صادرات به اوکراین

صادرات به اوکراین

صادرات به اوکراین

یکی از ابعاد تجاری ایران در بخش صادرات، موضوع صادرات به اوکراین می باشد. مقوله ی صادرات به اوکراین یکی از موارد صادراتی است که دولت ایران برای دسترسی به آن بسیار مشتاق است اما متاسفانه به دلیل مشکلات مختلفی که در بازار جهانی، ایران را احاطه کرده است، حضور موثر ما در بازار اوکراین از طریق صادرات، در حال حاضر آن طور که باید، شدنی نیست. با این حال لاین صادرات به اوکراین شامل محصولات و کالاهای زیادی می شود که در ادامه درباره ی آن ها بیشتر برایتان توضیح خواهیم داد.

اوکراین یک کشور در اروپای شرقی است که در شرق خود روسیه، در شمال خود بلاروس، در غرب، لهستان و اسلواکی و در جنوب رومانی و مولداوی را به عنوان همسایه دارد. وجود دو دریای سیاه و دریای آزوف در جنوب این کشور باعث شده که راه های دریایی این کشور برای تجارت با کشورهای حاشیه ی این دریاها، به راحتی فراهم باشد. نکته ی جالب درباره ی اوکراین این است که این کشور زبان مخصوص به خود را دارد و شهر کی اف، به عنوان پایتخت این کشور، از مهم ترین مراکز صنعتی و تجاری و گردشگری به حساب می آید. این کشور پس از روسیه دارای بزرگ ترین ارتش اروپا می باشد. مردم این کشور مسیحی هستند و گاهی اوقات به زبان روسی نیز صحبت می کنند.

صادرات به اوکراین نه تنها برای ایران، بلکه برای تمام کشورهای فعال تجاری در جهان، یک مقوله ی بسیار جذاب است، چرا که بازار این کشور ظرفیت بالایی برای خرید انواع محصولات صادراتی را داراست. با این حال باید خدمتتان عرض کنیم که اوکراین یک کشور غنی و ثروتمند به لحاظ معدنی است. این کشور به عنوان دومین کشور پهناور بعد از روسیه، دارای معادن زیادی می باشد و تولیدات داخلی آن در زمینه ی آهن و فولاد، بسیار گسترده خواهد بود. از طرفی، کشاورزی این کشور نیز به دلیل دارا بودن یک چهارم خاک سیاه جهان ( حاصلخیزترین خاکی که بدون کود دهی و رسیدگی می توان از آن برای کشاورزی استفاده نمود )، دارای رونق بسیار زیادی است؛ چیزی که معمولا کشورهای غنی در معادن، از آن بی بهره هستند!

به دنبال این توضیحات نیاز است که اظهار کنیم؛ صادرات به اوکراین به خاطر کمبود تولیدات داخلی و یا عدم توانایی این کشور در تامین نیازهای داخلی خود انجام نمی شود. از این رو هدف اکثر کشورها از صادرات به اوکراین و یا به کل تجارت با این کشور، ایجاد ارتباطی دوستانه و ثمربخش می باشد. به عنوان مثال خود ایران از جمله کشورهایی است که تمایل زیادی به کشت و کشاورزی در زمین های اوکراین از خود نشان می دهد و به دنبال این موضوع تلاش دارد تا روابط تجاری خود را با این کشور، روز به روز گسترش دهد؛ اما متاسفانه تحریم های ایجاد شده علیه ایران، دستش را برای هر گونه ابراز وجود در چنین بازارهای بکر و مستعدی بسته است!

آشنایی با ابعاد مختلف صادرات به اوکراین

گفتیم که ایران یکی از مشتاق ترین کشورها برای ایجاد روابط صمیمانه با اوکراین می باشد. از این رو تقریبا می توانیم بگوییم که صادرات به اوکراین از طریق ایران به لیست بلند بالایی ختم می شود. یکی از مهم ترین دلایلی که ایران تلاش می کند تا روابط تجاری خود را با اوکراین تقویت کند این است که به واسطه ی تجارت با این کشور، تجار ایرانی می توانند با دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران، به بازارهای بزرگ اروپا دسترسی پیدا کنند. به هر حال با توجه به نتایج فلج کننده ای که تحریم ها بر اقتصاد و تجارت ایران داشته، اتصال به بازار کشورهایی همچون اوکراین می تواند همچون کور سوی امیدی باشد در تاریکی ناشی از تورم های سر به فلک کشیده، نوسانات ارزی غیر قابل کنترل، کاهش ارزش واحد پول ایرانی در دنیا و غیره!

شرایط صادرات به اوکراین و یا بالعکس، برای تجار ایرانی از سه طریق هوایی، دریایی و زمینی امکان پذیر می باشد. یکی از مهم ترین مشکلاتی که در مسیر تجارت دو طرفه ی ایران و اوکراین قرار دارد، مسئله ی حساب های بانکی و محدودیت هایی است که در نقل و انتقالات پول وجود دارد. البته این مشکل نه تنها برای صادرات به اوکراین و یا تجارت با آن، بلکه در مسیر تجارت ایران با اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته و مانع از رسیدن کالاهای ایرانی به بازار جهانی به صورت مستقیم می شود. از این رو کشورهایی مانند اوکراین برای اینکه بتوانند با ایران مراوده ی تجاری خود را حفظ کنند، از کشورهای ثالث به عنوان واسطه استفاده می کنند و این کشورها معمولا از همسایگان ایران انتخاب می شوند. گرجستان، ترکیه، چین، امارات متحده ی عربی، آذربایجان و لبنان از جمله کشورهایی هستند که نقش واسطه را بین روابط تجاری ایران با کشورهای اروپایی همچون اوکراین ایفا می کنند. حال تصور کنید که با وجود این همه واسطه در تجارت یک محصول، ارزآوری مستقیم آن برای تجارت ایران تا چه حد دچار رکود خواهد شد.

عمده صادرات ایران به اوکراین

محصولاتی که در لیست عمده صادرات ایران به اوکراین قرار می گیرند به طور کلی شامل مواردی همچون محصولات پتروشیمی، دارو، مواد غذایی مانند مرکبات، آجیل، سبزیجات و میوه، گوشت، لباس، زعفران، خرما و غیره می شود. البته که کشورهای دیگری نیز در مسیر صادرات به اوکراین قرار دارند و جزو قدرترین رقبای ایران در این زمینه محسوب می شوند.

یکی دیگر از مواردی که ایران را برای ایجاد روابط دوستانه با اوکراین به شدت وسوسه میکند، قابلیت سرمایه گذاری در در صنعت نفت و پتروشیمی اوکراین است. همچنین اجاره ی زمین های حاصلخیز اوکراین برای کشت انواع محصولات ایرانی و سپس بازگرداندن آن به ایران یا صادرات مستقیم از اوکراین، از دیگر برنامه های تجاری و هسته ای است که ایران در ذهن می پروراند. با تمام این تفاسیر، فکرهای تجاری بسیار بکر و مفیدی در مسیر تقویت روابط تجاری ایران و اوکراین وجود دارد اما تمامی این برنامه های تجاری، تا زمانی که مشکلات نقل و انتقالات بانکی و حساب های بانکی ایران و با سایر کشورها حل نشود، در حد یک تئوری باقی خواهند ماند. در نهایت نکته ی مهم و امیدوار کننده در رابطه با صادرات به اوکراین و ایجاد یک ارتباط تجاری دو طرفه با این کشور این است که تجار ایرانی با پشتکاری مثال زدنی، از حضور خود در میادین تجاری دنیا کم نکرده اند و امیدوارانه به مسیر خود ادامه می دهند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا