ثبت شرکت صادرات و واردات

ثبت شرکت صادرات و واردات

ثبت شرکت صادرات و واردات

مراحل ثبت شرکت صادرات و واردات، جزو آن دسته از اقداماتی است که برای راه اندازی و فعالیت در زمینه های مختلف تجارت و بازرگانی، باید انجام شود. با توجه به انواع شرکت ها، معمولا مراحل ثبت شرکت صادرات و واردات، قوانین خاص خود را داشته که در ادامه بررسی این قوانین و مراحل خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید.

شرکت صادرات و واردات چیست؟

همه ی کشورها در همه ی جای دنیا، برای بقای اقتصادشان، به داد و ستد بین کشوری احتیاج دارند. به بیانی ساده، گاهی اوقات برخی از محصولات در کشور ما تولید نمیشود و برای دسترسی به آن ها احتیاج است که با کشورهای مختلف داد و ستد داشته باشیم. همچنین برعکس این موضوع نیز در صادرات کالا و واردات صدق میکند. به این صورت که گاهی یک سری محصولات و قطعاتی در کشور ما تولید می شود که به لحاظ اقتصادی، ارسال آن به کشورهای مختلف می تواند جایگاه اقتصادی خوبی را به ما دهد. طبق لغت نامه زمانی که کالایی از گمرک ایران عبور میکند، و به کشور دیگری ارسال می شود، صادرات و زمانی که محصولی از گمرک عبور کرده و به ایران وارد میشود، واردات صورت میگیرد. جالب است بدانید که صادرات و واردات به دو صورت موقت و قطعی انجام می شوند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات واردات ایران را مطالعه کنید.

مراحل ثبت شرکت صادرات و واردات در ایران

مراحل ثبت شرکت صادرات و واردات مانند هر شرکت دیگری است و این شرکت ها حتما باید به صورت شرکت با سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت های محدود ثبت گردد. فعالیت این شرکته ها با عنوان صادرات و واردات در اساسنامه ی آن ها درج  خواهد شد. در ادامه مراحل ثبت شرکت صادرات و واردات را برایتان توضیح خواهیم داد:

مراحل ثبت شرکت صادرات و واردات در قالب شرکت با مسئولیت محدود

معمولا اکثر شرکت های ثبت شده به صورت شرکت با مسئولیت محدود ثبت می گردد. ثبت شرکت با این روش بسیار آسان بوده و سرمایه ی جاری در شرکت به سهام تبدیل نخواهد شد. جالب است بدانید که این شرکت معمولا برای دوستان، اعضای خانواده و یا آشنایان ثبت خواهد شد.

شرایط ثبت شرکت صادرات و واردات در قالب شرکت با مسئولیت محدود

شرایط ثبت شرکت صادرات و واردات به صورت مسئولیت محدود معمولا سرمایه ی خاصی نمیخواهد و با حداقل صد هزار تومان قابل ثبت می باشد. شرکای تجاری در این نوع شرکت ها معمولا از دو نفر آغاز می شوند و نهایتا پانزده روز کاری برای ثبت چنین شرکتی کافی می باشد.  برای ثبت شرکت صادرات و واردات به صورت مسئولیت محدود نیاز به ارائه ی کپی از شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای شرکت، ارائه ی یک کپی از اقرار نامه به توسط سهامداران امضا شده، دو نسخه فرم تقاضانامه و اساسنامه که توسط سهامداران امضا شده و اخذ مجوز می باشد.

مراحل ثبت شرکت صادرات و واردات در قالب شرکت با سهامی خاص

در شرکت های سهامی خاص، معمولا تمام سرمایه ی جاری داخل شرکت به سهام تبدیل می شود و هر کدام از سهامداران به اندازه ی سهام خود در منفعت و ضرر شرکت سهم دارند. معمولا این مدل شرکت ها هیچ گونه مجمع عمومی ندارند و تعداد شرکا و یا همان سهامداران شرکت با سهامی خاص، به نسبت شرکت های با سهامی عام کمتر می باشند. تمامی سهام موجود در شرکت با سهامی خاص باید صرف امور تجاری شود.

شرایط ثبت شرکت صادرات و واردات در قالب شرکت با سهامی خاص

این مدل شرکت ها نیز تنها با سرمایه ی اولیه صد هزار تومان قابل ثبت می باشند. نام شرکت با سهامی خاص حتما باید قبل و یا بعد از اسم شرکت ثبت شود. بیست روز برای ثبت شرکت صادرات و واردات با سهامی خاص کافی بوده و ابتدا نیاز است که تنهای سی و پنج درصد از سهام اولیه پرداخت گردد. تنها مدارک مورد نیاز برای ثبت این شرکت ها، کپی مدارک و کارت ملی و شناسنامه ی تمامی اعضای فعال در شرکت بوده و در صورت انجام پروسه ی ثبت به واسطه ی وکیل، حتما باید وکالت نامه وجود داشته باشد.

مدارک کلی که برای ثبت شرکت واردات و صادرات لازم است.

  • ابتدا تکمیل و امضای فرم درخواست ثبت شرکت صادرات و واردات،
  • تقاضانامه شرکت چند منظوره با امضای تمامی اعضا،
  • ارائه ی صورتجلسه ی امضا شده مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره،
  • ارائه ی شرکتنامه،
  • ارائه ی اساسنامه ی شرکت که توسط سهامداران و اعضا امضا و ممهور شده باشد،
  • ارائه ی کپی برابر اصل مدارک ملی تمامی سهامداران و اعضای هیئت مدیره ( اگر جزو سهامداران نیست)
  • ارائه ی کپی یک روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت و یا آخرین تغییرات شرکت
  • اخذ مجوز از کارشناس اداره ی ثبت شرکت ها
  • دریافت تاییدیه هیات مدیره به شرط غیر دولتی بودن شرکت
  • احتساب هزینه ها
  • ارائه ی یک تقویم نامه از کارشناس رسمی دادگستری

یکی از مهم ترین مجوزهایی که برای انجام کار صادرات و واردات باید دریافت شود، بر طبق سوم قوانین صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران، کارت بازرگانی نام دارد. بدون کارت بازرگانی عملا انجام هرگونه فعالیت در راستای صادرات و واردات ممنوع اعلام شده است. اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران این کارت را صادر کرده و پس از تایید وزارت بازرگانی در اختیار بازرگانان و تجار قرار خواهد گرفت.

کالاهای صادرات و واردات

به طور کلی کالایی که وارد و صادر می شوند، بر طبق قانون صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران به سه دسته ی کالاهای مجاز، کالاهای مشروط و کالاهای ممنوع تقسیم می شوند. به هر کالایی که از گمرک هر کشور خارج شده و به کشورهای دیگر ارسال شود، کالاهای صادراتی و به کالاهایی که از گمرک ها گذشته و داخل کشور می شوند، کالاهای وارداتی گفته می شود.

  • کالاهای مجاز : این کالاها بدون هیچ گونه محدودیتی، اجازه صادرات و واردات دارند برای تجارت آن ها به هیچ مجوزی نیاز نیست.
  • کالاهای مشروط: این نوع کالاها با دریافت مجوز رسمی می توانند صادر و وارد شوند. که تمامی این مراحل باید تحت نظارت و بر طبق بندهای قوانین صادرات و واردات کشور انجام شود.

کالاهای ممنوع : این کالاها نیز جزو ان دسته از کالاهایی هستند که اصلا و ابدا اجازه ی صادرات و واردات به آن ها داده نمی شود و حتی با مجوز نیز شرایط ارسال و یا ورود آن ها فراهم نیست.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا