صادرات گوجه به عراق

صادارت گوجه به عراق

صادرات گوجه به عراق

بدون شک گوجه فرنگی یکی از مهم ترین محصولات در سبد غذایی افراد در سراسر دنیا می باشد. از آنجایی که استفاده از این محصول در بین مردم زیاد است سبب شد که امروزه گلخانه های زیادی در سطح کشور تاسیس شوند و به کشت و پرورش گوجه فرنگی مشغول باشند. طبیعتا افزایش تولید گوجه فرنگی سبب شد که نه تنها نیاز بازار داخلی تامین شود بلکه مازاد آن نیز به سایر کشورها صادر شود. صادرات گوجه فرنگی و سود بالایی که از این صادرات نصیب تجار می شود سبب شده که این صادرات به یکی از مهم ترین صادرات غیر نفتی ایران تبدیل شود. به همین دلیل امروزه تجار زیادی علاقه مند ورود به این صادرات هستند. طبیعتا یکی از مهم ترین معیارها برای ورود به این عرصه یافتن بازار هدف مناسب است.

در بین کشورهایی که نیازمند مواد غذایی هستند کشور عراق یکی از بهترین بازارها را برای فروش این محصولات دارد چرا که این کشور هم یک کشور جنگ زده است و نیاز مبرم به این مواد برای تامین بازار خود دارد و هم از نظر سیاسی و تجاری روابط دوستانه ای با کشور ما دارد و تحریم های موجود، نمی تواند مانع از قطع ارتباط بین دو کشور شود البته یکی دیگر از دلایل اصلی استحکام روابط ایران و عراق، کیلومترها مرز زمینی مشترک نیز می باشد. این مزیت ها سبب شد که در حال حاضر صادرات گوجه به عراق به یکی از اولویت های تجار تبدیل شود. در بین شهرهای عراق شهر بصره نزدیک ترین شهر به ایران است به گونه ای که فاصله ی ﺁن تا ﺁبادان حدود 20 کیلومتر است، به همین دلیل این شهر نزدیک ترین بازار صادراتی با ایران را دارد. نزدیکی این شهر به کشور ما سبب شد که صادرات به عراق برای تجار بسیار راحت باشد و این تسهیل مسیر، برای صادرات مواد غذایی چون گوجه فرنگی که یک محصول حساس و ﺁسیب پذیر است بسیار اهمیت دارد و از مهم ترین مزیت های صادرات گوجه به عراق می باشد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب تجارت با عراق را مطالعه کنید.

حال که با بهترین بازار هدف برای صادرات گوجه فرنگی ﺁشنا شدید باید بدانید هر گوجه ای برای صادرات مناسب نمی باشد و گوجه های صادراتی باید ویژگی هایی داشته باشند. در این راستا نهاد های قانون گذار برای بهتر شدن و باکیفیت تر شدن گوجه های صادراتی قوانینی تصویب کرده اند که بر اساس این قوانین گوجه های صادراتی انتخاب می شوند. مطمئنا یکی از مهم ترین معیارهای گوجه های صادراتی، با کیفیت بودن آن ها است به همین دلیل همه ی گلخانه ها تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا محصولاتی باکیفیت تولید کنند و با بهبود کیفیت گوجه فرنگی سهمی از این تجارت پررونق و پردرآمد داشته باشند. علاوه بر کیفیت، قوانینی هم برای سلامت این محصولات تدوین شده است که یکی از ﺁن ها گرفتن نشان حد مجاز آلاینده می باشد که این قانون برای ارزیابی محصولات صادراتی است. این نشان از سوی سازمان استاندارد به گلخانه هایی که در حال تولید گوجه های صادراتی هستند اعطا می شود. البت این نشان با نام اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران در قانون ثبت شده است و تمام گلخانه ها باید آن را دریافت کنند.

از دیگر قوانینی که گلخانه ها در حین تولید گوجه های صادراتی باید آن را رعایت کنند حفظ سلامت محیط زیست است که در زمان کاشت و پرورش محصولات باید به آن توجه کنند. یعنی اینکه حتی الامکان برای برطرف کردن آفات از سموم شیمیایی استفاده نکنند. به طور کلی گلخانه ها در تولید این محصولات صادراتی به سلامت محیط زیست هم توجه داشته باشند. از دیگر قوانینی که برای حفظ سلامت محیط زیست وضع شده است استفاده از بسته های کارتنی است. چرا که این بسته ضمن استحکام بالا بازیافت هم می شوند. صرفه جویی در مصرف آب و نحوه ی بسته بندی گوجه فرنگی ها از دیگر قوانین تصویب شده برای گوجه فرنگی های صادراتی است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب بسته بندی صادارتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

حال اگر شما سودای صادرات گوجه به عراق را دارید و می خواهید با وضعیت صادرات گوجه به عراق، صادرات گوجه فرنگی به عراق، صادرات گوجه به عراق امروز و صادرات رب گوجه فرنگی به عراق ﺁشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

وضعیت صادرات گوجه به عراق

همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم امروز بازار عراق یکی از بهترین بازارهای هدف برای صادرات گوجه فرنگی می باشد اما این حرف به این معنی نیست که در هر زمان و هر وقت تجار به دلخواه خود اقدام به صادرات گوجه نمایند. لازم به ذکر است بدانید یکی از مهم ترین رموز موفقیت در تجارت و صادرات این است که تاجر با توجه به زمان، اقدام به صادرات کالا به مکان مورد نظر نماید. توجه نکردن به این اصل و همچنین نداشتن شناخت و آگاهی کامل تجار از بازار عراق سبب شد که در چند وقت اخیر بسیاری از کامیون های حمل گوجه فرنگی ایرانی از عراق بازگردند و مهم ترین دلیل این مرجوع شدن عدم شناخت تجار از زمان مناسب برای صادرات و همچنین عدم آگاهی از نیاز بازار عراق است.

همان طور که در مباحث گذشته ذکر کردیم بازاریابی و شناخت بازار هدف و آشنایی با میزان نیاز بازار هدف از مهم ترین مراحل صادرات کالا می باشد که این شاخصه ها برای صادرات به عراق هم صدق می کنند. از این رو اگر می خواهید که در امر صادرات گوجه به عراق موفق باشید و متحمل چنین شکست و ضرر و زیانی نشوید بهترین راهکار برای تاجرانی که در عرصه ی صادرات میوه و تره بار همچون گوجه فرنگی فعالیت دارند این است که قبل از اقدام به صادرات گوجه فرنگی ابتدا نیاز بازار عراق را بسنجند و با توجه به نیاز ﺁن ها اقدام به این تجارت کنند و حتی الامکان از صادرات بی رویه ی گوجه فرنگی و آوردن محموله های بیش از حد به مرز پرهیز کنند.

لازم به ذکر است بدانید بازرگانان و تاجران عراقی با توجه به میزان مصرف و تقاضا در بازار کشور خود اقدام به خرید محصولی می کنند و اگر ببینند تقاضا برای محصولی کم است حتی الامکان در خرید آن صرفه جویی می کنند. لذا در چنین شرایطی اگر تاجران بدون توجه به میزان تقاضای بازار عراق اقدام به عرضه ی محصولی کنند مطمئنا متحمل شکست و ضرر و زیان می شوند. این شکست خصوصا در محصولات غذایی که فاسد شدنی هستند بیشتر به چشم می خورد. حال اگر شما از تجار گوجه فرنگی هستید باید به این نکته توجه داشته باشید که توقف و خواب چند روزه ی کامیون های حمل گوجه فرنگی در مرز تا زمان خروج آن ها سبب فاسد شدن محموله های شما می شود.

صادرات گوجه فرنگی به عراق

در حال حاضر یکی از مهم ترین اقلام صادراتی به کشور عراق، مواد غذایی چون گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی می باشد. در این راستا باید متذکر شویم که علاوه بر بازاریابی و شناخت بازار هدف، بسته بندی استاندارد از دیگر رموز موفقیت در این تجارت و از مهم ترین قوانین صادرات گوجه فرنگی به عراق می باشد. در این زمینه نهادهای قانون گذار قوانین سختگیرانه ای برای بسته بندی محصولات غذایی خصوصا گوجه فرنگی تدوین کرده اند. چرا که بسته بندی اولین شاخصه ی ظاهری است که خریدار آن را می بیند و می تواند نوعی بازاریابی و برندسازی برای تاجر باشد و همچنین از آنجایی که کیفیت محصولات کشاورزی فاسد شدنی چون گوجه فرنگی برای تمام خریداران مهم است این بسته بندی های استاندارد سبب حفظ کیفیت آن ها می شوند. به همین دلیل تمام گلخانه هایی که در زمینه ی تولید گوجه فرنگی های صادراتی یا سایر محصولات کشاورزی صادراتی فعالیت دارند باید مجهز به بهترین و پیشرفته ترین دستگاه های بسته بندی باشند و با بسته بندی شکیل محصولات کشاورزی را به مشتریان خود ارائه دهند.

بسته بندی استاندارد و باکیفیت از مهم ترین فاکتورهای صادرات می باشد و برای تمام کشورهای واردکننده ی محصولات حائز اهمیت می باش به گونه ای که یکی از مهم ترین فاکتورهایی که سبب مرجوع شدن گوجه های صادراتی به کشور عراق در چند وقت اخیر همین گزینه بوده است. بر اساس گفت و گوهایی که رییس اتحادیه ی ملی محصولات کشاورزی با رسانه ها انجام داده است مشخص شده یکی از دلایل برگشت محموله های گوجه های صادراتی از مرز پرویزخان عدم داشتن بسته بندی باکیفیت بوده است. بر اساس گفته های ایشان در حال حاضر برخی از افراد سودجو و بدون تجربه اقدام به صادرات گوجه های بی کیفیت و باران خورده و یخ زده در بسته بندی های نامناسب به عراق نموده اند که سبب شد اداره ی قرنطینه ی عراق اجازه ی ورود این محموله ها را به کشور خود ندهد.

نحوه صادرات گوجه به عراق

حال اگر شما از تجار تازه کار یا شرکت های صادراتی تازه تاسیس هستید و می خواهید با شرایط و نحوه ی صادرات گوجه به عراق امروز آشنا شوید باید بدانید که به طور کلی نحوه ی عملی صادرات به عراق یا سایر کشورهای همسایه به دو صورت انجام می شود. یا از طریق معامله و تجارت در بازارچه های مرزی و تحویل کالا در این بازارچه ها یا از طریق صادرات عام است.

تحویل در مرز به این صورت است که تجار محموله های خود را تا مرز حمل می کنند و در بازارچه های مرزی به فروش می رسانند. از آنجایی که تحریم های زیادی بر کشور القا شده است و شرایط انتقال ارز با محدودیت هایی روبرو شده است لذا امروزه بهترین گزینه برای صادرات گوجه فرنگی به عراق و سایر کشورهای همسایه همین گزینه است و اکثر تجار از همین روش اقدام به تجارت می کنند. صادرات به صورت عام هم به این صورت است که شما کالای خود را تا گمرک کشور مقصد حمل می کنید. تحویل در گمرک مربوطه بستگی به این دارد که شما محموله ی خود را به کدام شهر عراق صادر می کنید و در گمرک همان شهر بار خود را تحویل می گیرید مثلا در گمرک اربیل یا گمرک بغداد یا گمرک سلیمانیه و غیره.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب ترخیص کالا به عراق را مطالعه کنید.

لازم به ذکر است بدانید هر کشوری برای ورود هر کالایی دارای استانداردها و مجوزهایی است که تجار با توجه به کالای صادراتی خود باید آن استانداردها و مجوزها را دریافت کنند. از جمله مجوزهایی که برای صادرات گوجه به عراق لازم دارید می توان به دریافت کارت بازرگانی معتبر که باید به نام صادرکننده ی محصول باشد، دریافت مجوز صدور کالا، دریافت گواهی های استاندارد و بهداشت و قرنطینه و انرژی اتمی اشاره نمود.

مراحل صادرات گوجه به عراق هم شامل موارد زیر می باشد:

  • بازاریابی در کشور مقصد و یافتن مشتری در مقصد
  • دریافت مجوزهای لازم از ارگان های مربوطه و زیربط
  • تعیین و مشخص کردن قیمت گوجه های صادراتی که در این مرحله تاجر باید به کمیسیون نرخ گذاری گمرک مراجعه کند.
  • ارائه پیش فاکتور یا پروفرما
  • بسته بندی کالا
  • اخذ گواهی بازرسی کالا که این گواهی عموما از درخواست های خریداران می باشد.
  • اخذ گواهی مبدا
  • قرارداد حمل
  • اظهار کالا به گمرک
  • ارسال کالا

صادرات رب گوجه فرنگی به عراق

رب گوجه فرنگی از دیگر محصولاتی است که به وفور در واحدهای صنعتی تولید می شود و به دلیل کثرت آن، مازاد این محصول به سایر کشورها به ویژه عراق صادر می شود. در واقع صادرات گوجه فرنگی سبب می شود که واحدهای تولیدکننده بتوانند بخشی از تولیدهای خود را به فروش برسانند و به درآمد زیادی برسند. یکی از مهم ترین دلایلی که سبب افزایش صادرات رب گوجه فرنگی به عراق شده است کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی است که سبب شده خرید محصولات ایرانی برای بسیاری از کشورها به صرفه باشد. به همین دلیل هر روزه بر تعداد کشورهایی که خواهان و خریدار محصولات ایرانی می شوند بیشتر می شود.

حال اگر شما قصد صادرات رب گوجه فرنگی را دارید باید کشور مقصد خود را از چند جهت به صورت بسنجید. یکی از مهم ترین جهات و ابعاد برای صادرات بعد مسافت است که از این نظر کشورهای همسایه بهترین گزینه هستند. بعد دیگری که باید آن را بسنجید میزان تولیدات داخلی کشور مقصد است. مثلا در بین کشورهای همسایه کشور ترکیه از نظر تولیدات در صنایع غذایی پیشتاز است و خود از صادرکننده ها می باشد اما کشور عراق در این زمینه چندان پیشرفتی نکرده است و با کمبود مواجه است. بعد دیگر که در زمان صادرات باید بسنجید توان و قدرت خرید مردم کشور مقصد است. مثلا کشورهایی چون افغانستان هم کشورهای خوبی برای صادرات هستند اما قدرت خرید مردم این کشور نسبت به کشور عراق بسیار پایین تر است. حال اگر قصد صادرات رب گوجه فرنگی به عراق را دارید باید بدانید که غلظت یا بریکس رب گوجه فرنگی، از مهم ترین فاکتورهایی است که قیمت این محصول را تعیین می کند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا