صادرات بادام

نگاهی بر صادرات بادام مامایی و بررسی بازار

صادرات بادام مامایی

در سال های اخیر، صادرات بادام مامایی برای کشور بسیار درآمدزا بوده است. بادام مامایی یک بادام مربوط به ایرانی است که در مناطق حاشیه زاینده‌ رود، به ویژه در استان چهار محال و بختیاری کشت می شود. درخت بادام معمولاً یک درخت چند ساله است و یک باغ بادام مامایی در هر سال، بیشتر از نمونه های دیگر باردهی دارد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

درآمد حاصل از فروش و تجارت بادام از این نوع در یک دهه اخیر در ایران بسیار قابل توجه بوده است. نزدیک به ۲۰ درصد از بادام کیفیت در کشور، متعلق به همین باغ های بادام مامایی در این منطقه است. این یعنی پتانسیل تجارت قابل توجه بوده و می تواند بازارهای بیشتری را در کشورهای خارجی به خود اختصاص دهد.

 صادرات بادام مامایی بسیار اهمیت دارد. بادام، یک خشکبار است که ارزش تغذیه ای آن بسیار شناخته شده است. همچنین همه ما می دانیم که روغن بادام، هم خاصیت دارویی دارد و هم در تولید محصولات زیبایی و مراقبت از پوست و مو به کار می رود. بنابراین می توان انتظار داشت که تجارت بادام، بخصوص از نوع بادام مامایی با استقبال زیادی روبه‌رو باشد. 

اگر پتانسیل های رشد و توسعه باغ بادام در مناطق حاشیه زاینده رود به بهره برداری برسد، شاید بتوان حجم صادرات بادام مامایی را از این مقدار که هم اکنون هست افزایش داد.

صادرات بادام

مشکلات و چالش های مهم در مسیر صادرات بادام مامایی

در چند سال اخیر، حجم صادرات بادام مامایی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. دلایل زیادی وجود دارد که این تغییرات را توجیه می کند. یکی از مهم ترین دلایل که در برخی منابع خبری هم عنوان شده است اینکه تجارت بادام به صورت قاچاق از این منطقه صورت می گیرد و همین باعث شده که تجارت از پایانه های گمرکی بسیار کاهش داشته باشد. تعرفه های گمرکی و سخت گیری های گمرک و البته مسئله تحریم ها هم در کاهش میزان صادرات بادام مامایی بی تأثیر نبوده اند.

مقدار بادام مامایی در این منطقه از ایران نسبت به بادام های معمولی، بیشتر است و اگر بخواهیم که از پتانسیل های صادرات بادام مامایی، بیشترین استفاده را داشته باشیم، قطعاً باید واسطه ها و قاچاق بادام از بین برود. دو پایانه گمرک شهید رجایی و گمرک جلفا در شهرکرد، مراکزی هستند که تجارت بادام از آن انجام می گیرد. حتی صادرات بادام از هیچ شهر دیگری از این پایانه ها انجام نمی شود.

برخی از بازرگانان اعلام کرده اند که تعرفه های صادرات بادام مامایی، مهم ترین مشکل در این راه است اما مسئولان بیان نموده اند که تعرفه صادرات بادام معمولی و بادام مامایی، یکسان است و هرگز گران تر نیست! این دوگانگی ها باعث می شود فرآیند قاچاق، صورت گیرد و آسیب قابل توجهی به فرآیند صادرات بادام از استان چهارمحال و بختیاری وارد می سازد.

یکی دیگر از مشکلات در صادرات بادام مامایی، همان قاچاق بادام است که این بار با واژه “تجارت چمدانی” شهرت دارد. این تعریف، اندکی عجیب است! این راه به دلیل اینکه ارزان تر تمام می شود، متأسفانه متداول شده است!

صادرات بادام

صادرات بادام مامایی ایران به کدام کشورها انجام می شود؟

صادرات بادام مامایی از ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس شامل قطر، امارات، کویت و عمان انجام می شود. کشور روسیه هم مقصد خوبی برای صادرات مغز بادام و مغز پسته است. 

درصد زیادی از بادام مامایی ایران به هندوستان صادر می شود. برخی کشورهای اروپایی هم مانند آلمان، متقاضی خرید مغز بادام از ایران هستند. 

مرغوب ترین نوع بادام مامایی برای صادرات در نظر گرفته می شود. همچنین شرکت های بازرگانی سعی می کنند بهترین بسته بندی ها را برای بادام تأمین نمایند.

یکی از دلایلی که باعث شده صادرات بادام مامایی به کشورهای اروپایی رشد بهتری داشته باشد، طبیعی بودن شرایط کشت بادام است. 

مشتریان خارجی معمولاً به مواد غذایی ارگانیک و طبیعی، بخصوص گیاهانی که به صورت طبیعی و نه تراریخته، کاشته شده اند، بسیار اهمیت می دهند. بادام مامایی هم یکی از این دانه های مغذی است. کشور ترکیه در همسایگی ایران هم اخیراً درخواست خود را برای تهیه بادام به ایران ارائه داده است.

قیمت عامل مؤثر در صادرات بادام مامایی

یکی از نکات مهم در خرید و صادرات بادام مامایی، قیمت ها است. از آنجایی که صادرات این بادام ها هم به صورت مغز بادام و هم به شکل بادام همراه با پوست، انجام می گیرد، لازم است که قیمت گذاری صحیحی برای هر نوع بادام انجام گیرد. قطعاً می توان پیش بینی کرد که قیمت بادام با پوسته، ارزان تر از قیمت مغز بادام مامایی است. 

عامل دیگری که در قیمت صادرات بادام مامایی نقش دارد، مسئله سورتینگ است. سورتینگ بادام ها یعنی پس از برداشت، بادام ها باید در دستگاه سورتینگ وارد شود و از نظر اندازه، طبقه بندی و جداسازی گردد. این دستگاه می تواند بادام های خراب را از بادام های سالم، جدا کند. این فناوری باعث می شود که قیمت ها اندکی افزایش داشته باشند.

قیمت خرید بادام مامایی به صورت فله ای و به صورت بسته بندی هم متفاوت است. برای تجارت خارجی بادام مامایی، عموماً باید بسته بندی های شیک و زیبا را آماده کرد تا در نظر مشتری خارجی، بهتر جلوه کند. شرکت های بازرگانی برای صادرات بادام، همیشه به دنبال تأمین بهترین نوع آن هستند. این می تواند اعتبار شرکت را نزد مشتری خارجی حفظ کند.

نکات مهم در صادرات بادام مامایی

 خرید و فروش و صادرات بادام مامایی به صورت فعلی در گونی ها یا کیسه های استاندارد و سالم انجام می شود. برخی از بسته بندی ها به صورت پاکت است و برخی دیگر پس از این که در پلاستیک های استاندارد بسته بندی شد، داخل جعبه های مقوایی شیک و زیبا قرار می گیرد. برای این که کیسه های حاوی مغز بادام یا بادام همراه با پوسته در حین حمل و نقل، آسیب نبیند، بسته بندی آنها در کارتن های محکم ضرورت دارد.

 برای اینکه مرغوبترین بادام مامایی برای تجارت تأمین شود، بهتر است بادام ها به صورت مستقیم از کشاورز تامین گردد. اگر مشتری خارجی یک مشتری اروپایی است، کیفیت، حرف اول را می زند. 

همچنین درباره صادرات مغز بادام باید ابعاد و اندازه های مغز بادام در یک بسته یکسان باشد. هر چه بسته بندی ها حرفه ای تر باشد، فروش و تجارت، افزایش بیشتر خواهد داشت.

 برای کمک به افزایش فرایند صادرات بادام، بهتر است زمینه‌ای فراهم شود که کاشت این‌گونه بادام در کشور رونق پیدا کند. جلوگیری از قاچاق بادام هم به این صنعت کمک می کند. حمایت های بخش کشاورزی از کاشت درختان بادام تاثیر بسزایی در تجارت این محصول دارد.

 بازاریابی صحیح و پیدا کردن مشتری خارجی به صادرات بادام کمک می کند. شرکت های بازرگانی به طور مستقیم باید با مشتری در کشورهای دیگر مذاکره کنند و سپس نمونه صادراتی را به آنها ارائه دهند.

صادرات بادام

 

قوانین صادرات بادام

 قوانین و مقرراتی برای صادرات مغز بادام مامایی وجود دارد. در هر بسته بندی به طور استاندارد، صد گرم مغز بادام قرار داده می شود. اگر اندازه مغز بادام، درشت تر باشد، تعداد کمتری جای می گیرد و اگر مغز بادام ها کوچکتر باشند، تعداد دانه های بیشتری در هر بسته بندی وجود دارد. بر همین اساس، اندازه و سایز مغز بادام به صورت ۸۰، 90، 100، 110، 120، 130 و 140 به بالا دسته بندی می شوند. 

برخی دیگر از شرکت ‌ها به صادرات بادام مامایی به صورت پودر شده مشغول هستند. پودر بادام هم برای مصارف مختلف به کار می‌رود. تهیه کیک و شیرینی، نمونه‌ای از این کاربردها است. حجم قابل توجه بادام مامایی به صورت تناژ برای صادرات تامین می گردد.

 شرکت های بازرگانی با عقد قرارداد طولانی مدت با کشاورزان و باغداران می توانند مرغوبترین بادام مامایی را برای تجارت خارجی تأمین کنند.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

 

پیمایش به بالا