اینکوترمز

اینکوترمز 2021 چیست؟

اینکوترمز چیست؟

اینکوترمز از کلمات ( International Commercial Terms) به معنی اصطلاحات بین المللی بازرگانی گرفته شده است. تجار در زمان خرید و فروش با یکدیگر بر سر مسایل گوناگونی دچار اختلاف می شدند و در طی سال های طولانی اتاق بازرگانی برای رفع هر مشکلی قانونی را وضع نمود و به مرور زمان به مجموعه ای از قوانین تبدیل شد که به آن قوانین اینکوترمز گفته می شود.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

Computer

اینکوترمز چیست

اینکوترمز از کلمات ( International Commercial Terms) به معنی اصطلاحات بین المللی بازرگانی گرفته شده است. تجار در زمان خرید و فروش با یکدیگر بر سر مسایل گوناگونی دچار اختلاف می شدند و در طی سال های طولانی اتاق بازرگانی برای رفع هر مشکلی قانونی را وضع نمود و به مرور زمان به مجموعه ای از قوانین تبدیل شد که به آن قوانین اینکوترمز گفته می شود. در واقع اینکوترمز تمام سوالات مربوط به صادرات کالا را در مورد فروشنده و خریدار پاسخ می دهد. سوالاتی که در برای تمام مراحل صادرات و واردات کالا می باشد مثلا حمل کالا و نحوه ترخیص کالا از گمرک در مورد هر کشور و یا هر کالایی متفاوت خواهد بود  و یا مراحل مختلف حمل کالا و انتقال آن به مقصد چگونه و با کمک چه کسی است همگی در اینکوترمز آمده است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت بازرسی کالا را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

 

اینکوترمز به چند گروه تقسیم می‌شود؟و قواعد اینکوترمز در هر گروه چیست؟

Ex Works نوع اول اینکوترمز است که به صورت گروه E نمایش داده می شود.

این اصطلاح به معنای دریافت کالا در نقطه ارسال کالا می باشد یعنی شخصی که کالا را می فروشد می تواند کالا را در جایی که انبار شده است و یا تولید شده به خریدار تحویل می دهد. در این روش خرید و فروش از زمان بارگیری کالا تا گمرک و بیمه کالا به عهده خریدار می باشد.

نوع دوم از اینکوترمز  به نام گروه F 

این اصطلاح بدین معنی است خریدار می توان محل تحویل کالا را مشخص کند  و خود شامل زیر مجموعه هایی است.

  • FCA

این اصطلاح از کلمه Free Carrier گرفته شده است. مسیری که در این قانون مشخص شده به این صورت است که کالا به وسایل بار‌بری تحویل داده می شود و اگر در کشور خریدار کالا تحویل داده شود هزینه ها با خریدار خواهد بود در این شرایط هزینه حمل بار و بیمه بار نیز به عهده خریدار خواهد بود.

 

  • FAS

این اصطلاح از کلمات  Free Alongside Shipگرفته شده است  و به معنای آن است که کالا برای حمل و تحویل به خریدار به کشتی تحویل داده می شود و پایان ریسک در کنار کشتی برای فروشنده تمام می شود.

  • FOB

این سه حرف از کلمات Free On Board گرفته شده است. این نوع قانون به این معنی است که تحویل کالا در عرشه کشتی انجام خواهد شد و تمام ریسک فروشنده در زمان انتقال بار به کشتی تمام خواهد شد. تمام هزینه ها به عهده خریدار خواهد بود. قرار داد جابجایی در بندر تحویل داده می شود و هزینه بیمه و بازرسی با خریدار می باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات ایران  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

اینکوترمز به چند گروه تقسیم می‌شود؟

نوع سوم از اینکوترمز به نام گروه C 

این گروه از قوانین اینکوترمز به معنای آن است که کالا به خریدار تحویل داده می شود و تمام هزینه های حمل تا مقصد به عهده فروشنده است ولی اگر مشکل یا خسارتی برای بار اتفاق بیافتد به عهده خریدار خواهد بود. در این قانون مسئولیت و هزینه ها بین فروشنده و خریدار تقسیم می شود. این گروه زیر مجموعه های دارد به ترتیب بیان می کنیم.

  • CFR

این زیر مجموعه از سه کلمه Cost and Freight گرفته شده است 

در قانون این زیر مجموعه هزینه حمل دریایی به عهده فروشنده می باشد باری زمانی که به کشتی منتقل شد دیگر هیچ مسئولیتی به عهده فروشنده نیست . هزینه ای که برای بیمه بار باید پرداخت شود به عهده خریدار است و هزینه حمل و نقل به عهده  فروشنده بار میباشد.

  • CIF

اول کلمات  اCost, Insurance and Freight  سه حرف اختصار را می سازد و یکی از قوانین اینکوترمز می باشد. در این قانونی هزینه های جابجایی بار و بیمه آن به عهده فروشنده می باشد.

  • CPT

این سه حرف در قانون اینکوترمز  از کلمات  Carriage Paid To گرفت شده است. در این قانون بیشتر کالاها به صورت زمینی و هوایی جابجا می شود تا زمانی که کالا تحویل وسیله باربری نشده است مسئولیت با فروشنده می باشد هزینه جابجایی با فروشنده می‌باشد و بیمه بار با خریدار است.

  • CIP

این سه حرف از اول کلمات   Carriage and Insurance Paid   اینکوترمز در این قانون آورده است و تمام مراقبت های بار تا مکانی که در قرار داد آورده شده است به عهده فروشنده است . قرارداد بازرسی باید توسط خریدار انجام شود. 

 

Computer
اینکوترمز
اینکوترمز

 

نوع چهارم از اصطلاحات اینکوترمز  گروه D

در این گروه اصطلاحات و قوانینی ست که فروشنده بار و کالا مسئولیت تحویل کالا به مقصد را دارد و کلیه خطرهایی که ممکن است بار را تهدیدی کند به عهده فروشنده می باشد.  دارای زیر مجموعه ای است که در زیر به آن اشاره می شود.

  • DAF

این سه حرف مخفف  Delivered At Frontier می باشد در این انتقال معمولا از قطار استفاده می شود و برای کل زمان حمل از طریق راه آهن می توان یک بیمه نامه تهیه کرد. 

  • DES(Delivered Ex Ship) 

این اصطلاح اینکوترمز بدین معنی است که بار توسط فروشنده در کشتی ارسال میشود و تا مقصد فروشنده حضور دارد و در عرشه تحویل خریدار می دهد. هزینه ترخیص کالا به عده خریدار است.

  • DEQ (Delivered Ex Quay)

این اصطلاح بدین معنی است که فروشنده باید بار را به اسکله تحویل دهد و عوارض اسکله را نیز بپردازد و در نهایت در بندر خریدار تحویل بگیرد.

  • DDU 

این اصطلاح بدین معنی است که تحویل کالا در مقصد انجام می شود و این تحویل بدون پرداخت عوارض گمرکی می باشد.

  • DDP(Delivered Duty Paid)

در این روش با پرداخت عوارض فروشنده کالا را به خریدار تحویل می دهد. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اصول مذاکرات تجاری را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

مطالب مرتبط:

خرمای مجول
صادرات به قطر
صادرات به امارات
صادرات به روسیه
صادرات خشکبار به اروپا
صادرات خرما به امارات
انواع خرمای صادراتی ایران
شرکت های بازرگانی مواد غذایی
برگ سبز گمرکی

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

https://iccwbo.org/resources-for-business/incoterms-rules/incoterms-2020/

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2

https://www.kn-portal.com/incoterms_2020/

https://www.aitworldwide.com/incoterms

https://www.shippingsolutions.com/blog/incoterms-2020-heres-whats-new

پیمایش به بالا