صادرات زغال

صادرات زغال

صادرات زغال

صادرات زغال آن هم به صورت فشرده، یکی از مهم ترین صادرات ایران به حساب می آید، البته که هنوز زغال فشرده یکی از مجاز ترین محصولات برای صادرات محسوب می شود. لازم است بدانید که در گذشته، هنوز تولیدات زغال در کشور خودمان وجود نداشت، به همین دلیل معمولا واردات زغال به مقدار زیاد آن هم از کشور چین یکی از معمولی ترین خطوط تامین زغال ایران بود. به همین دلیل هنوز هم بسیار از زغال های داخل بازار را با عنوان زغال چینی می شناسند. اما به هر حال تلاش تولیدکنندگان مختلف برای بومی سازی تولید محصولاتی مانند زغال، یک نتیجه ی مطلوب داشته و خطوط تولیدات زغال در ایران به صورت کاملا موفق در حال فعالیت هستند. در واقع همین تلاش های پی در پی در زمینه ی تولیدات داخلی زغال سبب شده است که ایران به یکی از بزرگ ترین و فعال ترین صادرکنندگان زغال تبدیل شود. جایگاهی که چند سال پیش کسی فکرش را هم نمی کرد که به ایران برسد، البته که هدف صادرات زغال فشرده ی ایران معمولا بازارهای کشورهای همسایه هستند.

به طور کلی سود حاصل از صادرات زغال در ایران بسیار خوب است که بخش زیادی از این سود، مربوط به صادرات زغال فشرده ی ایرانی می شود. یکی از دلایل مهمی که باعث شده تا صادرات زغال به یک تجارت بسیار سودآور تبدیل شود، مسئله ی ارزان بودن مواد اولیه ای است که زغال از آن تشکیل می شود. موادی مانند خاک اره و دیگر ضایعات چوبی از مهم ترین مواد اولیه ی تولید زغال به حساب می آیند، طبیعی است که این محصول با هزینه ی کمی که برای تولید آن صرف می شود با این مواد اولیه ی ارزان و دم دستی، می تواند سود زیادی را از فروش خود، به تاجران ایرانی ببخشد. با اینکه تولید زغال بسیار کار آسان و کم هزینه ای است اما باز هم تجارت زغال فشرده، سود خیلی بیشتری را برای تاجران ایرانی به ارمغان می آورد. در ادامه درباره ی نحوه ی صادرات زغال فشرده، چرایی صادرات این محصول و کشورهایی که مشتریان این محصول با کیفیت ایرانی هستند، بیشتر توضیح خواهیم داد. پیشنهاد می کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی صادرات زغال فشرده، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

صادرات زغال فشرده

از آن جایی که منابع گیاهی و چوبی در ایران معمولا بسیار پربار بوده و از کیفیت خیلی بالایی نیز برخوردار هستند، خاک اره ی حاصل از این محصولات نیز بسیار با کیفیت است که همین خاک می تواند مواد اولیه ی مرغوبی برای تولید انواع زغال فشرده محسوب شود. چه چیزی بهتر از یک مواد اولیه ی ارزان و در عین حال مرغوب و با کیفیت می تواند زمینه ی یک تجارت عالی را در هر کشوری فراهم سازد!

این طور شد که خط تولید زغال و صادرات آن به یکی از ارکان مهم و فعال صادرات ایران تبدیل گردید. رسیدن به سودی فراتر از حد انتظار و حتی بالاتر از حدود ایده آل، باعث شده که این صنعت به یکی از صنعت های پول ساز ایران تبدیل شود. البته که زغال ایرانی به مرغوبیت و کیفیت شناخته شده است و معمولا به مقدار زیاد برای کشورهای همسایه صادر می شود.

در حال حاضر صادرات زغال فشرده طبق قوانین و مقررات صادرات و واردات توسعه تجارت صورت می گیرد. کشورهایی مانند لهستان، ویتنام، کوبا، مکزیک ، مالزی، هلند، آرژانتین، اوکراین، اندونزی و چین از بزرگ ترین کشورهای صادر کننده زغال هستند. در کنار این کشورها ایران نیز در زمینه ی صادرات زغال فشرده فعالیت دارد که مازندران، کرمانشاه، گیلان و لرستان از استان های فعال در زمینه ی تولید زغال قالبی در ایران می باشند. تولید زغال فشرده اصلا سخت نیست و به دستگاه های خیلی خاصی هم احتیاج ندارد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب قانون صادرات واردات را مطالعه کنید.

معمولا در زمینه  ی تولید زغال فشرده از یک کوره برای آتش زدن مواد اولیه و تولید زغال اولیه استفاده می کنند. برای بارگذاری و تخلیه ی بارها نیز از یک نوار نقاله کمک می گیرند. اما طبیعی است که زغال در این مرحله، زغال مورد نظر برای صادرات نبوده و باید مراحل بعدی به جهت تولید زغال فشرده، طی شود. برای تولید زغال فشرده، همین زغال های تولید شده را پودر کرده و با چسب زغال مخلوط می کنند و در قالب های مختلف قرار می دهند تا زغال فشرده ی قالبی به وجود آید. این قالب ها می توانند اشکال مختلفی مانند بیضی، استوانه ای و مستطیلی داشته باشند، زغال های چوب و زغال های فشرده از مهم ترین انواع زغال هستند که تفاوت آن ها به روش تولید و نوع مواد اولیه آن بر میگردد. زغال لیمو ، زغال کبابی ، زغال بلوط ، سیب و انجیر و زغال فشرده و .. معمولا زغال های چوبی هستند که در کنار ذغال های فشرده صادر می شوند. اما همان طور که در ابتدای محتوا نیز ذکر کردیم، صادرات زغال فشرده از محبوب ترین محصولات صادراتی ایران در زمینه ی زغال محسوب می گردد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید صادرات مواد معدنی را مطالعه کنید.

برای صادرات زغال فشرده نیاز است که کارگاه تولیدی حتما دارای مجوز از وزارت صنعت و معدن باشد. این مجوز مربوط به تولید زغال است که برای صادرات زغال فشرده به اخذ مجوز صادرات زغال از اداره گمرک و ادارات مربوطه نیاز می باشد. تعرفه گمرکی زغال فشرده در گمرک ۴۴۰۲ بود و ممانعتی برای صادرات این محصول وجود ندارد. البته که پس از اینکه مجوزهای لازم برای صادرات زغال فشرده دریافت شد، تاجران باید برای زغال های خود در کشورهای مقصد به دنبال مشتری باشند که این موضوع یک بخش مهم از تجارت هر محصولی نیز می باشد. اخذ استاندارد های ایزو از سازمان های بین المللی در زمینه ی تولید و صادرات زغال نیز از جمله مهم ترین مجوزها برای صادرات زغال فشرده می باشد. در ادامه به بررسی شرایط صادرات زغال به صورت فشرده به کشورهای مختلف از جمله دبی، عراق، ترکیه، عمان و … خواهیم پرداخت.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب اخذ مجوز صادرات را مطالعه کنید.

صادرات زغال به دبی

یکی از قطب های اصلی برای واردات و صادرات در خاورمیانه، دبی می باشد. دبی شهری در ایالات متحده ی عربی است که به فعال ترین شهر این کشور بزرگ عربی نیز شهرت دارد. یکی از سیاست های عجیب دبی برای قدرتمند کردن صادراتی که دارد این است که این شهر با واردات محصولات و کالاهای مختلف و صادرات دوباره ی آن ها با بسته بندی های مخصوص به خود، جایگاه خود را در بین غول های صادرات خاورمیانه تثبیت نموده است. شرکت ها و شهروندان فعال در امارت متحده ی عربی مخصوصا دبی به دلیل موقعیت اقتصادی بسیار عالی، ظرفیت خرید محصولات وارداتی بسیار وسیعی دارند. بندرها و فرودگاه های موجود در دبی آنقدر پیشرفته و قدرتمند فعالیت می کنند که صادرات و واردات در این کشور به مقرون به صرفه ترین روش های ممکن در حال فعالیت است. تولید کنندگان و تجار خارجی، جایگاه ویژه ای در بازار دبی دارند و دلیل این جایگاه ویژه چیزی نیست جز سیاست تولید دوباره و صادرات دوباره محصولات وارداتی که کمتر کشوری می تواند از پس این پروسه ی عجیب اقتصادی برآید. اصلا همین ویژگی های خاص دبی است که آن را به یکی از بزرگ ترین مراکز تجارت دنیا تبدیل کرده است.

یکی از قطب های صادرات ایران ، صادرات زغال به دبی محسوب می شود. اگر بخواهیم دلیل واردات زیاد زغال فشرده به دبی را ریشه یابی کنیم به سنت قدیمی و اصیل قلیان کشی اعراب خواهیم رسید. همین سنت و اتصال قلیان کشی به زغال های مرغوب باعث راه اندازی سفره خانه ها، رستوران ها، کافه ها و اصناف فعال دیگری در این زمینه در دبی شده است. به همین دلیل است که صادرات زغال به دبی ارزآوری خوبی برای ایران دارد چرا که علاوه بر صادرات مجدد این محصول، دبی به تنهایی یکی از کشورهای ایالت متحده ی عربی است که مصرف کننده ی زغال مرغوب ایرانی نیز به شمار می آید.

صادرات زغال به عراق

عراق یکی از کشورهای حاشیه ی خلیج فارس است که اتفاقا یکی از مهم ترین مناطق برای صادرات ایران محسوب می شود. عراق یک کشور جنگ زده است و طبیعی است که بازار آن متقاضی تمامی محصولات صادراتی ایران به بهترین نحو ممکن خواهد بود. روابط دوستانه ی بین ایران و عراق و مرز مشترکی که بین این دو کشور وجود دارد، بهترین زمینه را برای صادرات انواع محصولات ایران از حمله صادرات زغال به عراق فراهم آورده است.

گفتیم که کشورهای عربی یکی از بهترین متقاضیان زغال ایرانی هستند که عراق هم یکی از همین کشوراست. اتفاقا صادرات زغال به عراق بسیار سود بالایی دارد. دلیل آن هم این است که صادرات به این کشور از طریق مرزهای زمینی به راحتی امکان پذیر بوده و مسافت کم بین ایران و عراق، هزینه های زیادی را برای صادرات زغال به عراق و هر محصول دیگر، خواستار نیست. علاوه بر این بسیاری از افراد از کشور عراق، سالانه به دلایل مختلف زیارتی و سیاحتی، وارد ایران می شوند و همین افراد، گزینه های خوبی برای مشتریان صادرات زغال به عراق می باشند. از این رو هزینه های اضافی حمل و نقل و یا هزینه های زیاد برای بازاریابی به جهت یافت مشتریان در عراق با ذکر این مواردی که نام بردیم کاملا منتفی خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب قوانین حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

صادرات زغال به عراق آنقدر آسان است که متاسفانه بسیاری از افراد سودجو می توانند به راحتی و بدون مجوز قانونی ، این کار را انجام دهند. تولیدات زغال به دلیل اینکه منابع طبیعی دارد، نباید توسط هر فردی انجام شود چرا که ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات مختلف و آسیب رساندن به منابع زیست محیطی شود. بنابراین یکی از مشکلات جدی که در مسیر صادرات زغال فشرده به عراق و یا هر کشور دیگری ظاهر می شود همین محدودیت فعالیت افرادی است که با مجوز می توانند در زمینه ی صادرات زغال فعالیت نمایند. اما متاسفانه مسافت کمی بین ایران و عراق و سهولت رفت و آمد به این کشور، باعث شده تا بسیاری از افراد به دلیل وجود سود زیاد در صادرات زغال به عراق، دسته فعالیت در این زمینه بدون مجوز قانونی بزنند که طبعا این فعالیت می تواند صدمات جبران ناپذیری را به طبیعت و منابع طبیعی ایران و حتی صادرات زغال ایران به عراق وارد نماید.

صادرات زغال فشرده به ترکیه

مقررات و شرایط آب و هوایی و نوع چوب درختان در ایران زمینه ساز تولید انواع زغال مرغوب و صادرات آن به کشورهای همسایه شده که ترکیه یکی از همین کشورها می باشد. روابط بین المللی خیلی قوی ای که از گذشته تا به امروز بین ایران و ترکیه جاری بوده سبب شده است که این کشور به یکی از قطب های مهم صادرات ایران تبدیل شود. بازار ترکیه همیشه برای واردات تمامی محصولات ایرانی جا دارد. قبول کردن مقررات گمرکی کشورهای اروپایی (اتحادیه اروپا) در سال ۱۹۹۶ میلادی، باعث شده است که در روابط تجاری ترکیه شاهد ارتقاء و پیشرفت قابل توجهی باشیم. همچنین عضویت این کشور در اتحادیه ی اروپا باعث شده که صادرات و واردات ترکیه با رونق زیادی مواجه شود.

وجود مرز زمینی مشترک ترکیه با کشورمان در شمال غربی سبب شده است که صادرات ایران به ترکیه به آسانی انجام شود. در لیست اقلام صادراتی ایران به ترکیه می توانیم شاهد صادرات زغال فشرده به ترکیه باشیم که اتفاقا سود بسیار زیادی نیز دارد. قیمت زغال فشرده در ترکیه در گرو پارامترهای زیادی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. البته که این پارامترها تنها برای قیمت صادرات زغال فشرده به ترکیه نیست و برای تمامی کشورهای دیگر نیز صدق می کند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید حمل زمینی به ترکیه را مطالعه کنید.

  • یکی از مهم ‌ترین هزینه ‌های متغیر تولید زغال، قیمت مواد اولیه مصرفی است که اتفاقا نقش مهمی را در تعیین قیمت تمام شده آن در کشورهای مختلف دارد.
  • منطقه جغرافیایی که تولید زغال در آنجا صورت گرفته نیز تاثیر خیلی زیادی بر روی قیمت نهایی زغال در صادرات دارد.
  • نوع تکنولوژی مورد استفاده در تولید زغال نیز یکی دیگر از موارد موثر در قیمت فروش زغال موثر می باشد.
  • هزینه ی نیروی انسانی در تولید زغال ها هم یکی مورد تاثیرگذار دیگر در قیمت صادرات زغال می باشد.

تمامی این هزینه ها در کنار سود تاجران و قیمت حمل و نقل، قیمت نهایی زغال در ترکیه را تعیین می کند.

صادرات زغال به عمان

هتل های برتر و درجه ی یک کشورهای عربی مثل عمان، یکی از پرمصرف ترین متقاضیان زغال می باشند. به همین دلیل هم عمان یکی از کشورهای عربی است که صادرات زغال به آن، دارای سود بسیار است. صادرات زغال به عمان مانند هر صادرات دیگری باید بر طبق قوانین تعیین شده همان کشور انجام شود. عمان از جهت شمال و تنگه هرمز با ایران دارای مرزهای آبی است و همین موضوع باعث می شود که صادرات زغال به عمان در کنار صادرات هر محصول و کالای دیگری، با یک سری مشکلات مختلف همراه شود.

یکی از بنادر عمان که نقش زیادی در صادرات ایران به عمان را دارد، بندر خصب است که در جنوب تنگه ی هرمز قرار دارد. روابط دوستانه و دیپلماتیک خوب ایران با عمان، هر محدودیت و مانعی را در مسیر تجارت ایران با عمان بر میدارد و باعث می شود که عمان همیشه یکی از مهم ترین بازارها برای صادرات اقلام مختلف ایرانی از جمله زغال قرار گیرد. قابلیت دسترسی به آب های آزاد، فاصله نزدیک عمان با بندرهای مهم ایرانی و ثبات اقتصادی این کشور، از دیگر موارد موثر در روابط تجاری خوب ایران و عمان محسوب می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب ترخیص کالا از عمان را مطالعه کنید.

با تمامی این تفاسیر، عمان نیز یکی از کشورهای کیفیت محور است و بنابراین نیاز است که صادرات زغال به عمان در بالاترین حد ممکن کیفیت انجام شود. با توجه به این که این کشور نیز مانند سایر کشورهای عربی، سنت قلیان کشی یکی از سنت های اولیه ی پذیرایی از مهم برایشان محسوب می شود، طبیعی است که مصرف زغال در این کشور تا این حد بالا باشد.

صادرات زغال به ترکیه

پخت پز، قلیان کشیدن و استفاده از زغال به عنوان سوخت از جمله مهم ترین کاربردهای زغال محسوب می شوند. این قاعده از صادرات زغال به ترکیه نیز مستثنا نیست و ترکیه نیز از آنجایی که یکی از کشور های حاشیه ی خلیج فارس است، یکی از مهم ترین بازارها را برای واردات زغال دارد. درباره ی صادرات زغال به ترکیه چند پاراگراف قبل تر توضیحات مفصلی داده ایم.

اما لازم است بدانید که در کنار صادرات زغال به ترکیه مواردی همچون پسته، فرآورده‌ های مربوط به نفت و گاز، آهن، فولاد،‌ آلومینیوم و روی، گاز طبیعی مایع شده، خرما، کشمش، آهن و فولاد ممزوج نشده آلومینیوم به صورت کار نشده، روی و متانول، هندوانه و آبمیوه، محصولات پتروشیمی و کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده، گرید نساجی پلی پروپیلن، پلی اتیلن گرید بادی، محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، و … نیز قرار دارند.

صادرات زغال فشرده به عراق

قبلا هم گفته ایم که برای صادرات زغال فشرده به عراق، اصلا نیازی به سرمایه های کلان نیست و افراد با یک سری تجهیزات ابتدایی می توانند این کار را انجام دهند. صادرات زغال فشرده به عراق می تواند هم به صورت فله و هم به صورت بسته ای انجام شود که انتخاب هر کدام از این ها به سلیقه ی خریدار بستگی دارد. در کنار عراق کشورهایی مانند افغانستان، ارمنستان، پاکستان، ترکیه، امارات متحده عربی ، آذربایجان، لبنان، و … از جمله مشتریان پروپا قرص صادرات زغال فشرده محسوب می شوند.

با توجه به مستندات ذکر شده، صادرات زغال فشرده به عراق، یکی از آسان ترین صادرات ایران محسوب می شود و این موضوع به مسافت کوتاه و آسان برای حمل و نقل بین ایران و عراق بر می گردد.

ممنوعیت صادرات زغال

داستان ممنوعیت صادرات زغال تنها شامل زغال چوب می شود که به دنبال استناد تبصره «5» ماده «15» قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها، همچنان به قوت خود باقی است. لازم به ذکر است که صادرات زغال قالبی (زغال صنعتی یا بریکت)، شامل ممنوعیت نشده و صادرات آن بر طبق قوانین صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران، کاملا آزاد می باشد.

این ممنوعیت صادرات زغال نیز به دنبال بهره برداری غیر قانونی و آسیب رساندن جدی افراد به منابع طبیعی کشور به جهت دریافت سود بیشتر، برای زغال چوب اعمال شده است. چرا که ماده ی اولیه ی زغال چوب از سوخت انواع منابع چوبی به دست می آید. علاوه بر این یکی از روش های ساخت زغال چوب، آتش زدن چوب های عادی در جنگل و فضای آزاد بوده که گاز متصاعد شده از سوختن آن در هوا پخش شده و به طبیعت آسیب می رساند. البته روش صنعتی هم برای تولید زغال چوب وجود دارد و آن هم استفاده از کوره های در بسته است که گاز ناشی از سوختن آن ها به  الکل چوب، اسید استیک و استون، تبدیل می شود.

سخن آخر

موضوع دیگری که مطرح کردن آن در زمینه ی صادرات زغال خالی از لطف نیست این است که با اینکه کشور های خاورمیانه و دیگر کشور های نزدیک به ایران، از بهترین مشتریان واردات زغال ایرانی هستند باز هم صادرات زغال به اروپا از بازار ایران انجام می شود و این خط صادرات در تجارت ایران فعال است.

موارد استفاده ی کشورهای غربی از زغال معمولا مربوط به پخت و پز می شود و خیلی کم پیش می آید که برای قلیان از زغال استفاده نمایند. اما کشور های سردسیر اروپایی مانند نروژ، سوئد، فنلاند، گرینلند و … از زغال های به عنوان سوخت و هیزم استفاده می کنند تا بتوانند خودشان را گرم نگه دارند که طبیعتا احتیاج این کشورها به واردات زغال بسیار زیاد است چرا که به دلیل آب و هوای سردی که دارند، به هیچ وجه شرایط تولید زغال را در کشور خود ندارند و برای تامین نیازهای داخلی خود به زغال، به واردات روی می آورند.

اتفاقا استفاده از زغال به عنوان هیزم برای بخاری های هیزمی، یک حرکت عالی در زمینه ی حفظ محیط زیست محسوب می شود. همان طور که می دانید صادرات به کشورهای اروپایی درگیر قوانین سفت و سخت تری است که معمولا ایران با توجه به تحریم هایی که بر علیه اش وجود دارد، زیاد متقاضی چنین تجارتی نیست با این حال با توجه به اینکه تعداد صادرکنندگان زغال بسیار کم هستند، با پیدا شدن مشتری و بازار خوب، صادرات زغال به اروپا نیز با رعایت شرایط و ضوابط قید شده، امکان پذیر خواهد بود.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا