صادرات حبوبات به عراق

صادرات حبوبات به عراق

صادرات حبوبات به عراق

صادرات حبوبات به عراق یکی از خطوط صادراتی ایران در زمینه ی تجارت با عراق می باشد. متاسفانه و یا خوشبختانه، عراق یک کشور جنگ زده است که فعلا تمام تلاشش این است که بتواند دوباره بر تامین نیازهای بازار داخلی اش تسلط پیدا کند. این کشور به دلیل آسیب هایی که در طی جنگ و کشمکش های مختلف به آن وارد شده، تقریبا هیچ گونه قوتی برای عرض اندام در بازار داخلی را هم ندارد و به هیچ وجه تولیدات داخلی این کشور، کفاف نیازهایش را نخواهد داد. صادرات حبوبات به عراق یک تجارت پرسود، هم برای ایران و هم برای خود عراق است. چرا که طی این پروسه ی تجاری، حبوباتی با کیفیت عالی و درجه ی یک، با قیمت تمام شده ی بسیار مقرون به صرفه، روانه ی بازار عراق می گردند.

صادرات حبوبات به عراق شامل انواع مختلفی از حبوبات می شود که این موارد می تواند لوبیا، نخود، عدس و لپه را دربر گیرد. البته که پایه و اساس صادرات حبوبات و در کل مواد غذایی به سراسر جهان این است که ابتدا بازار داخلی از تولیدات داخلی اشباع شود و سپس از مازاد آن صادرات انجام گیرد. که در یک برهه ی زمانی خاص، به دلیل عدم تامین نیاز بازار داخلی، صادرات حبوبات به عراق و سایر کشورها با ممنوعیت روبرو شده بود.

همان طور که خودتان نیز می دانید، عراق یک کشور در همسایگی ایران است که مرز مشترک بسیار طولانی نیز با ایران دارد. این کشور در غرب ایران واقع بوده و تقریبا می توانیم بگوییم که بخش عمده ی مرزهای غربی ایران، با عراق مشترک می باشد. سیاست های صدام و جنگ ها طولانی و خیلی سخت با داعش و آمریکا، از عراق ویرانه ای را ساخت که در حال حاضر امکان هیچ گونه رشد صنعتی و اقتصادی در آن رویت نمی شود. از این رو نه تنها در زمینه ی صادرات حبوبات به عراق (که مقاله ی ما تقریبا بر حول همین موضوع خواهد چرخید)، بلکه در کل، صادرات به عراق برای بازرگانان ایرانی یک تجارت بسیار پرسود به حساب می آید. بازار عراق ظرفیت بسیار بالایی برای خرید انواع مواد غذایی دارد، پس طبیعیست که بازرگانان از قِبَل این بازار بتوانند تجارت موفقی را رقم بزنند.

در طول تاریخ چند ساله ی گذشته، ارتباط بین ایران و عراق، با توجه به عوامل کاتالیزو مختلفی که وجود داشت، دستخوش فراز و نشیب های زیادی شد که یکی از آن ها جنگ هشت ساله ی ایران و عراق بود. اما امروزه خبری از دشمنی و ناملایمات در این رابطه نبوده و نیست؛ این موضوع را می توانید از آمار صادرات سالانه ی ایران به عراق، مطلع شوید. البته که منفعت های ناشی از این ارتباط برای تجار ایرانی بیشتر از تجار عراقیست اما با این حال برای مقوله ای مانند صادرات حبوبات، عراق بهترین گزینه خواهد بود.

یکی از مهم ترین دلایلی که ممکن است یک تاجر را در زمینه ی صادرات و واردات، دلسرد نماید، مسئله ی خرابی و فاسد شدن، محموله ای است که برای تجارت آن اقدام کرده؛ چرا که این موضوع می تواند ضرر و زیان زیادی را مستقیما به تجار مربوطه وارد نماید. خوشبختانه در زمینه ی صادرات حبوبات به عراق و سایر کشورها چنین نگرانی وجود ندارد، چرا که حبوبات مواد غذایی خشکی هستند که به دلیل نداشتن رطوبت، مدت زمان زیادی را سالم می مانند. پس یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود صادرات حبوبات به عراق برای بازرگانان ایرانی بسیار خوشایند باشد، همین موضوع مقاوم بودن حبوبات نسبت به شرایط مختلف است.

مقوله ی دومی که می توانیم به عنوان مزیت صادرات حبوبات به عراق از آن یاد کنیم، موضوع مسافت کمی است که بین ایران و عراق وجود دارد؛ مرز بین ایران و عراق دارای دو ویژگی بسیار خوب است. یکی طولانی بودن و دیگری خاکی و زمینی بودن مرز؛ مرز خاکی بین ایران و عراق تقریبا از شمال غربی تا مناطق جنوبی کشور ادامه دارد و شهرهای مختلفی را برای تجارت با عراق آماده می کند. خاکی بودن و زمینی بودن این مرز باعث می شود که عبور و مرور برای محموله های مختلف، به راحت ترین حالت ممکن انجام شود. در واقع نه تنها این موضوع برای محموله های مختلف، بلکه برای خود تجار نیز بسیار مهم است. چرا که آن ها می توانند شخصا در این کشور حضور یابند و برای بازاریابی و تجارت، اقدام نمایند.

صادرات حبوبات به عراق به دو صورت فله ای و بسته بندی انجام می شود. که طبیعتا برای صادرات هر کدام از این دو نوع، کیفیت و مرغوبیت، حرف اول را می زند. صادرات به عراق همانند صادرات به اروپا، دچار محدودیت های استانداردی و کیفیتی زیادی نیست اما به هر حال در هر تجارتی، اولین موضوع حائز اهمیت، همین کیفیت است. در کنار موضوع صادرات حبوبات به عراق، محصولاتی دیگری نیز وجود دارند که سالانه در تناژ و مقادیر خیلی زیادی روانه ی این کشور می شوند، محموله هایی شامل انواع صیفی جات و سبزیجات، محصولات آهن و فولاد، محصولات پلاستیکی، سوخت ها و روغن های معدنی، ماشین آلات صنعتی، انواع میوه و مرکبات، محصولات سرامیکی و محصولات لبنی!

صادرات به عراق یکی از آسان ترین و بی دردسر ترین تجارت ها برای ایرانیان به شمار می رود. در واقع یک فرد برای تجارتی همچون صادرات حبوبات به عراق، نیازی به سرمایه ی زیادی ندارد. اصلا می تواند از مقادیر خیلی کم و با صادرات چمدانی شروع کند و سپس برای محموله های بزرگ تر آماده شود. موضوع بعدی که صادرات به عراق را برای ایرانیان بسیار جذاب می کند، بحث بازاریابی و پیدا کردن مشتری در عراق است. برای صادرات به هر کشور دیگری در دنیا، احتیاج است که شما یا یک دفتر و شرکت تجاری در آن کشور داشته باشید و یا از یک سری همراه و متخصص برای یافتن مشتری های بالقوه و بازاریابی با کیفیت، کمک بگیرید. حتی حضور بازرگان در کشورهای دیگری مانند کشورهای اروپایی با اینکه هزینه های زیادی را به بار می آورد، نمی تواند نتیجه ی مطلوبی را در زمینه ی بازاریابی و فروش، حاصل کند و حتما به یک سری متخصص و بازاریاب حرفه ای که با زبان و فرهنگ کشور مربوطه آشنایی کامل دارند و بر قوانین تجاری آن کشور مسلط هستند، نیاز است. اما برای صادرات به عراق، چنین محدودیت هایی اصلا وجود ندارد و تاجر میتواند شخصا در بازارهای عراق حضور یافته و برای بازاریابی و یافتن مشتری اقدام کند. در خیلی از موارد هم خود تاجر به همراه محموله ها به عراق می رود و پس از فروش محموله به ایران باز می گردد.

صادرات حبوبات بسته بندی شده به عراق

صادرات حبوبات بسته بندی شده به عراق نیز مانند هر صادرات دیگری از یک سری استانداردهای اولیه پیروی می کند. اولین چیزی که در راس این استانداردها می توان مشاهده نمود، مسئله ی مرغوبیت و کیفیت حبوبات بسته بندی شده است. که مفصلا درباره ی آن برایتان توضیح دادیم. موضوع بعدی کیفیت بسته بندی حبوبات است که هم شیک باشد و هم با کیفیت، تا در حین جابجایی آسیب نبیند. مقادیر حبوباتی که در بسته بندی ها قرار میگیرد نیز باید به اندازه ای باشد که قیمت محصول را بالا نبرد؛ این مقادیر معمولا به صورت نیم کیلویی و یک کیلویی هستند تا به راحتی در سبد خرید خانوار قرار گیرند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

در صادرات حبوبات بسته بندی شده به عراق نیز، درجه های مختلفی برای مرغوبیت محصول وجود دارد. هر چقدر کیفیت محصول بالاتر باشد، به تبع قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. نکته ی جالب درباره ی صادرات حبوبات به عراق این است که عراقی ها برای طبخ و مصرف حبوبات، معمولا از نمونه های ریز استقبال می کنند و حبوبات دانه درشت، جایگاه ویژه ای در بازار عراق ندارد. خیلی از تجار ایرانی هستند که حبوبات را به صورت فله می فروشند سپس تجار عراقی با بسته بندی های مخصوص به خود عراق، آن ها را روانه ی بازار می کنند. طبیعتا خرید حبوبات به صورت فله، سود بیشتری برای تجار عراقی دارد.

صادرات لوبیا به عراق

صادرات لوبیا به عراق نیز یکی از لاین های فعال در زمینه ی صادرات حبوبات به این کشور می باشد. لوبیا یکی از پرطرفدار ترین حبوبات در عراق محسوب می شود که عراقی ها غذاهای مختلفی را با آن طبخ می کنند. لوبیاهای صادراتی انواع مختلفی دارند که بر اساس همین انواع، صادرات آن ها به کشورهای مختلف انجام می شود.

لوبیاها به دو صورت بوجاری و دستچین برداشت می شوند. نمونه های بوجاری، نمونه هایی هستند که کاملا تمیز شده اند اما مقادیری از خورده لوبیا و نمونه های شکسته نیز داخل آن ها پیدا می شود و نوع دستچین مواردی هستند که کاملا پاک شده اند و لوبیاهای داخل آن، سالم و درسته ارائه می گردند. با توجه به این موضوع، قیمت حبوبات دستچین به نسبت حبوبات بوجاری بسیار بالاتر می باشد. یکی از پرطرفدارترین انواع لوبیا در صادرات لوبیا به عراق، لوبیا سفید است که در ادامه به شرح چگونگی صادرات آن خواهیم پرداخت.

صادرات لوبیا سفید به عراق

در زمینه ی مقادیر صادرات لوبیا سفید به عراق، گفتن همین موضوع کافی است که لوبیا سفید یکی از کم طرفدارترین نوع لوبیا در بازار ایران است و بر طبق دستور پخت  غذاهای مختلف ایرانی، معمولا لوبیا سفید زیاد پرکاربرد نیست؛ اما در عراق عکس این قضیه صدق می کند و این نوع خاص از لوبیا، در بازار عراق طرفدران زیادی دارد. با توجه به تولیدات انبوه لوبیا سفید در ایران و استقبال کم از آن در بازار داخلی، صادرات لوبیا سفید به عراق در حجم خیلی زیادی انجام می شود تا جایی که معمولا بسته های صادراتی لوبیا سفید بیست و پنج کیلویی هستند.

خمین و ازنا، دو شهر بسیار فعال در زمینه ی کشت لوبیا سفید می باشند. لوبیا سفید ایرانی همان فاصولیای عراقی است که در بازار عراق متقاضیان زیادی هم دارد. مریوان، قصر شیرین، مهران، بستان، پیرانشهر و شلمچه از مهم ترین شهر های مرزی هستند که نه تنها صادرات حبوبات به عراق، بلکه تمامی تجارت ایران با عراق را مدیریت می کنند. لوبیا سفید خمین یکی از مرغوب ترین نوع لوبیا سفید است که برای صادرات بسیار مناسب نیز می باشد. یکی از معروف ترین غذاهای عراقی که با لوبیا درست می شود، فاصولیاست. این غذا آنقدر لذیذ است که فرهنگ درست کردن آن به کشورهای دیگر و رستوران های جهانی نیز راه یافته که مهم ترین مواد اولیه ی به کار رفته در پخت فاصولیا، همین لوبیا سفید می باشد.

قیمت حبوبات در عراق

موارد مختلفی وجود دارند که می توانند بر روی قیمت حبوبات در عراق تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بگذارند. بازار عراق نیز مانند بازار ایران، به دلیل فشارهای مختلفی که به آن وارد شده، دستخوش نوسانات قیمتی بسیار زیادی است. هر محصولی مانند حبوبات، با توجه به این موضوع که موجودیت زیادی دارد یا نه، می تواند قیمت بالا و یا پایینی داشته باشد. قیمت حبوبات در عراق با توجه به اینکه یکی از مهم ترین اقلام سبد غذایی خانوار این کشور به حساب می آید، در رنج های مختلف قیمتی و در بازارهای محلی، فروشگاه ها و غیره عرضه می شود.

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت حبوبات در عراق، موضوع کیفیت و نوع حبوبات است. هر چقدر این حبوبات با کیفیت تر باشند، طبیعتا قیمت آن ها نیز بالاتر خواهد بود. مورد بعدی که بر روی قیمت این محصولات تاثیر می گذارد، واسطه گری هایی است که در رسیدن محموله به بازار، نقش زیادی داشته اند. هر چقدر واسطه ی بیشتری در این مسیر باشد، طبیعتا هزینه های بیشتری نیز بر قیمت نهایی محصول کشیده می شود. هزینه های مربوط به تعرفه گمرکی، هزینه های مربوط به حمل و نقل محموله های صادراتی، هزینه های مربوط به بسته بندی و در نهایت هزینه های ترخیص کالا از گمرک و غیره، همگی مواردی هستند که تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه ی صادرات حبوبات به عراق و قیمت آن دارند.

در آخر اگر تمایل دارید که در زمینه ی صادرات حبوبات به عراق و سایر کشورها فعالیت کنید، به چند اصل مهم و اساسی دقت نمایید؛ حبوبات مرغوب و با کیفیت باشند، بدون ضایعات و کاملا تمیز باشند، عاری از حشرات و پولیش شده باشند، فاقد نمونه های کرم خورده و شسکته باشند و در نهایت تازه و دستچین و به اصطلاح امساله باشند. رعایت این اصول می تواند از شما یک تاجر موفق و کاربلد بسازد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا