صادرات به قزاقستان

صادرات به قزاقستان

صادرات به قزاقستان

با نگاهی به شرایط تجاری ایران متوجه می شویم که صادرات به قزاقستان نیز در بین مقاصد صادراتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. از این رو قزاقستان را نیز می توانیم به عنوان یکی از لاین های صادراتی ایران در نظر بگیریم. قبل از بررسی ابعاد مختلف صادرات به قزاقستان، بهتر است ابتدا بدانیم که این کشور کجای کره زمین قرار دارد و در چه موقعیتی با ایران و سایر کشورها وجود دارد. این کشور یکی از کشورهای آسیای میانه است. تنها راه ارتباطی قزاقستان را می توانیم به مرز باریک آن با دریای خزر اطلاق نماییم. اصلا اهمیت صادرات به قزاقستان و تجارت با این کشور نیز برای ایران، به واسطه ی همین مرز آبی صورت می گیرد.

قزاقستان کشور مهمی در آسیای میانه است و روز به روز در حال تلاش است تا به اهمیت خود در این منطقه بیفزاید، در واقع یکی از کشورهایی که در تشکیل اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا نقش بسیار مهمی را ایفا می کرد، قزاقستان بود. فعالیت ها و تلاش های قزاقستان برای اینکه بتواند شرایط کشور خود را تغییر دهد به جاهای بسیار خوبی رسیده و سرانه درآمد سالانه ی شهروندان و ساکنین این کشور به اعداد بسیار بالایی نزدیک شده است. همین اعداد می تواند نشان دهنده ی این باشد که ظرفیت بازار داخلی قزاقستان، روز به روز در حال افزایش است و این یعنی که ایران می تواند به یک مقصد تجاری با ظرفیت خرید بسیار بالا در نزدیکی دریای خزر دسترسی پیدا کند.

یکی از مهم ترین نقاط اتصالی ایران با قزاقستان، اتصال صنعت توریستی دو کشور با یکدیگر است. به عنوان مثال سالانه افراد زیادی از ایران با مقصد آلماتی و یا آستانه قزاقستان خارج می شوند و بر عکس این موضوع نیز به ندرت صادق است. از این رو می توانیم اظهار کنیم که روابط ایران و قزاقستان، به چیزی فراتر از چارچوب های تجاری و صادرات به این کشور، می رسد و آن صنعت توریسم است. البته، کشورهایی که در همسایگی قزاقستان قرار دارند، کشورهای بسیار فعال و بزرگی هستند که جایگاه ویژه ای را در بازار جهانی برای خود رقم زده اند، کشورهایی مانند چین، روسیه، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان از جمله کشورهای هم مرز قزاقستان به حساب می آید که در بین این کشورها، اسم دو کشور چین و روسیه، به عنوان اقتصادهای بزرگ جهان، می درخشند. طبیعتا برای صادرات به قزاقستان، شما به اطلاعات جامع و جزئی دیگری هم نیاز دارید که ما در ادامه قصد داریم تا به شرح این جزئیات بپردازیم. پس لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

بررسی ابعاد مختلف صادرات به قزاقستان

قبل از هر چیزی باید بدانید که قزاقستان در زمینه ی صادرات کدام محصولات و کالاها فعالیت بسیار زیادی دارد. از مهم ترین محصولاتی که باعث می شود تا چرخ اقتصاد قزاقستان به واسطه ی تجارت این کالاها و محصولات، به تندی بچرخد؛ نفت، محصولات کشاورزی و محصولات معدنی می باشد. این قدرت در صادرات اقلام ذکر شده به این معنا نیست که قزاقستان در تامین نیازهای مختلف در زمینه ی این محصولات، بسیار موفق است. خیر! اتفاقا قزاقستان در زمینه ی تامین برخی از این محصولات، به واردات نیز نیاز دارد.

در پاراگراف های قبلی اشاره کردیم که قزاقستان یکی از بنیانگذاران اتحادیه اقتصاد اوراسیا می باشد. طبیعتا کشورهایی که در این اتحادیه عضو هستند از یک سری امتیازات برای تجارت با یکدیگر نیز برخوردارند. از آنجایی که ایران نیز یکی از متقاضیان پیوستن به این اتحادیه است، تقویت روابط تجاری او با این کشور می تواند راه را برای پیوستن به این اتحادیه، هموار می نماید. پس تا اینجا دیدیم که اهمیت تجارت با قزاقستان برای ایران بسیار زیاد است.

اما در ارتباط با تجارت خود قزاقستان با کشورهای دیگر، باید بدانید که این کشور نیز همانند هر کشور دیگری، تمایل دارد تا با کشورهای همسایه ی خودش ارتباط تجاری داشته باشد. از آنجایی که همسایگان قزاقستان از ابرقدرت های جهان در تجارت هستند، این کشور توانسته در ارتباط با تجارت با همسایگان خود، به گونه ای موفقیت آمیز ظاهر شود.

مهم ترین محصولات صادراتی به قزاقستان

صادرات به قزاقستان هیچ وقت تجارتی نبوده که کاملا از رونق افتاده باشد، در واقع ممکن است که در برخی از سالها، این تجارت با رکود و یا صعود مواجه شده باشد اما هیچگاه متوقف نشده است. حتی انتظار می رود که با توجه به تلاش های ایران برای پیوستن به اتحادیه اوراسیا، این تجارت و صادرات به قزاقستان، رونق بیشتری هم بگیرد.

در بین اقلامی که در لیست صادرات به قزاقستان قرار میگیرند، محصولاتی مانند میوه و خشکبار از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. این به این معناست که بازار قزاقستان، طرفداران زیادی برای میوه و خشکبار ایرانی در خود دارد. بعد از میوه و خشکبار ایرانی، نوبت به انواع مواد معدنی مانند سیمان، گچ، آهک و خاک می رسد. در واقع این محصولات در رده ی دوم از لیست اقلام صادراتی به قزاقستان واقع شده اند. رتبه های بعدی به ترتیب برای اقلامی مانند محصولات پلاستیکی، ماشین آلات و تجهیزات، مواد معدنی، محصولات شیشه ای، صابون، شمع، رنگ، سبزیجات و صیفی جات و محصولات سرامیکی در نظر گرفته شده است. اما علاوه بر این موارد اقلام دیگری نیز در لیست محصولات صادراتی به قزاقستان جای میگیرند که شامل ظرف شیشه ‌ای، لوازم خانگی و آشپزخانه، لوله و شیلنگ، سنگ مرمر، ماشین ‌آلات صنعتی، خرما، پسته، خشکبار ، گوجه‌ فرنگی، کیوی، خیار، قارچ، کاهو، انگور، شیر، خامه و پنیر می باشند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات ایران را مطالعه کنید.

سخن آخر و نتیجه گیری

در نهایت برای صادرات به قزاقستان، ابتدا شما نیاز دارید تا یک بررسی همه جانبه و دقیق از بازار داخلی قزاقستان و نیازها و استانداردهای تعیین شده ی این کشور برای واردات داشته باشید. یک بازاریابی با کیفیت در ابتدای این تجارت، باعث می شود تا شما بتوانید نه تنها در زمینه ی صادرات به قزاقستان، بلکه در تمامی روابط تجاری خود به گونه ای موفقیت آمیز ظاهر شوید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا