صادرات رب گوجه فرنگی

صادرات رب گوجه فرنگی

صادرات رب گوجه فرنگی

صادرات رب گوجه فرنگی و صادرات گوجه فرنگی، دو گروه از منابع درآمدزا هستند که برای رونق اقتصادی کشور، نقش حیاتی ایفا می کنند. صادرات رب از گروه مواد غذایی و صادرات گوجه از گروه صادرات میوه و سبزیجات تازه بسیار مورد توجه قرار دارد. بازارهای کشورهای همسایه، کشور ترکیه و بخصوص کشور روسیه، مکان خوبی برای فروش و صادرات این دو ماده غذایی هستند. میوه گوجه فرنگی به صورت تازه و بسته بندی شده به کشورهای مختلف از ایران صادر می شود. این مسئله برای رب گوجه فرنگی هم وجود دارد.

شرکت های بازرگانی که در حوزه صادرات رب گوجه فرنگی و صادرات گوجه فرنگی فعالیت می کنند به تمام مراحل قانونی و استانداردهای این مواد غذایی تسلط کامل دارند. از آنجایی که رب گوجه فرنگی یک محصول فرآوری شده است و در کارخانه تولید می شود، مراحل صادرات آن کمی پیچیده تر و طولانی تر می باشد اما صادرات گوجه، ساده تر انجام می شود. برای صادرات هر دو ماده غذایی، یک سری استانداردها از سوی کشور صادر کننده و کشور وارد کننده تعیین شده است.  برای خرید رب گوجه فرنگی می توانید با فروشندگان عمده در بازار باسکول به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.

برای اینکه فرآیند صادرات رب گوجه فرنگی و صادرات گوجه راحت تر انجام شود باید این استانداردها را در محصول نهایی اجرا کرد. به دلیل اهمیت تصاحب بازارهای خارجی برای تجارت رب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی تازه، در ادامه این مطلب به معرفی نحوه صادرات رب گوجه و گوجه فرنگی از ایران می پردازیم، نگاهی به برترین کشورهای صادر کننده گوجه فرنگی داریم و در انتها به نکات مهم در این مبادلات اشاره می کنیم.

وضعیت صادرات رب گوجه فرنگی به روسیه

روسیه یکی از مهم ‌ترین بازارهای هدف برای صادرات رب گوجه فرنگی از ایران است. فرایند صادرات به روسیه به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد، چرا که بازارهای روسیه برای خرید مواد غذایی بسیار حساس و دقیق هستند. فرایند حمل مواد غذایی به کشور روسیه از ایران از طریق مرز آبی یا حمل و نقل زمینی یا هوایی انجام می شود. استانداردهای هر ماده غذایی مشخص می کند که بهترین روش حمل و نقل تا کشور روسیه کدام است.

برای صادرات رب گوجه فرنگی به روسیه معمولاً بسته بندی های مختلفی در نظر گرفته می شود. متداولترین بسته بندی همان قوطی های فلزی هستند که در وزن مختلف از کارخانه به سمت گمرک برای صادرات ارسال می گردد. این قوطی ها برای حمل و نقل، ساده تر و بهتر هستند چرا که در برابر ضربه، تقریباً مقاوم می باشند. دسته بندی دیگری که برای صادرات رب گوجه به روسیه انتخاب می شود قوطی های حلبی بزرگ است. این حلبی ها هم مقاوم هستند و برای حمل و نقل با مقادیر بالا انتخاب می شوند.

برای صادرات رب گوجه فرنگی به روسیه بسته بندی های دیگری هم در نظر گرفته می‌شود که شامل ظروف شیشه ای یا رب گوجه در ساشه های بسته بندی با وزن بسیار کمتر از یک قوطی رب است.

نحوه بسته بندی رب گوجه فرنگی از سوی مشتری اعلام می شود. استاندارد های صادرات رب از ایران به روسیه از طریق شرکت صادر کننده و شرکت وارد کننده همواره کنترل می شود. یکی از این استانداردها، استانداردی است که از سوی سازمان غذا و داروی ایران صادر می گردد که نشان دهنده سلامت مواد غذایی است.

صادرات گوجه فرنگی از ایران

بسیاری از کشورهای همسایه ایران بهترین بازارها را برای صادرات رب گوجه فرنگی و صادرات گوجه فرنگی دارند. کشورهای عراق، ترکیه، روسیه، امارات، افغانستان، قزاقستان و عمان مهمترین کشورهایی هستند که متقاضی خرید رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی از ایران می باشند. هر دو محموله در هر سال بیشتر از یک میلیون تن به این کشورها صادر می‌شوند.

میوه گوجه فرنگی، ارقام مختلفی دارد. از گوجه فرنگی گیلاسی گرفته تا گوجه فرنگی پرورشی در زمین زراعی یا گوجه فرنگی گلخانه ‌ای، همگی قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارند. در قسمت نکات مهم در تجارت رب گوجه فرنگی و صادرات گوجه فرنگی موارد مهم را اشاره می کنیم اما آنچه که در این قسمت باید بیان کنیم این است که گوجه فرنگی یکی از انواع محصولات تازه است که از نظر شکل ظاهری و طعم باید در بهترین وضعیت قرار داشته باشد تا قابلیت صادرات را پیدا کند. حجم مبادلات در بازارهای جهانی برای میوه گوجه فرنگی چیزی حدود ۱۳ میلیارد دلار عنوان شده است.

مهمترین کشورهای صادر کننده گوجه فرنگی در جهان

مهمترین کشورهای صادر کننده گوجه فرنگی در جهان به ترتیب درآمد به صورت زیر معرفی می شوند:

  • مکزیک
  • هلند
  • اسپانیا
  • مراکش
  • ترکیه

در همین راستا کشورهای وارد کننده گوجه فرنگی به صورت زیر طبقه بندی شده است:

اگر بخواهیم رتبه بندی کشورهای برتر جهان در صادرات رب گوجه فرنگی را عنوان کنیم به صورت زیر می باشد:

  • ایتالیا
  • چین
  • آمریکا
  • اسپانیا

کشور ایران از نظر صادرات رب گوجه فرنگی در میان کشورهای برتر در جایگاه ششم قرار گرفته است. چیزی حدود ۷ میلیون گوجه فرنگی در ایران در هر سال تولید می شود که از این مقدار ۸۰۰ هزار تن برای تولید گوجه فرنگی اختصاص داده می شود. چیزی نزدیک به ۱۳۰ هزار تن و کمی هم بیشتر، در جهت صادرات رب گوجه آماده می شود.

نکات مهم در صادرات گوجه فرنگی چیست؟

فرایند صادرات رب گوجه فرنگی بسیار اهمیت دارد. در این قسمت به نکات مهم در صادرات رب گوجه فرنگی اشاره می کنیم.

گوجه فرنگی در دسته سبزیجات تازه قرار می‌گیرد که در ظاهر، یک میوه سرخ و آبدار است. در ایران انواع گوجه فرنگی پرورش داده می‌ شود و بسته بندی و آماده سازی آنها با هم فرق دارد. هر چه میوه گوجه فرنگی، ظریف تر باشد و پوست نازک تری داشته باشد باید برای بسته بندی و صادرات آن یک برنامه‌ریزی دقیق تری داشت.

میوه تازه گوجه فرنگی باید در دمای استاندارد، نگهداری و ذخیره سازی شود. برای صادرات گوجه فرنگی، استاندارد های مشخصی دارد؛ به طور مثال گوجه فرنگی ها از نظر تعداد و وزن در هر بسته کاملاً مشخص هستند. گوجه فرنگی های صادراتی نباید دارای لکه یا آسیب دیدگی روی سطح بیرونی باشند. میوه گوجه فرنگی باید رسیده و قرمز رنگ باشد.

برای صادرات گوجه فرنگی از میوه هایی استفاده می شود که به روش ارگانیک پرورش داده شده و سالم تر هستند. گوجه فرنگی هایی که مرغوب نباشند یا ظرفیت صادراتی نداشته باشند برای تهیه رب گوجه فرنگی به کارخانه ارسال می شوند. در همین راستا صادرات رب گوجه فرنگی اهمیت پیدا می کند که در قسمت بعدی به آن می پردازیم.

نکات مهم در صادرات رب گوجه فرنگی چیست؟

صادرات رب گوجه فرنگی به هر یک از کشورهای جهان اصول و قواعد خاص خود را دارد. به دست آوردن بازار های کشور عراق و عمان یا کشور امارات ساده تر است اما صادرات رب گوجه به روسیه کمی دشوارتر خواهد بود و زمان بیشتری طول می کشد.

برای صادرات رب گوجه فرنگی باید از بسته بندی های استاندارد استفاده شود. حمل به صورت قوطی فلزی یا حمل فله ای که در بشکه ها یا حلبی ها صورت می گیرد از هر نظر باید بهداشتی باشد.

برای صادرات رب گوجه فرنگی یک معیار مشخصی وجود دارد که به آن “بریکس” می گویند. بریکس، نشان می دهد که مقدار غلظت مواد در داخل رب گوجه فرنگی نسبت به آب چقدر است. هر چه عدد بریکس بیشتر باشد یعنی رب گوجه، غلیظ تر است و کیفیت بهتری دارد.

برای تولید رب گوجه فرنگی غلیظ تر و با کیفیت باید حجم گوجه فرنگی بیشتری مصرف شود. جالب آن است که شرایط نگهداری رب گوجه فرنگی در قوطی فلزی یا شیشه به این بستگی دارد که عدد بریکس برای آن چند است. به طور مثال اگر بسته بندی شیشه یا قوطی باشد، عدد بریکس به صورت استاندارد بین ۱۶ تا ۲۷ است. اگر رب گوجه فرنگی به صورت فله ای و در بشکه حمل شود، عدد بریکس باید بین ۳۸ تا ۴۰ متغیر باشد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا