تجارت با روسیه فرصت ها و چالش ها

تجارت با روسیه فرصت ها و چالش ها

تجارت با روسیه فرصت ها و چالش ها

در این مقاله قصد داریم درباره تجارت با روسیه و فرصت ها و چالش های صحبت کنیم.

پیرو جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی در بازار هدف کشور روسیه فدرال و همچنین کشورهای مشترک المنافع و با توجه به تعیین آن به عنوان یکی از اهداف اصلی و فرصت تجاری نکات ذیل به عنوان گزارش کارشناسی تخصصی، شامل کلیات فرصت ها و پتانسیل های مورد نظر در راستای تدوین برنامه و استراتژی ورود به بازار کشورهای مذکور و همچنین نگرشی بر تهدید ها و ریسک های موجود به تقدیم حضور میگردد .

برای خرید و فروش بهترین کالاهای صادراتی ایران و همچنین اطلاع از  قیمت آن ها می توانید از بازار باسکولاستفاده کنید.
با استفاده از شبکه ی تامین کنندگان و فروشندگان حاضر در بازار باسکول می توانید در هر ساعت از شبانه روز از بهترین تامین کنندگان استعلام قیمت بگیرید و یا با ثبت درخواست خرید از فروشندگان زیادی به صورت همزمان قیمت دریافت کرده و بهترین قیمت موجود در بازار را بیابید.

تجارت با روسیه فرصت ها و چالش ها

جمعیت کشور روسیه فدرال بر اساس آخر اظهار نظر رسمی معادل یکصد و چهل و چهار میلیون نفر، کشورهای مشترک المنافع (۱۱ کشور ) معادل دویست و هشتاد و دو میلیون نفر ، و با احتساب شرق اروپا که بعضا روسی زبان و دارای گرایش فرهنگ و تجارت با منطقه روسیه می باشند جمعا پانصد و شصت و پنج میلیون نفر برآورد میگردد.

امروزه روسیه در زمره ده قدرت برتر اقتصادی دنیا و رتبه چهارم در میانگین سرانه مصرف و هزینه کرد با در نظر گرفتن درآمد متوسط جمعیتی میباشد.

روسیه موفق به خروج از شدیدترین تحریم اقتصادی قرن (در سال ۲۰۱۴ )، مناقشه اوکراین گردیده و به عنوان قدرتی با ثبات اقتصادی و فرصتی تجاری و سرمایه گذاری مجدد ارزیابی شده ، رشد GDP و برنامه ریزی و ابراز تمایل سایر کشورها به حضور فیزیکی و تجاری مشهود میباشد.

رکود اقتصادی و بحران بیکاری منطقه اروپا، توقف رشد اقتصادی چین و کند شدن روند تجاری شرق آسيا ، شرایط بحرانی منطقه خاور میانه و حضور چشمگیر و مقتدرانه روسیه به عنوان یکی از مهره های موازنه قدرت در

منطقه، برقراری و تحکیم روابط تجاری ، دفاعی و اقتصادی با ایران و ترکیه فاکتورهای ارزشمندی جهت بررسی میباشند.

روابط روزافزون تجاری ایران و روسیه ارزیابی مجدد وضعیت تجاری ترکیه با روسیه پس از مناقشات سیاسی اخیر که تا مرز قطع روابط دیپلماتیک دو کشور پیش رفت موجب رویکرد مثبت دولت روسیه برای ایجاد فضای تجاری و اقتصادی برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی فراهم آورده است.

بازی های جام جهانی فوتبال به عنوان بزرگترین رویداد ورزشی و بین المللی که خرداد ماه سال ۱۳۹۷ در روسیه برگزار میگردد و طی دو ماه برگزاری آن پیش بینی رشد اقتصادی و جهش تجاری فوق العاده برای روسیه مدنظر میباشد ، فرصتی ارزشمند و مغتنم برای حضور تجاری و اقتصادی و تجارت با روسیه میباشد.

رویکرد و نگرش سیاست درهای باز پوتین که طی سه سال گذشته نه تنها تغییرات شگرفی در حوزه اجتماعی و فرهنگی مردم منطقه روسیه از قبیل رشد و ضریب نفوذ شدید اینترنت ، رشد سرانه مطالعه، کاهش چشمگیر سرانه مصرف الكل داشته بلکه موجب حضور و سرمایه گذاری برندهای تجاری خارجی ، تمایل به آشنایی سایر فرهنگ ها و مردمان به منطقه روسیه و قفقاز و بخصوص افزایش کاربرد زبان انگلیسی و نهایتا رشد صنعت توریسم و گردشگری و تجارت با روسیه گردیده است .

تغییر ذائقه مردم و گرایش به مصرف محصولات خارجی با توجه به حضور فعال و بسیار قدرتمند کشورهایی از قبیل ترکیه، چین ، ایتالیا، آلمان ، برزیل ، اکوادر و همچنین گشایش رستورانهای متعدد بین المللی در سالیان گذشته گویای رویکرد مثبت و تلقی فرصت تجاری ارزنده ای می باشد.

تجارت با روسیه تهدیدات و ریسک ها:

  • عدم شناخت کلی مردم روسیه از فرهنگ و رفتار تجاری ایران با توجه به فقدان روابط تجاری و توریستی با کشور ایران (قبل از انقلاب اسلامی ایران ، بواسطه ترس رژیم شاهنشاهی از نفوذ کمونیسم هیچگونه ارتباطی حتی سیاسی و نظامی هم نبوده و پس از آن نیز روابط صرفا در سطح نظامی و دیپلماتیک بوده است)
  •  عدم شناخت تجار و سرمایه گذاران ایرانی از فرهنگ تجاری و قواعد مذاکره و تجارت با روسها ( دانش مراودات تجاری ایران بیشتر تحت تاثیر مبادلات انجام شده با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهایی نظیر عراق بوده است ) و و تجارت با روسیه در سطوح بالا و بسیار تخصصی و پیشرفته در مقایسه با دانش تجارت در ایران (شامل فرآیند تولید، بسته بندی ، بازرگانی و بازاریابی و عرضه ) و همچنین وجود فروشگاههای زنجیره ای بسیار قدرتمند و حرفه ای ، انجام می پذیرد .
  • حضور شرکت های واسطه بسیار قدرتمند و تعیین کننده وضعیت تجاری در روسیه (مافیایی) که بعضا با توجه به قدرت در عرضه انحصاری بیش از پانصد قلم کالای متنوع در بازار فضایی برای ارایه تک محصول و یا فروش بارهای سرگردان و موردی تجار ایرانی نخواهد بود.

  • تشکیل کنسرسیوم هایی با قومیت مشخص و صنفی در تقابل با تهدیدات و مشقات تجاری روسیه که بعضا بسیار موفق عمل کرده لیکن برای حفظ بقای خود رفتاری بسیار سرد و خشن، بی رحم و با نگرش صرفا برد و باخت به تعاملات تجاری طرف مقابل عمل مینمایند . در این مورد میتوان از ملیت هایی مانند ترک (ترکیه)، آذربایجان ، تاجیکستان و قرقیزستان ، ویتنام نام برد.
  • ضعف عملکرد دستگاه دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی ایران طی سالیان گذشته در کشورهای روسیه و مشترک المنافع که موجب از دست رفتن بسیاری از فرصت ها و احقاق حقوق و توان رقابتی و تجارت پایدار در منطقه گردیده است.
  •  سرگردانی و دفع الوقت بودن قوانین و مقررات گمرکی و تجاری ، فقدان و بی ثباتی قانونگذاری تجاری ، تعرفه های ممنوعیت ها و مشروعیت ها و اتخاذ تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی طرف ایرانی که موجب سردرگمی هر دو طرف خریدار و فروشنده می گردیده است.
  •  عدم سرمایه گذاری مناسب و توسعه و توجه به ارتباطات لجستیکی در صادرات و شبکه حمل و نقل طی دهه های قبل و از همه مهمتر ناتوانی در رقابت ترانزیتی که موجب از دست رفتن فرصت تجاری و مزیت رقابتی گردیده است. امروزه کشوری مانند ترکیه که دسترسی به منابع نفت و گاز نداشته ، در صنعت ساخت و تولید خودروی سنگین هم رتبه ای ندارد ، یکی از قدرتمند ترین شبکه های ترانزیت و لجستیک منطقه و تجارت با روسیه میباشد.)

نکات حایز اهمیت در تجارت با روسیه و کاستی های مرتبط داخلی

متاسفانه می بایست به موارد فوق ، نکاتی چند از رفتار تولیدی و صنعتی غیر حرفه ای و اشتباه تجار و سرمایه گذاران ایرانی ، که موجب تحمیل زحمت و هزینه های بیشتر برای سایرین در ایجاد فرصت صادراتی تجاری و همچنین بی اعتباری و بدنامی برند ساخت ایران شده است اضافه نمود که عبارتند از :

  • تکثر در ایجاد برند، عدم بسته بندی مناسب ، تولید مقطعی و جزیره ای ، تنوع کیفی متفاوت در مقاطع تولید ، فقدان نظارت کیفی استاندارد صادراتی در کلیه مراحل تولید و بسته بندی، بی ثبائی قیمتی تمام شده و وابستگی شدید به | نوسانات ارزی ، نبود شبکه تخصصی بازار سازی ، بازرگانی و فروش
  • فقدان برنامه مدیریتی اجرایی در تجمیع و استانداردسازی محصولات تولید کنندگان در صنایع کوچک و متوسط (SME)
  • عدم وجود برنامه سازمانی و راهکار اجرایی به عنوان الزام اجباری در بکارگیری شرکت های مدیریت و توسعه صادرات (EMC) و همکاری با صنایع و تولید کنندگان متوسط و کوچک.
  • تجمیع و اصرار بر اجرای مکانیزم های تولید بسته بندی ، بازار سازی و بازرگانی خارجی ، عقد قرارداد تجاری ، مبادلات مالی، همگی در یک واحد صنعتی
  •  هماهنگی و رفتار جزیره ای در سطح متولیان امر تولید و تجارت (سازمان صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی ، شرکت شهرک های صنعتی ، اتاق بازرگانی ، اتاق تعاون ، استاندارد و…)

لزوم استفاده از برنامه مشخص در تجارت با روسیه

با عنایت به کلیه موارد طرح گردیده که همگی گویای الزام آن مجموعه معظم در عزمی راسخ و اراده ای قوی در بالاترین سطح تصميم گیری ، داشتن برنامه ای منسجم و تدوین نقشه راه ، تدوین و پیش بینی بودجه ، تشکیل اتاق فکر مدیریت و راهبرد و از همه مهمتر اعتقاد به پیاده سازی و اجرای بلند مدت حضور تجاری و تفکر مبتنی بر ساختار سرمایه گذاری از طریق معرفی برند قدرتمند میباشد ، کلیات و راهکار و برنامه اجرایی پیشنهادی در قالب ذیل معرفی میگردد ، شایان ذکر است جزییات و نکات تخصصی مراحل اجرایی ، در سطوح کارشناسی و پس از تصویب کلیات اجرای طرح ، عملیاتی خواهد گردید .

مطالب مرتبط:

صادرات محصولات کشاورزی به روسیه
موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران
استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی
صادرات خرما به عمان
انواع خرمای صادراتی ایران
خرمای مضافتی
خرمای کبکاب
صادرات انجیر به چین
صادرات محصولات کشاورزی به چین
صادرات به قطر
صادرات پسته ایران
راهنمای صادرات خشکبار به اروپا

راهکارهای تخصصی در تجارت با روسیه

استراتژی حضور منطقه ای در تجارت با روسیه

با توجه به شناخت منطقه قفقاز و کشورهای مشترک المنافع توصیه بر حضور فیزیکی و اجرایی در دو منطقه ، اول ، مسکو به عنوان پایگاه روسیه فدرال و شرق و سپس شهر ایروان ، کشور ارمنستان به عنوان پایگاه منطقه غرب و کشورهای مشترک المنافع انتخاب گردد.

نقش انبار و مرکزیت لجستیک در تجارت با روسیه

لزوما دراختیار داشتن انباری مجهز به عنوان پایگاه و مرکز تجمیع و سپس توزیع محصولات و ایجاد پتانسیل لجستیک در فاز اول شهر مسکو و
با فاصله زمانی کوتاهی در شهر ایروان ، پایتخت ارمنستان

احداث فروشگاه

با توجه به شناخت تخصصی از روند فعالیت تجاری در این منطقه عملا در فاز اول فعالیت تجاری در مسکو امکان رقابت و حضور در شبکه فروشگاه های زنجیره ای تقریبا غیرممکن بوده و توجیه اقتصادی نیز نخواهد داشت.
بهترین روش حضور مستقل و مقتدر با در اختیار گرفتن فروشگاه عرضه مستقیم محصولات در مراکز تجاری معتبر و بزرگ (بین یک تا سه مرکز در فاز اول میباشد.

شایان ذکر است در این فاز علاوه بر فروش عمده با قیمت پایه رقابتی ، میبایست نسبت به تبلیغات وسیع ، پروموشن و عرضه رایگان نمونه محصول و نظر سنجی مستقیم ذائقه مصرف کنندگان اقدام نمود ، همزمان از کلیه تکنیک های برندینگ و درج برند در ذهن مخاطب استفاده نمود.

برای فروش در کشورهای مشترک المنافع نیز علاوه بر روش فوق ، ورود در شبکه فروشگاههای زنجیره ای شهری نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت که البته نیازمند تجهیز یخچال و ادوات و ملزومات تبلیغی و پروماتوری خاص خود میباشد.

 سایر فرصت ها، فروشگاه ها، رستوران ها، مراکز توزیع

حداکثر تمرکز میبایست بر روی ترویج و معرفی برند و فرصت ارایه و توزیع محصولات در مکانها ای قابل ارایه طی همین مدت برنامه ریزی

گردیده ، از تمامی ارتباطات و تکنیکهای نفوذ و ارتباط با شبکه های فروش استفاده نمود.

سرمایه گذاری ، تجمیع سایر محصولات با اجرای طرح، فرصتی مغتنم برای حضور سایرین (محصولات طبقه بندی شده ، کیفی و استاندارد ، وفق قرارداد تجاری و اخذ هزینه های مرتبط)، نه تنها برای محصولات گروه همکار در هلدینگ بلکه از سایر تولید کنندگان در کشور نیز امکان حضور در سبد محصول را پیدا نموده که میتواند وزن مذاکره و توان رقابتی را افزایش داده موجب توفيق هرچه بیشتر و تجارت با روسیه گردد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات سامانه باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا