مواد غذایی به اروپا در ابعاد وسیع و متنوعی انجام می شود.

البته در این عرصه باید بدانید که صادرات مواد غذایی به اروپا از استانداردها و قوانین خاصی برخوردار هستند و حتی برخی از کشورهای اروپایی برای این تجارت، استانداردها و سیستم های خاص و متنوعی وضع کرده اند که چارچوب این استانداردها برای بسته بندی محصولات و چگونگی واردات مواد غذایی به این کشورها است. از طرف دیگر کیفیت محصولات غذایی برای این کشورها بسیار مهم است لذا تمام تجار در زمان صادرات باید تمام اصول و مقررات و استانداردها را باید رعایت کنند و تمام مجوزهای بهداشتی لازم برای این صادرات را اخذ کنند و با رعایت کردن تمام اصول و مقررات لازم برای بسته بندی کالاها اقدام به صادرات این محصولات نمایند. حال برای اینکه بتوانید در این تجارت موفق شوید و به درآمد بالایی برسید باید تمام مواد غذایی صادراتی شما به اروپا از نظر بسته بندی و تولید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

در حال حاضر کشورهای اروپایی از بازارهای هدف متنوعی برای این تجارت برخوردار هستند. از طرف دیگر کشور ما هم در تولید برخی از محصولات کشاورزی در سطح دنیا پیشرو است و سبب شد که طرفداران و خریداران خاصی در اروپا داشته باشد که از جمله ی این محصولات می توان به پسته و زعفران اشاره کرد. در حال حاضر صادرات این نوع محصولات غذایی در مقایسه با سایر کشورها بسیار گسترده تر است. البته این محصولات تنها مواد غذایی صادراتی به اروپا نمی باشد و مواد غذایی صادراتی ایران به اروپا از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. از دیگر مواد غذایی پرطرفدار ایرانی در اروپا می توان به مرکبات اشاره کرد.

از آنجایی که حوزه ی کشاورزی کشور بسیار وسیع است لذا محصولات کشاورزی و مرکبات متنوعی در داخل کشور تولید می شود و چون کشورهای اروپایی در تولید مرکبات ضعیف هستند لذا صادرات این محصولات به اروپا در اولویت است. از دیگر محصولات غذایی پرطرفدار در اروپا به ویژه کشور روسیه، خرما است. چون کشور ما از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان است لذا صادرات خرما به روسیه یکی از بهترین و پردرآمدترین صادرات مواد غذایی به اروپا است. از دیگر مواد غذایی صادراتی ایران به اروپا می توان به پسته و انواع تره بار و میوه و کشمش و زعفران و خرما اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات خرما به روسیه را مطالعه کنید.

مراحل صادرات مواد غذایی

سودآوری صادرات و تجارت مواد غذایی سبب شد که اکثر تجار سودای این تجارت را داشته باشند اما این تجار باید بدانند که برای موفقیت در این عرصه باید به اصول مهم صادرات و مراحل صادرات مواد غذایی آشنا باشند. چرا که مهم ترین اصل برای داشتن یک تجارت بی خطر داشتن اطلاعات لازم و دانش تخصصی این حوزه است. یکی از مهم ترین اطلاعات لازم در زمان این تجارت، آشنایی با قوانین و مراحل صادرات مواد غذایی است. این نوع تجارت نیز مانند سایر تجارت ها دارای قوانین ثبت شده ای در گمرک و وزارت صنعت و معدن و تجارت است که تمام تجار باید به آن آشنا باشند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب قانون صادرات و واردات را مطالعه کنید.

پس از اینکه تجار این قانون و مقررات را یاد گرفتن باید مجوزهای لازم برای تجارت را اخذ کنند که از جمله ی آن می توان به مجوزهای وزارت بهداشت و غذا و دارو و همچنین اخذ کارت بازرگانی اشاره کرد. از دیگر مراحل تجارت مواد غذایی، پرداخت تعرفه صادرات است. علاوه بر این تجار باید تمام اصول و استانداردهای مربوط به بسته بندی محصولات را بدانند و بر طبق آن اقدام به بسته بندی صدور کالاها بپردازند. از دیگر مراحل تجارت مواد غذایی می توان به اخذ مجوز از سوی وزارت بهداشت و اخذ تاییدیه از سوی گمرک و داشتن معرفی نامه صادرات اشاره نمود. سپس تاجر باید اقدام به ارسال سریع کالا نماید و در حین تجارت به دیگر نکات مهم تجارت مواد غذایی توجه نماید.

یکی از مهم ترین مراحل تجارت مواد غذایی، قیمت گذاری کالاست که از سوی کمیسیون نرخ گذاری گمرک انجام می گیرد. در مرحله بعد تجار باید بازار هدف خود را بشناسند و با توجه به نیاز بازار هدف، اقدام به صادرات نمایند. به طور کلی مراحل صادرات محصولات غذایی شامل بازاریابی، اخذ مجوز صادرات، تعیین قیمت کالا، صدور و ارائه پروفرما، بسته بندی کالا، اخذ مجوز بازرسی محصول، دریافت گواهی مبدا، بستن قرارداد بیمه با شرکت حمل و نقل، اظهار محصول به کالا و ارسال کالا می باشد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب ارزش گذاری کالا در گمرک را مطالعه کنید.

مواد غذایی صادراتی ایران

تنوع مواد غذایی و محصولات کشاورزی کشور ما سبب شده که کشورهای زیادی خریدار محصولات غذایی ما باشند که از جمله آن می توان به کشورهای امارات متحده عربی، افغانستان، روسیه، ترکیه، آلمان، برزیل، سوئیس، هلند، هند، انگلستان، پاکستان و ترکمنستان اشاره کرد. البته صادرات این مواد غذایی به این کشورها دلیل بر این نیست که این کشورها هیچ نحوه تولید محصول کشاورزی ندارند ولی در تولید برخی از محصولات کشاورزی ضعیف هستند. به عنوان مثال کشور عمان بهتری خریدار و وارد کننده ی صیفی جات و گلابی و زعفران است، کشور عراق بهترین واردکننده ی رب گوجه فرنگی، دانه های روغنی، کنجد و حلوا شکری ایران است، کشور روسیه بهترین خریدار کشمش، خرما، کیوی، پسته و فلفل است.

از دیگر محصولات و مواد غذایی صادراتی ایران به سایر کشورها می توان به صادرات خرما و مشتقات آن چون شیره خرما و قهوه خرما و هسته خرما به کشور قطر و روسیه و تونس، کیک و کلوچه به کشور چین، صادرات زعفران به کشورهای اروپایی و عربی و همچنین صادرات چای ایرانی به کشورهای آلمان، روسیه، هند، ترکیه و عراق و قزاقستان اشاره نمود.

مجوز صادرات مواد غذایی

از آنجایی که صادرات مواد و محصولات غذایی به سایر کشورها بسیار حساس هستند لذا تجار در زمان این تجارت هم باید به قوانین داخلی و هم کشور مقصد آشنا باشند و طبق این مقررات و اصول اقدام به صادرات نمایند. یکی از مهم ترین این قوانین، اخذ مجوز صادرات مواد غذایی است که باید بدانید مراحل اخذ این مجوز با سایر کالاها آنچنان تفاوتی دارد. گام اول برای دریافت این مجوزها داشتن کارت بازرگانی یا ارائه دادن یک کارت بازرگانی با نام یک صادرکننده ی معتبر است.

پس از ارائه ی چنین کارتی می‌توانید مجوز صدور کالا را دریافت کنید. البته این مجوز برای صادرات محصولات غذایی چون انواع روغن ها و شکر و آرد می باشد. سایر مجوزهای لازم برای این تجارت اخذ مجوزهای وزارت بهداشت و قرنطینه و گواهی استاندارد است. از دیگر گواهی مهم و لازم برای صدور مجوز صادرات محصولات غذایی، اخذ گواهی انرژی اتمی است. در مراحل آخر تجار باید صورت عدل ‌بندی Packing List را تهیه کنند و بعد از اتمام این مراحل، مجوز صادرات مواد غذایی را از گمرک اخذ کنند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب ترخیص کالا از گمرک را مطالعه کنید.

صادرات آب معدنی

صادر کردن فاکتور پروفرما یکی از مهمترین مراحلی است که برای صادرات آب معدنی باید به آن دقت داشته باشید. در این فاکتور هر یک از اطلاعاتی که مربوط به کالا می باشد را می توانید وارد کنید و به امضاء برسانید. شما باید دقت داشته باشید که این فاکتور را خریداری هم باید امضاء کنید. زمان صادرات کالا باید هر یک از اطلاعات و مواردی که درون فاکتور وجود دارد را رعایت نمایید.

صادرات خیارشور

بزرگترین صادرکنندگان خیارشور در جهان آلمان، هند، هلند، آمریکا، لهستان و ترکیه هستند. صادرکنندگان این محصول با بکارگیری اصول بازاریابی و بسته بندی توانسته اند به بازارهای بین المللی، راه پیدا کنند و محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند. بازاریابی جهانی خیارشور، روی دو جامعه هدف خرده فروشی و عمده فروشی متمرکز شده است. درحال حاضر صادرات خیارشور از ایران به کشور عراق و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می گیرد.

صادرات پای مرغ

بیشترین کشوری که اکثر پای مرغ را از سراسر دنیا وارد می کند کشور چین است. از جمله مشکلاتی که در حال حاضر صادرات پای مرغ با آن مواجه می باشد، این است که شرکت هایی که مبادرت به صادرات پای مرغ به چین می کنند به کیفیت این محصول دقت کافی و لازم را ندارند و در فرآوری این محصول احتیاط های لازم را انجام نمی دهند. باید به این مساله توجه شود که میزان بار آلودگی در پای مرغ به خوبی بررسی نمی شود و یا در بین محصولات ارسالی، پای مرغ های خراب و فاسد وجود دارد و مراحل  منجمد کردن آن به خوبی انجام نشده است.

صادرات تن ماهی

تن ماهی یکی از بهترین غذاهایی می باشد که راحت آماده می شود  و به همین دلیل افراد زیادی طرفدار این غذای آماده هستند. بازرگانان و تاجران زیادی مشغول صادرات تن ماهی می باشند و با کیفیت ترین و بهترین تن ماهی ها را به کشورهای متنوع ارسال می کنند. کیفیت و درجه کیفیتی تن ماهی صادراتی یکی از مهمترین نکاتی است که روی قیمت آن تاثیر دارد. در صورتی که شما زمان صادرات تن ماهی نمی توانید قیمت واحدی را ارائه دهید بهتر است با افرادی که در این زمینه تخصص بیشتری دارند مشورت های لازم را به انجام برسانید.

صادرات میگو

مدیران شرکت صادرات میگو به خوبی از قوانین و مقررات تجاری اطلاع دارند. قبل از هر چیز باید بازار هدف برای فروش نوع  صادراتی این محصول مشخص شود. اگر کشوری حجم قابل توجه میگو از آب های آزاد، صید کند و بتواند علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخل، پاسخگوی بازارهای بین المللی هم باشد می توان گفت سهم بسزایی در درآمدزایی و اوضاع اقتصادی خواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات میگو را مطالعه کنید.

صادرات پودر میوه

هر یک از انواع پودر میوه هایی که شما برای صادرات انتخاب می کنید ویژگی های متنوعی دارند. بر همین اساس باید قیمت مشخص شده یا را برای هر یک از آنها تعیین کنید. زمانی که مشتری در مورد قیمت هر یک از آنها پرس و جو می نماید باید به درستی قیمت آنها را اعلام نمایید. در واقع باید بدانید عوامل بسیار زیادی روی قیمت پودر میوه تاثیر دارد و شما زمان اعلام قیمت باید به خوبی آن عوامل را در نظر بگیرید. برای اینکه مشتریان بیشتری داشته باشید بهتر است بر اساس استانداردهای مشخص شده ای قیمت را به مشتری اعلام کنید و سعی نمایید که نسبت به رقیبان خود قیمت کمتری را به مشتری بدهید تا فروش بیشتری داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات پودر میوه را مطالعه کنید.

شرکت بازرگانی مواد غذایی

با توجه به قانون تجارت گونه هایی از شرکت به نام شرکت های بازرگانی تاسیس می شود که با توجه به توسعه  امور تجاری و صنعتی نیاز به این شرکت ها بسیار احساس می شود. این شرکت ها به صورت سهامی خاص و یا مسئولیت محدود تاسیس شده باشد و مسئولیت های مختلفی به عهده شرکت های بازرگانی صادرات و واردات می باشد که با توجه به کارکرد دارای زیر مجموعه های متنوعی می باشد مانند شرکت بازرگانی مواد غذایی که تمام کارهای مربوط به صادرات و ترخیص کالا و مسائل مربوط به گمرک را به صورت منظم انجام می دهد.

صادرات ادویه

در برخی از کشورها روزانه مقادیر زیادی ادویه تولید می شود و کشورهایی مانند هند، مالزی، سنگاپور و پاکستان مهمترین کشورهای تولید کننده این محصول به شمار می روند که نقش مهمی در صادرات ادویه دارند. کشور ایران نیز در سال های اخیر رشد قابل توجهی در این زمینه داشته است اما متاسفانه با وجود پتانسیل بالایی که در این زمینه دارد هنوز به مرحله قابل قبولی نرسیده ایم.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا