ترانزیت کالا

ترانزیت کالا

ترانزیت کالا

مطمئنا تا کنون چندین بار واژه ترانزیت کالا به گوش شما رسیده است، اما با معنی اصلی این واژه آشنا نیستید. امروزه صادرات و حمل و نقل کالاهای مختلف از طریق راه‌های گوناگونی به نقاط مختلف جهان صورت می‌گیرد. با توجه به این که در بعضی کشورها از جمله ایران یک سری محدودیت‌ها برای صادرات و واردات کالاهای مختلف وجود دارد، مردم برای تامین ابزار و تجهیزات مورد نیاز خود به کشورهای مختلف جهان سفر می‌کنند. این اقدام از سالیان بسیار دور و دراز انجام شده و موضوع جدیدی نیست؛ چه بسا در چندین سال گذشته این اقدام رواج بیشتری پیدا کرده و راه حل‌های مختلف برای انجام آن باب شده است و مردم در کشورهای مختلف و هر نقطه از جهان این کار را انجام می‌دهند.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

در هر یک از کشورها، میزان مشخصی از یک کالای خاص تولید می‌شود و با تامین نیاز کلی کشور، مابقی محصولات باقیمانده به کشورهای دیگری که متقاضی آن‌ها هستند صادر خواهند شد. در مقابل کشورهایی که شرایط لازم برای تولید کالاهای مختلف را ندارند، راه حلی به جز وارد کردن کالاهای مورد نیاز خود از کشورهای تولید کننده و توسعه یافته جهان نخواهند داشت. با توجه به محدودیت‌های اعمال شده برای واردات بعضی از کالاها و خدمات به بعضی کشورها، باید به دنبال یک روش جایگزین بود.

ترانزیت کالا

بعضی از کشورهای جهان که دارای موقعیت جغرافیایی مناسبی هستند، حکم این میان‌بر را دارند. حال شاید بپرسید که تمام این گفته‌ها چه چیزی را درباره ترانزیت کالا به ما نشان می‌دهند و به دنبال پاسخ سوال اصلی باشید؛ ترانزیت چیست؟ در واقع زمانی می‌توان گفت ترانزیت کالا صورت گرفته که یک کالای گمرک نشده با توجه به شرایط و قوانین تعیین شده از طرف سازمان گمرک، از گمرک یک منطقه به منطقه دیگر انتقال پیدا کند. در واقع وقتی یک محموله خاص در گمرک کشورهای مختلف جابه‌جا شده و انتقال می‌یابد، ترانزیت بین المللی کالا رخ داده است. وقتی یک محموله از کشوری مبدا ارسال شده باشد اما هنوز در مسیر رسیدن به دست گیرنده خود در کشور مقصد باشد، می‌توان از محموله مورد نظر به عنوان محموله‌ای ترانزیتی یاد کرد.

مزیت‌های ترانزیت کالا

همانطور که گفته شد بسیاری از کشورهای جهان تنها چاره خود را در وارد کردن کالاهای مختلف می‌بینند؛ چرا که توان لازم را برای تولید کالاهای مختلف ندارند و در واقع در حیطه صنعت و فناوری، به جایگاه کشورهای تولید کننده جهان نرسیده‌اند. در نتیجه ترانزیت کالا می‌تواند یک فرصت طلایی برای آن‌ها باشد تا بدور از محدودیت بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را از سایر کشورهای جهان وارد کنند. از آنجایی که ترانزیت کالاهای مختلف در سطح بین الملل انجام می‌شود، هر یک از کشورهایی که در این زمینه فعالیت دارند باید با قوانین تعیین شده برای ترانزیت بین المللی آشنایی داشته باشند و طبق این قوانین عمل کنند.

نکته‌ای که وجود دارد، رقابت شدید بین کشورهای مختلف برای ترانزیت کالاهای مورد نظر خود می‌باشد. در صورتی که یک کشور از این رقابت بزرگ سربلند بیرون آمده و با قدرت عمل کند، سود بسیار زیادی را از نظر اقتصاد و صادرات برای خود به ارمغان خواهد آورد. بسیاری از کشورها با توجه به هزینه‌های مرتبط با ترانزیت بارها فرصت را غنیمت شمرده و فعالیت در این حیطه اقتصادی را آغاز می‌کنند. کشورهایی که به واردات کالا و ترانزیت محموله‌های مختلف نیاز دارند، خواستار همکاری با کشورهایی هستند که این هزینه برای آن‌ها کمتر است. ترانزیت کالا به شکل داخلی و خارجی انجام می‌شود و نمی‌توان فعالیت کشورها در زمینه ترانزیت کالاهای مختلف را تنها محدود به یکی از این حوزه‌ها دانست. ترانزیت کالاها به طرق مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به بررسی جزئیات دقیق در رابطه با هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

روش‌های ترانزیت کالا

ترانزیت کالاها به اشکال و روش‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترانزیت دریایی کالا:

یکی از روش‌های که دامنه وسیعی از ترانزیت کالاها را در بر می‌گیرد، ترانزیت از راه دریا و به وسیله آب است. در این روش حجمی بسیار بزرگ از کالاها به وسیله کشتی‌های بزرگ باربری از کشوری به کشور دیگر انتقال پیدا می‌کند. کشور ایران نیز در پروسه مهم ترانزیت کالاها نقشی مهم را ایفا می‌کند و هر ساله حجم بسیار زیادی از محموله‌های مختلف را از سایر کشورها به شکل ترانزیت وارد می‌کند. ترانزیت دریایی در ایران از طریق بنادر مختلفی همچون بندر انزلی، بندر عباس، بندر چابهار، بندر امام و سایر بنادر مهمی که در کشور قرار دارند انجام می‌شود. 

  • ترانزیت هوایی کالا:

ترانزیت کالا به شکل هوایی، از جمله مهم‌ترین ارکان اقتصاد جهان شناخته می‌شود. ترانزیت محموله‌های مختلف از به شکل هوایی، بیشتر برای محموله‌ها و مواد غذایی و همچنین فراورده‌های کشاورزی انجام می‌شود؛ مشخصا می‌دانید که تاریخ انقضای چنین محصولاتی، خیلی سریع فرا خواهد رسید و لازم است در بازه تعیین شده از آن‌ها استفاده شود. به همین دلیل حمل و انتقال چنین محموله‌هایی باید از طریق سریع‌ترین روش صورت گیرد تا فرایند انتقال بارها به مقصد، خیلی زود انجام شود. از این رو ترانزیت هوایی کالاها می‌تواند یک ایده عالی برای انتقال کالاهای مورد نظر باشد. ترانزیت هوایی تنها محدود به انتقال کالاها و مواد غذایی نیست و برای سایر محموله‌ها نیز صورت می‌گیرد. به طور معمول اکثر متقاضیان برای انتقال محموله‌هایی کوچک که حجمی کم دارند، روش ترانزیت هوایی را انتخاب می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

  • ترانزیت کالا از طریق قطار:

در این روش از ترانزیت کالاها، حمل و انتقال بارها به کشورهای مختلف از طریق قطار انجام می‌شود. ترانزیت از طریق قطار، از جمله بهترین روش‌ها برای ترانزیت داخلی کالاها و انتقال محموله‌های مختلف در بین شهرها و استان‌های مختلف کشور می‌باشد. ترانزیت ریلی، یکی از روش‌های بسیار به صرفه برای حمل بارها در سطح بین الملل می‌باشد. با این حال با توجه به عدم وجود راه‌های ریلی بین بعضی کشورها، محدودیت‌های برای انتخاب این روش از ترانزیت در سطح بین المللی وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حمل و نقل زمینی را مطالعه کنید.

ترانزیت کالا

انواع فعالیت‌های ترانزیتی

  • ترانزیت کالا در سطح داخلی:

در صورتی که ترانزیت کالا در داخل یک کشور و در نقاط مختلف گمرکی این کشور صورت گیرد، در واقع عمل ترانزیت به شکل داخلی انجام شده است. در این نوع از ترانزیت، تمامی محموله‌ها در نقاط گمرکی کشور مورد نظر به طور کامل چکاب می‌شوند و تحت بررسی قرار می‌گیرند تا درست بودن تمامی امور صد در صدی شود. در صورت وجود هرگونه خطا و اشتباه در حین این بازرسی، اجازه عبور به کالای مورد نظر داده نخواهد شد و این کالا به عنوان کالای قاچاقی مصادره می‌شود. اگر تمامی امور به درستی انجام شود، یک زمان دقیق برای ارسال کالای مورد نظر به گمرک مقصد تعیین خواهد شد. در صورتی که حین رسیدن کالا به مقصد مشکل خاصی رخ دهد، با پرداخت جریمه تعیین شده گیرنده کالا می‌تواند پس از گذشت حداکثر یک هفته محموله خود را تحویل گیرد. در واقع در صورتی که کالایی خاص در یکی از نقاط گمرکی کشور وجود داشته باشد، ممکن است نیاز باشد که امور مرتبط با ترخیص کالا در نقطه گمرکی دیگری از کشور انجام شود و در واقع محموله مورد نظر به نقطه دوم گمرک کشور ارسال شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ترخیص کالا از گمرک را مطالعه کنید.

  • ترانزیت کالا در سطح خارجی:

در صورتی که ترانزیت کالاها در نقاط گمرکی چند کشور مختلف انجام شود و در واقع یک محموله بین این نقاط جابه‌جا شود، می‌گوییم ترانزیت در سطح خارجی انجام شده است. در ترانزیت یک کالا در سطح بین المللی یا خارجی، حداقل سه کشور مختلف دخیل پروسه ترانزیت خواهند بود و یک کالا از گمرک کشور مبدا به گمرک حداقل دو کشور دیگر انتقال پیدا خواهد کرد تا به مقصد نهایی خود برسد. مهم‌ترین موردی که وجود دارد این است که همه چیز طبق برنامه انجام خواهد شد و کالاها باید در زمان تعیین شده انتقال پیدا کرده و به مقصد برسند. در یک جمله می‌توان گفت که ترانزیت خارجی کالاها به معنی انتقال آن‌ها از نقطه گمرک یک کشور به نقطه گمرک کشور دیگر می‌باشد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا